Fortum Charge & Drive blir til Recharge: Nordens største ladeoperatør bytter navn og utseende
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Forvirret over at stadig flere hurtigladeoperatører skifter navn? Du er ikke alene. Her er siste nytt på rebrandings-fronten i ladebransjen.
Navnebytte og rebranding er sannelig i vinden i hurtigladebransjen for tiden.
Det er ikke lenge siden Norges nest største ladeoperatør, Grønn Kontakt, ble til Mer, og samtidig endret sin hittil åpenbare grønne profilfarge til havblått i både Norge og Sverige.
Nylig varslet også BKK at store deler av selskapet, inkludert hurtigladevirksomheten, innen utgangen av desember skal hete Eviny, og dermed er det bare å forvente en tilsvarende omprofileringsjobb der også de neste månedene.
Men det stopper ikke der, flere endringer er nemlig i full gang i hurtiglade-land.
Recharge på vei: Fortum rebrander for fullt
For samtidig har Norges og Nordens største ladeoperatør – Fortum Charge & Drive – de siste par årene gjort endringer i selskapsstrukturen, og på stadig flere av ladestasjonene deres har man det siste året kunnet lese navnet Recharge på hurtigladerne deres.
Nå i høst jobber de også for fullt med å bytte ut fargene grønt og hvitt med blått og oransje i en omfattende rebranding-operasjon over hele Norden.
– I disse dager fornyer Recharge designet på over 2600 ladestasjoner i Norge, Finland og Sverige. Godt over halvparten av alle våre ladesteder er allerede godt synlige i veibildet i fargene blå og oransje, og innen utgangen av november skal nær alle ladestasjonene våre ha fått ny drakt, sier Elise Thorvaldsen i Recharge.
– Vi endrer varemerke og design, men grunnverdiene og de grønne visjonene har vi alltid med oss, beroliger Thorvaldsen.
Potensiell forvirring følger
Thorvaldsen er leder for kommunikasjon og kundeopplevelse i Recharge, og skal straks gjøre sitt beste for å forklare bakgrunnen for hvorfor denne endringen er nødvendig:
– For å øke fokus og utbyggingstakten, og kunne satse enda tyngre på å bygge denne samfunnskritiske infrastrukturen, ble i slutten av 2019 den delen av Fortum Charge & Drive som eide og driftet ladenettverket skilt ut som et eget selskap; Recharge. Men eierskapet til app- og ladebrikke-tjenesten under merkevaren Fortum Charge & Drive, forble en integrert part av Fortum.
Fortum Charge & Drive eksisterer altså fortsatt som tjenesteleverandør mens Recharge er selskapet som eier og drifter ladenettverket, og som skal fortsette å utvide det med flere ladestasjoner i Norge og Norden.
Du henger med? Det er bra, for Thorvaldsen har mer på hjertet.
– I mai 2020 fikk det selvstendige selskapet Recharge inn ny eier inn i tillegg til Fortum: Infracapital. Infracapital investerer i, bygger og forvalter et mangfoldig utvalg av essensiell infrastruktur for å møte samfunnets endrede behov og skape langsiktig økonomisk vekst. Infracapital eier nå majoriteten av Recharge, og med Infracapital på laget har vi finansielle muskler til å virkelig gjøre en forskjell for elbilistene fremover gjennom å bygge ut enda flere ladestasjoner, i Norge, og i Norden for øvrig.
To drop-in-løsninger
Elise Thorvaldsen i Recharge er opptatt av at de skal tilby kundene stadig større valgfrihet når de skal lade.
– I tillegg til å være tilgjengelig gjennom et voksende antall ladeapper og ladebrikke-løsninger som Fortum Charge & Drive, Elton, VW We Charge, Charge MyHyundai og Easypark, har Recharge per i dag to drop-in-løsninger.
Du kan selvsagt også bruke Elbilforeningens ladebrikke når du skal lade på Recharge-laderne, såfremt du har registrert den hos Fortum.
Thorvaldsen fortsetter:
– Vi vil gjøre det enklere å lade uten å måtte laste ned diverse apper og registrere seg i forkant, og du kan i dag lade som drop-in-kunde både ved å sende en enkel SMS, hvor ladningen blir debitert direkte på mobilfakturaen din, eller gjennom å betale med kort. Som drop-in-kunde kan du nå betale med kort gjennom at du skanner en QR-kode som fører deg videre til en betalingsside der du får oversikt over priser og vilkår, og lading kun er noen få tastetrykk unna.
Og fortsetter:
– I dag har de fleste kortdetaljer lagret på telefonen sin, og løsningen kan gjenbruke disse slik at du slipper å legge inn alle kortdetaljene hver gang. Fremover vil vi også se på flere måter å gjøre drop-in-lading enklere på. Vi har også senket priset og gjort drop-in billigere, påpeker Thorvaldsen.
Lastbalanserte lynladere
Thovaldsen forteller at Recharge har brukt det siste halvannet året på å «finpusse strategien og bygge det nye varemerket for fremtiden».
– I det nye designet har vi hatt stor fokus på enkelhet. Det skal være enkelt å finne og se ladestasjonene våre langs veien, enkelt å velge riktig lader basert på behov, og enkelt å starte og betale for lading. Du finner enkle instrukser på ladestasjonene, slik at det er lett å lade, selv for nye elbilister.
Mange av Recharges ladelokasjoner får i disse dager også flere ladestasjoner og forbedret tilbud.
– Vi har i løpet av det siste året utvidet flere lokasjoner som Esso Svinesundsparken og Shell Kjelleveien – og vi kommer til å utvide flere fremover.
– I tillegg bygger vi mange nye lokasjoner som er større og smartere enn tidligere ladesteder. Nylig satte vi opp 16 lastbalanserte lynladere på nye Shell Klett utenfor Trondheim sammen med Shell/St1, og vi har flere lignende ladesteder på planen, avslutter Thorvaldsen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!