Hopp til innhold

Her skal det komme prisinfo om strøm og drivstoff: Kritiserer ny ordning: – Gir ikke mening

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MØTER MOTBØR: Elbilforeningen er skeptisk til Samferdselsdepartementets nye ordning som skal vise prissammenligning mellom forskjellige typer drivstoff og elektrisitet på større energistasjoner – som denne nye Cirkle K-stasjonen i Kongsberg.

Samferdselsdepartementet vil vise prissammenligning på elektrisitet og drivstoff på utvalgte energistasjoner. Målet skal være å gjøre det enklere for bilistene å orientere seg. – Gir ikke mening, sier Elbilforeningen.

Samferdselsdepartementet har vedtatt ny forskrift om prissammenligning for drivstoff og elektrisitet. Dette skal vises på de større energistasjonene, og vil være å se fra 2023, skriver departementet i en pressemelding.

Her vil det komme fram hvor mye det koster å kjøre 100 kilometer med en personbil med elektrisk motor, sammenlignet med en tilsvarende bil med bensin- eller dieselmotor.

– Vi ønsker at det skal bli enklere for bilistene å orientere seg. Derfor skal prisen som vises være lik på alle energistasjoner, og være en nasjonal gjennomsnittspris for både drivstoff og elektrisitet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Enklere lading på farten med Ladeklubben

– Gir ikke mening

Elbilforeningen applauderer ikke den nye forskriften.

– Dette er en ordning som kommer til å ha veldig lite å si i praksis. Det vi snakker om her er altså at bemannede energistasjoner en gang i kvartalet skal skrive ut og henge opp en pdf som viser kostnad i kroner ved å kjøre 100 kilometer. Denne informasjonen skal basere seg på gjennomsnittspriser fra Statistisk sentralbyrå. Det vil da trolig være strømprisen de vil basere seg på, ikke hva det koster å hurtiglade, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening.

Han mener denne informasjonen hadde vært mer relevant å henge opp hos en bilforhandler der du kjøper elbil.

– Da fikk du jo vite hva det koster å kjøre på strøm fra hjemmelading. Hurtiglading, derimot, koster jo mye mer. Dette opplegget her gir rett og slett ikke mening, sier Lorentzen.

KRITISK: Fagsjef Erik Lorentzen i Norsk elbilforening.

Etterlyser reell hurtigladepris

Han undrer seg spesielt over at informasjonen som skal oppgis, trolig vil basere seg på det vi betaler for strømmen hjemme.

– Det våre medlemmer etterspør, er reell prisinformasjon på selve hurtigladeren og at man fortløpende ser hvor mye det koster å lade. Og denne prisen bør være per kWt, sier han.

Dette, ved siden av at det må bli enklere å betale for hurtiglading, har Elbilforeningen spilt inn til ladeoperatørene og myndighetene i flere år, senest da det var innspillsrunde i forbindelse med regjeringens nye ladestrategi tidligere denne uken.

Norsk elbilforening ber om lovregulering:

Krever kortbetaling ved ladepumpene

I første omgang er det prisen på bensin, diesel og elektrisitet som skal vises, men det vil være aktuelt å inkludere andre drivstoff, som hydrogen senere.

– Målet er at en slik sammenligning vil motivere flere til å velge elbil som sin neste bil, sier Nygård.

Forskriften følger opp en forordning fra EU. I Norge er det Statens vegvesen som vil legge til rette for informasjonen som skal vises på energistasjonene.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også