Hopp til innhold

Mindre støy og kraftig utslippskutt: Norges største elektriske lastebil tatt i bruk

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KALKULERER MED ELEKTRISK: Firmaet Verdalskalk er i dag i gang med tunge elektriske lastebiler. Alle foto: Norsk Scania

Denne ene lastebilen reduserer firmaets forbruk av fossilt drivstoff med 58.800 liter årlig.

Norges første 66 tonns elektriske Scania-lastebil skal frakte kalk, og i dag 22. februar blir bilen overlevert til Verdalskalk AS og deres anlegg der.

I Verdal ligger nemlig Nord-Europas største kalkbrudd, og her kjører de hvert år 1,5 millioner tonn kalk fra kalkbruddet ned til havna, der kalken fraktes videre.

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

Størst i Norge

Som den første i Norge tar bedriften i bruk en 66 tonns elektrisk Scania-lastebil.

Og den er, ifølge Verdalskalk selv, den største elektriske lastebilen i Norge akkurat nå. 

NY HVERDAG I VERDAL: I Verdal ligger Nord-Europas største kalkbrudd, og her kjører de hvert år 1,5 millioner tonn kalk fra kalkbruddet ned til havna, der kalken fraktes videre. I dag settes denne bilen i daglig drift.

– Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området, sier Ketil Aksnes i Verdalskalk i en pressemelding.

Koster mer, men billigere i drift:

Ny beregning: Elektrisk lastebil billigst

– Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 km lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse.

Lader på vei ned til havna

Det er nedoverbakke fra kalkbruddet til havna, noe som gjør at de fullastede vogntogene kan regenerere strøm til batteriet på vei nedover.

Nede ved havna vil det bli montert en hurtigladestasjon, og ifølge Aksnes vil de måtte lade tre-fire ganger i løpet av to skift, med en ladetid på mellom 15 og 20 minutter.

Turen frem og tilbake er 42 kilometer.

Lastebilen vil årlig frakte cirka 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning. Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Den lange veien hjem

Pilot-partnere

Gjennom programmet “Pilot Partner” har Scania og Verdalskalk inngått en avtale om utprøving av elektrisk transport med tunge biler.

Pilot Partner-programmet innebærer at Scania i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet.

– Scania har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge, sier Tony Sandberg, direktør for Pilot Partner i Scania.

– Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner-konseptet vårt til Norge.

Historisk lastebiltur:

Fra Sveits til Nordkapp i elektrisk lastebil

Har samarbeidet lenge

– Et langt og godt samarbeid med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp. Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.

Bilen skal vedlikeholdes på Norsk Scanias verksted i Verdal. Mekanikerne på anlegget har nylig vært på kurs for å lære om det nye produktet, og nødvendig utstyr er på plass.

Først ut i Norge:

Skal frakte kalk med elektrisk lastebil

Distriktssjef Annar Indahl i Scania føler seg trygg på at de skal takle godt å jobbe med morgendagens teknologi.

– Vi er veldig stolte over å ha fått denne muligheten, og gleder oss til å komme i gang og høste erfaringer med elektrisk lastebil i så tung transport, sier han.

Spesifikasjoner på lastebilen:

  • Akselavstand 4550 mm
  • 9 Batterier 300 kWh batterikapasitet
  • Elektrisk motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt
  • Girkasse: 6-trinns girkasse
  • Bakaksel med navreduksjon
  • 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
  • 74 tonn teknisk totalvekt
  • Ladekapasitet 130 kW
  • Dumperpåygg med Sidetipp fra Maur Bilpåbygg
  • Hydraulisk kapelltak fra Robol
  • Skal gå med 4-akslet tipphenger
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også