Hopp til innhold

Her er nye Audi Q4 e-tron – billig lillebror med solid kapasitet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LITT MINDRE: Her er den nye Audi Q4 e-tron. Tør vi spå en ny bestselger?

Audi e-tron har vært Norges met solgte elbil. Nå kommer en enda mer attraktiv lillebror – med rekkevidde på inntil 52 mil.

Allerede til juni skal de første bilene komme til norske forhandlere – og den kommer i to former: Q4 e-tron og en noe mer sporty coupè-utgave, Q4 Sportback e-tron. I fjor solgte Audi hele 9.277 utgaver av e-tron. Et eventyrlig tall, som gjorde at den store, elektriske SUVen ble den mestselgende bilen i Norge i 2020.

Med etter uten 4×4

Når Audi nå lanserer lillebroren Q4 e-tron i tre versjoner – i to karosseri-utgaver – kan du velge ytelser fra 170 til 299 hester. Det minste batteriet kan ta inntil 7,2 kW ved normallading (AC), og hurtiglades (DC) med 100 kW. Det største batteriet kan lades med inntil 11 kW ved normallading (AC) og opptil 125 kW ved hurtiglading (DC). Det skal gjøre det mulig å få 130 kilometers rekkevidde på bare ti minutter lading under ideelle forhold. LES OGSÅ: Store Audi e-tron mot lille Tesla Model 3 i duell
INNI: Den har en del resirkulerte materialer om bord. Blant annet består setetrekkene i S-line-utgaven av en stor andel resirkulert polyester. Om lag 26 1,5-liters plastflasker brukes i produksjonen av hvert sete. Også rattet er nytt, med et åttekantet design og diagonale eiker.

Kompakt, men romslig

Den er 460 cm lang, 187 cm bred og 163 cm høy. Vi snakker altså om en kompakt SUV, som i Volkswagen-familien skal bli det litt dekadente valget foran VW ID.4 og Skoda Enyaq – biler den deler plattform med. Audi lover imidlertid god innvendig plass. For bagasjerommet tar hele 520 liter. Det er ganske mye mer enn mange av konkurrentene. Legger du ned baksetene, har du totalt 1.490 liter hvor du kan stable melk og brød. Coupè-utgaven Q4 Sportback e-tron har et bagasjeromsvolum på 515 liter som kan økes til 1.460 liter. På begge utgavene kan du velge ekstrautstyret «Matrix LED». Det vil si intelligente frontlykter som lyser opp veien uten å blende annen trafikk. Du kan også velge to forskjellige eksteriør-pakker utover standardutgaven: «Advanced» og «S-line». Bilene blir å få med tilhengerfeste, men du kan glemme å hekte på den store campingvogna. Utgaven med bakhjulsdrift kan trekke tilhengere på inntil 1.000 kilo, mens quattro-utgavene kan dra 1.200 kilo. Vi tipper mange kunne ønsket seg litt ekstra kapasitet her. LES OGSÅ: Er Audi e-tron GT verdens peneste elbil?

Avansert head up-display

Interiøret har et klart førerorientert instrumentpanel, der informasjonen deles mellom to skjermer. For første gang i en Audi kan Q4 e-tron leveres med såkalt  «augmented reality head-up display». Her projiseres informasjonen fra noen av assistentsystemene og navigasjonsveiledningen foran sjåføren. Informasjonen vises dynamisk, som et levende bilde i hele 70-tommers størrelse, i en avstand på om lag 10 meter foran føreren. Infotainmentsystemet blir å få i tre nivåer: MMI, MMI plus og MMI pro. Du må opp på de to sistnevnte for å få AR-displayet og «Audi virtual cockpit plus». Og vil du ha go’lyd ombord, kan Audi nå tilby et lydanlegg fra sin nye samarbeidspartner, Sonos. Q4 kan også fås med sportsunderstell, som senker karosseriet 15 millimeter. (Dette er standard på modellene med S-line.) LES TESTEN: VW ID.4 møter Volvo XC40 Recharge i duell
COUPÈ: Audi Q4 Sportback e-tron ser litt tøffere ut, noe som går på bekostning av litt praktisk bagasjeplass.

Fra under 400.000,-

Q4 e-tron kommer til norske forhandlere i juni , mens Sportback-utgaven kommer nærmere høsten. Så var det prisen, da? Den fås fra 399.900 kroner, mens du må legge 20.000 kroner ekstra på bordet for å få Q4 Sportback e-tron. Det er verdt å merke seg at Sportback-utgaven leveres med litt mer standardutstyr enn Q4 e-tron, blant annet elektrisk bakluke og Audi Drive Select. Audi Norge tror den mest populære modellen blir Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, som har en veiledende pris på 484.500 kroner levert Oslo. LES OGSÅ: Polestar 2 med to nye og billigere utgaver