Nye Mercedes EQB: 7-seter, firehjulstrekk og helt elektrisk
ALENE PÅ MARKEDET: Skal du ha en sjuseters elektrisk familiebil, er det ikke mye å velge i. Nå her Mercedes elektrifisert den romslige GLB. Den heter EQB og innlemmes i den stadig større EQ-familien.

Nye Mercedes EQB: 7-seter, firehjulstrekk og helt elektrisk

Mercedes-Benz EQB får 41 mils rekkevidde, 272 hk og 4Matic. Og den kommer i år!

På samme måte som Mercedes har laget elektriske versjoner av både SLS, B-Klasse, GLC som ble EQC og GLA som blir EQA, har man satt EQ-grill og elektrisk drivlinje på den romslige GLB og gitt den navnet EQB.

Foreløpig er det kun flaggskipet EQS som bygges på egen dedikert elbilplattform. 

Modellen, som til nå bare har vært tilgjengelig som bensin og diesel, har ikke vært noen kiosk-velter i Norge etter at den ble lansert i fjor. Nå kan den derimot bli langt mer aktuell.

STILKRASJ: Rund front og kantete karosseri er kanskje ikke det kuleste vi har sett, men bilen er full av løsninger vi er vant til å se i MPV-er. Blant annet sju seter og skyvbar midtre seterad.

 

Romslig pakke

Bilen bygges på samme plattform som EQA og vil tilby en elektrisk premium-SUV i kompaktklassen med hele sju seter. Kompakt er forresten en sannhet med visse forbehold. Den er ikke langt unna Skoda Enyaq i utvendig størrelse.

EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og batteriene er produsert på Daimler-fabrikken i Kamenz, Tyskland, og i Jawor, Polen.

Det lades med opptil 11 kW via ladeboks ved hjelp av ombordladeren. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW. Mercedes oppgir ladetid fra 10-80 prosent batterikapasitet på litt over 30 minutter.

LUKSUS: Interiøret er det samme som i A-klasse-bilene. Det vil si en «planke» med to 10,25-tommers skjermer som styres via berøringsflater på rattet eller i midtkonsollen, med fingre, gestikulering eller oralt via «Hey Mercedes».

Fra 190 til 300 hester

Mercedes er diffuse på hvilke effektvarianter vi får, men vi bør i hvert fall forvente en forhjulsdrevet EQB 250 med 150 kW/190 hk med 375 Nm som vi i dag finner i EQA. Det vil i så fall bli modellen med lengst rekkevidde.

Det kommer en EQB 350 4Matic med over 200 kW /272 hk. Den skal ha en rekkevidde på 419 km og et WLTP-forbruk på 18,1-19 kW, avhengig av utstyr.

I Kina kommer det en AMG-versjon som trolig får navnet EQB 35 4Matic. Den får 215 kW/306 hester, nøyaktig det samme som AMG GLB 35 4Matic.

POSH: EQB kan fås med rosegull detaljer både innvendig og utvendig.

God plass

Den lange akselavstanden på nær 282 cm og en veldig firkantet  form gjør at selv sju voksne kan få plass med litt godvilje. Tredje seterad er tilleggsutstyr og skal funke for passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter. Bagasjerommet er fleksibelt siden setene i andre seterad går på skinner.

Det er fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter.

Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 14 centimeter.

Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.

PLASSMESTER: Den er kortere enn EQC, men byr på mer plass og er langt mer fleksibel. Tredje seterad svelger personer opp til 165 cm dersom midtsetet skyves forover.

EQ-front

EQB har fått den karakteristiske sorte panelgrillen og det gjenkjennbare lysbåndet som forbinder lysene både foran og bak. Skiltet er plassert ned i bakfangeren på EQB, og du får lettmetallfelger i to- eller trefarget design i opptil 20 tommers størrelse.

Interiøret er som vi er vant med fra GLB, det vil si luksuriøst. Nytt for EQB er navigasjon som tar hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp.

BAKFRA: Hekken har fått en helt annen fremtoning med ganske enkle grep. LED-designen er helt ny og den går hele veien over bakluka. Skiltet, som tidligere var plassert høyt opp på bakluka, er flyttet ned i en litt mildere designet bakfanger og stjerna er flyttet ned og blitt større.

 

Den gjør endringer underveis etter for eksempel trafikksituasjoner eller din kjørestil. Dersom du følger planlagt ladestopp, sørger bilen for optimal temperatur på batteriet før du plugger inn ledningen.

Sikkerhetssystemene er de samme som for GLB. Blant annet Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er standard.

LES OGSÅ: Her er nye Audi Q4 e-tron – lillebror med stor kapasitet