Elektrisk gigasatsing: Nissan med 15 nye elbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nissan satser 156 milliarder kroner på elektrifisering frem til 2030. 15 av 23 modeller blir helelektriske. Resten hybrider.
Elbilpionéren Nissan, som lanserte Leaf for 11 år siden, har store elektriske planer fremover. Nissan har sterkt fokus på crossovere, så det er kanskje litt overraskende at ingen av konseptbilene de nå viser frem er nettopp dét.
Derimot har de en lang tradisjon på pickuper, så det er kult å se at konseptbilen Surf-Out faktisk gir litt Navara-vibber.
Det er derimot ikke mye GT-R å spore i den elektriske sportsbilen vi får servert, men med den sterkeste motorpakka på den nye elektriske plattformen, har den store muligheter til å være både kjappere rett frem og i svingene.
MPV-en Hang-Out med innebygget telt, er kanskje heller ikke noe av det første vi vil se fra den kanten.
Da er kanskje konseptet Chill-Out, en Crossover litt mindre enn Ariya, langt mer spennende, og trolig noe som kommer i nær fremtid.
Fossilfrie i 2050
Nissan har en kortsiktig og langsiktig plan, og de er mildt sagt diffuse i pressemeldingen vi har hentet info fra her.
Vi skal likevel prøve å grave frem det vesentlige i det de kaller Nissan Ambition 2030.
Målsetningen er 50 prosent elektrifiseringsmiks globalt innen 2030 og karbonnøytralitet gjennom hele livssyklusen til produktene innen 2050.
I løpet av de fem neste årene skal det investeres hele 156 milliarder kroner i elektrifisering. Denne elektrifiseringspotten tilsvarer, uten sammenligning for øvrig, ti prosent av Norges statsbudsjett for neste år.
I 2026 skal 75 prosent av alle Nissans biler i Europa være elektrifisert. I Japan 55 prosent, i Kina 40 prosent og i USA mer enn 40 prosent, men først innen 2030.
Faststoff, gigafabrikker og strømdeling
Nissans fortsetter å utvikle litiumion-batteriteknologi og introduserer koboltfri teknologi for å redusere bruk av knappe materialer. Kostnadene skal også senkes med 65 prosent innen 2028.
De har som mål, vel å merke loves det ingenting, å lansere elbiler med faststoff-batterier innen 2028, og vil klargjøre et pilotanlegg i Yokohama innen 2024.
Nissan mener at batterikostnadene reduseres til ca. 700 kroner per kWt innen 2028 og enda lavere senere.
Da nærmer de seg kostnadene for produksjon av fossildrevne biler, ifølge dem selv.
Batteriproduksjonskapasitet skal økes til 52 gigawattimer innen 2026, og 130 gWt innen 2030. De er allerede godt i gang med dette i Sunderland (EV 36 Zero) og i løpet av 2025 er de i gang i USA.
Nissan har forsket lenge på V2X, altså at strøm fra bilen kan brukes til så å si alt.
Dette blir en fullskala satsing, det vil si at bilen blir en del av energisystemet som strømlager, både når bilen er i drift og som batterilagringssystemer etter bilens levetid.
Selskapet har som mål å ansette mer enn 3000 mennesker innen avansert forskning og utvikling, sammen med Renault og Mitsubishi, på områder som karbonnøytrale teknologier, elektrifisering, programvare og tjenester.
I mellomtiden gleder vi oss til Ariya.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!