Hopp til innhold

Spennende samarbeid: Northvolt og Stora Enso vil utvikle trebaserte batterier

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STORPRODUKSJON: Pilotanlegget for biobaserte karbonmaterilaer ligger ved Store Ensos fabrikk i fineske Sunila, der det har vært storskalaproduksjon av lignin siden 2015. Bruket har en kapasitet på 50.000 tonn i året, og gjør Stora Enso til verdens største produsent av lignin. Foto: Stora Enso 

Svenske Northvolt og Stora Enso vil erstatte grafitt med lignin fra nordiske skoger.

De to svenske industribedriftene har inngått en samarbeidsavtale som skal lede til et nytt og holdbart batteri med anoder laget av fornybare materialer.

Målet er å uvikle verdens første industrialiserte batteri med anoder tilvirket av europeiske råvarer. Dette vil senke både CO2-avtrykket og kostnadene, heter det i en pressemelding.

Batteriprodusenten Northvolt skal stå for celledesign, produksjonskonsept og utviklingsprosessen, mens treforedlingskjempen Store Enso bidrar med sitt ligninbaserte anodemateriale Lignode.

Nytt batterisamarbeid: Volvo + Northvolt = sant

Fornybart og billig

Battericeller er bygget opp av anoder og katoder, med elektrolytter i mellom. I dag er det vanlig å bruke grafitt i produksjonen av anoder. Grafitt er et karbonbasert mineral som utvinnes av fra gruver eller andre fossilprodukter.

Tanken er at grafitten skal erstattes med Lignode, et grafittlignende materiale som Stora Enso har utviklet ved bruk av lignin.

Lignin finnes i cellestrukturen i de fleste planter. Trær består av 20-30 prosent lignin, der det fungerer som et naturlig og sterkt bindemiddel. Det er et restprodukt fra treforedlingsindustrien og dermed både fornybart og billig.

Det er som kjent mye skog å ta av i de nordiske landene, og råvaren er således både kortreist og lett tilgjengelig, noe som understrekes av Northvolts bilde til pressmeldingen.

Gjenvinning i Norge

– Samarbeidet med Northvolt er et steg på veien mot å forsyne det raskt voksende batterimarkedet med fornybart anodemateriale fra tre, sier Johanne Hagelberg, som leder avdelingen Biomaterials hos Store Enso.

Hun nevner kjøretøy og stasjonær energilagring som de to områdene med høyest etterspørsel fremover.

– Gjennom dette samarbeidet gis vi muligheten til å utforske et nytt bærekraftig råmateriale, samtidig som vi kan utvikle en billigere batterikjemi. Det er en spennende demonstrasjon av vår streben etter en bærekraftig batteriindustri, sier miljø- og bærekraftsjef Emma Nehrenheim hos Northvolt.

Det ledende svenske batteriselskapet produserer blant annet batterier for Volvo og Polestar. Nothvolt samarbeider også med Hydro om Europas største gjennvinningsanlegg for batterier, Hydrovolt i Fredrikstad, som åpnet i mai.

Minister-tospann åpnet Europas største batterigjenvinningsfabrikk:

Her går det første batteriet til gjenvinning i Fredrikstad

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!