Hopp til innhold

Mini Cooper SE Cabriolet: Norges første ekte el-cab er her

SOM FØR: Mini Cabrio har eksistert siden 2018, men først nå kommer den elektriske utgaven til Norge. Den blir med det den første fullverdige el-kabrioleten her til lands.

I fjor sommer luftet Mini konseptet for en kabriolet-utgave av den elektriske Cooper SE. Nå er den her.

Tja, overskriften er kanskje en sannhet med modifikasjoner.

Tesla Roadster, Fiat 500 og og Smart Fortwo har tilbudt luft i håret, men det er mer snakk om makrellboks-åpning, hvor man skreller av en del av toppen der alle takpilarer står igjen.

Test av nye Fiat 500: Sjarmklump med rekkevidde

Mini derimot, er en ekte kabriolet, med alt hva det innebærer. Og er du heldig, har du den før sommervarmen slår inn.

Klar for cab i april?

Den lanseres nemlig i april, ifølge en fersk pressemelding.

Mini Cooper SE ble lansert for tre år siden og den er bygget på fossil Mini, som har vært tilgjengelig som kabriolet siden 2018.

Så denne åpne bilen kommer sent, særlig med tanke på at de senere i år starter lansering av den nye elektriske kjernefamilien til Mini.

Kommer i 2024:

Aceman er Minis ess for fremtiden

Den vil i løpet av de neste årene inkludere en ny 3-dørs-modell (Mini Cooper), en ny crossover-modell i småbilsegmentet (Mini Aceman) og en crossover-modell i kompaktsegmentet (Mini Countryman).

TAKTREND: Mini startet trenden med mønster på tøytaket. Fiat kjører noe av det samme. Tøft og sjarmerende er det uansett.

Åpen gokart-følelse

Med en lengde på 3.863 mm, 1.727 mm bredde og en akselavstand på 2.495 mm, forblir dimensjonene uendret sammenlignet med de tradisjonelle Mini kabriolet-versjonene med forbrenningsmotor.

Det gjelder også for bagasjerommet med 160 i lastevolum.

Under panseret finner man den samme elmotoren på 135 kW/184 hk. Den tar kabrioleten fra stillestående til 100 km/t på bedagelige 7,3 sekunder.

Rekkevidden har krympet fra 231 til 201 kilometer (i henhold til WLTP-testsyklusen).

Tekstiltaket med det typiske Union Jack-mønsteret, kan åpnes og lukkes automatisk i hastigheter opptil 30 km/t.

REISE LETT? Mini er mini i utgangspunktet, og bagasjerommet blir ikke større som cab, snarere mindre. Men baksetet er ikke brukbart til mennesker uansett, så sleng bagasjen der.

Begrenset antall

For det europeiske markedet vil kun et begrenset antall, nærmere bestemt 999 eksemplarer, bli produsert gjennom året.

Den elektriske kabrioleten blir tilgjengelig i to farger: Enigmatic Black og White Silver.

HØY LUKSUSFAKTOR: Skinn og rikelig med detaljer får deg i premium-modus. Prisen får vi vite i april når bilen lanseres.

Begge variantene kommer i kombinasjon med særegne eksteriørdetaljer i bronse og sort høyglans. Det skinnkledde interiøret, med oppvarmede seter, matcher eksteriøret på en elegant måte.

– Vi vil kun få en håndfull biler Mini Cooper SE Cabriolet til Norge, så entusiaster som vil ha den elektriske og helt spesielle Mini-følelsen under åpen himmel bør kjenne sin besøkelsestid når vi om kort tid åpner for bestilling, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, som importerer Mini-ene til Norge.

Da vil også prisen bli kjent.

HAPPY ENDING: Det er få cabrioleter som er kulere enn Mini. Uten motorlyd får man enda mer naturopplevelse.
Kvinne viser ladebrikke til kamera.

På langtur i ferien?

Sjekk ladebrikke og betalingsapp før du drar

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også