Hopp til innhold

Solceller gir elektrisk lastebil fortrinn på veien: Opptil 25 prosent av denne drives frem av solenergi

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SOLCELLETAK: I ett år har en 18 tonns elektrisk lastebil testkjørt med solceller på taket, og solenergiproduksjonen oversteg alle forventninger.

Gjennom tolv måneder leverte et tysk transportfirma varer med delvis solprodusert energi. Det gikk langt bedre enn ventet.

Det tyske forskningsinstituttet Fraunhofer Institute of Solar Energy utvikler sammen med industrielle partnere solcelleløsninger for kommersielle kjøretøy.

Fraunhofer ISE er et av Europas største solforskningsinstitutter og jobber utelukkende med fornybar energi. Et viktig produksjonsområde er solcelleteknologi.

Her finner du alle artiklene fra Elbilforeningens vintertest 2023:

Alt vi testet – forklart og oppsummert

Første lastebil med solceller på taket

I forbindelse med Lade-PV, et prosjekt som skal demonstrere potensialet til solceller i tungtransporten, utstyrte selskapet en elektrisk lastebil med solceller.

I tolv måneder har et tysk transportfirma levert varer i Freiburg med delvis solprodusert energi.

Det elektriske testkjøretøyet, en Framo, er det første tunge kjøretøyet som er blitt utstyrt med denne solcelleløsningen.

Den 18 tonn tunge lastebilen er utstyrt med et solcelleanlegg på 3,2 kilowattpeak. Det betyr at med full tilgjengelig solkraft kan anlegget levere opptil 3.200 watt.

Mindre støy og kraftig utslippskutt:

Norges største elektriske lastebil tatt i bruk

Oversteg forventningene

Før testprosjektets start var det ventet at solcellene på taket ville dekke mellom 5 og 10 prosent av energibehovet til den elektriske lastebilen.

Gjennom tolv måneder på elektrisk tur i områdene rundt Freiburg, viste det seg imidlertid at solcellene gjennomsnittlig dekket 13 prosent av energibehovet til den elektriske lastebilen – og opptil 25 prosent i sommerperioden.

EFFEKTIVT PANEL: Som et teppe ligger solceller tett i tett for å utnytte den store flaten som har direkte tilgang til sollyset.

For at testkjøretøyet skulle oppnå full utnyttelse av sin egen strømproduksjon, ble lastebilen ladet på kvelden, slik at energiproduksjon fra solcellene gjennom dagen ble utnyttet optimalt.

Solenergien som genereres på taket fôres direkte til lastebilens 800-voltbatteri.

Samferdselsministeren før ministermøte i EU-regi:

Vil ha strengere utslippskrav for tungtransport

– Pålitelig

Testkjøretøyet var utstyrt med diagnostiseringsverktøyet IVImon som overvåker og gir informasjon om batteriet.

Her analyseres optimale ladetidspunkt, maksimering av energiforbruket, analyse av batterihelse, ladetrender og mye mer.

Solcelleanlegget ble regelmessig sjekket underveis for påkjenninger gjennom et langt år med varierende værutfordringer og sikkert ganske mye risting.

– Vi er fornøyd med at designet på solcelleanlegget var så pålitelig, konstaterer prosjektleder i Fraunhofer ISE, Marc Andre Schüler.

– Det fjærlette solcelleanlegget er spesielt passende for tungtransport, hvor hver eneste kilo spart vil redusere energibruk og beholde lastekapasiteten.

Den elektriske, delvis solcelledrevne lastebilen er allerede godkjent som kjøretøy av de uavhengige testorganisasjonene TÜV og DEKRA.

Historisk lastebiltur:

Fra Sveits til Nordkapp i elektrisk lastebil

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også