Ny rapport: Snart er elbilen billigst å produsere
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Batteriene er blitt 98 prosent billigere de 30 siste årene.
Norge er som kjent i verdenstoppen i salg av elbiler i prosent pr. innbygger. Det gir mening når vi som et av få land i verden med høye avgifter på bil, fjerner både engangsavgift og moms på elbiler, noe som gjør dem billigere enn tilsvarende biler med fossile drivlinjer.
Tilstanden er svært annerledes i de fleste andre markeder. I flere av dem er andelen så å si null. Grunnen er at elbilene er langt dyrere enn fossilbiler, enn så lenge.
98 prosent billigere siste 30 år
Den største kostnaden i produksjonen er selve batteriet. Men der har det skjedd enorme fremskritt både på teknologi og pris. Tidligere var batteriene mye større, mye tyngre og mye dyrere å produsere. Men i de senere årene har det vært en voldsom utvikling på elektroniske duppeditter, blant annet på bærbare PCer og mobiltelefoner, men også når det gjelder elbiler og elektrifisering av tyngre transport og industri. LES OGSÅ: VW tenker nytt med batterier Prisen har gått ned med hele 98 prosent de siste 30 år, ifølge en studie som nettopp ble publisert i The Economist. Mens et batteri for å forsyne et hus med strøm i 1991 ville kostet nesten 75.000 dollar, vil den i dag ha en pris på 2.000 dollar. Den største nedgangen i pris hadde den de 15 første årene, deretter har den flatet ut. The Economist mener prisfallet er viktig for å dekarbonisere den globale økonomien og peker på viktigheten av å kunne lagre strøm når sola skinner og vinden blåser, for å kunne brukes når forbrukstoppene kommer.Rask utvikling for biler
Selv om vi synes det går sakte her i Norge, har elbilene hatt en eksplosiv økning siden den Lotus-baserte Tesla Roadster var den første elbilen på markedet med litium-ion-batterier. Ifølge artikkelen er det i dag over 7 million biler med disse batteriene, og det er først nå eventyret begynner. LES OGSÅ: Disse to vil dominere elbilmarkedet fremover Siden batteriet står for ca. 1/3 av prisen på en elbil, er det avgjørende at prisen går ytterligere ned for å gjøre dem konkurransedyktige mot den tradisjonelle bilen.For ti år siden var prisen på en batteripakke 1100 dollar per kilowattime i følge BloombergNEF. I 2020 var prisen på en batteripakke under 100 dollar per kilowattime for første gang, altså en prisreduksjon på over 90 prosent. Om et år eller to er batteripakkene så billige at de konkurrerer på like vilkår som fossilbilene, mener de.