Polestar 2 har blitt en gedigen suksess i Norge, mye takket være sin svært synlige kobling til Volvo. Det ruller 4.163 på veien, ifølge OFV, og den ligger på 5. plass blant elbilene så langt i år.
Til nå har kun toppmodellen med største batteripakke på 78 kWt og firehjulstrekk på til sammen 408 hester vært tilgjengelig. Det har gitt deg en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer.
Under 400.000 kroner
Prisen har variert i salgsperioden, men den koster i dag 469.000 kroner. Det har vært en toppspekket lanseringsversjon der det ikke har vært mye ekstra å krysse av for. Det har stort sett begrenset seg til lakk (9.000,-) dersom du ønsker annet enn kledelig hvit, samt Performance-pakka, som i grove trekk består av større bremser med gule kalipere, justerbare Öhlins dempere og gule setebelter. Den koster 50.000 kroner ekstra.
Nå lanseres det to billigere versjoner og prisen starter på 389.000 kroner, altså 80.000 kroner billigere. Den største forskjellen er at firehjulsdriften bil erstattet med bare trekk på to hjul.
Det som kanskje er litt merkelig, er at man har valgt forhjulsdrift. Det er ikke bare den argeste konkurrenten, Tesla Model 3, som har valgt bakhjulsdrift. Det har også VW ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq, BMW sine iX-modeller – et stadig mer vanlig fenomen i elektriske biler.
Tre versjoner
Dagens modell får også en langt lavere startpris, men en del av det utstyret som var standard før, blir nå tilgjengelig først med tilleggspakkene Plus og Pilot.
Og de som har vært inne på sidene til Tesla, kjenner kanskje igjen modellbetegnelsene:
Standard Range: Startpris på 389.000 kroner. Den får forhjulstrekk med 224 hester og batteripakke på 64 kWt. WLTP rekkevidde blir 420-440 kilometer. Forbruket skal ligge mellom 17,1-18 kWt/100 km.
Long Range: Startpris på 409.000 kroner. Den får forhjulstrekk med 224 hester og batteripakke på 64 kWt. Den får aller lengst rekkevidde av samtlige, med 515-540 kilometer. Forbruket skal ligge mellom 17,1-18,3 kWt/100 km
Longe Range, Dual motor: Startpris på 429.000 kroner. Den har firehjulstrekk og 408 hester. Batteripakken er på 78 kWt og rekkevidden er på 450-480 kilometer. Forbruket skal ligge mellom 19,5-20,3 kWt/100 km.
Senere kommer det kanskje en enda mer potent modell. Den kan komme til å hete Beast.Alle modellene har ombordlader på 11 kW og de tar 150 kW på hurtiglading.LES OGSÅ: Krasj-test av VW ID.4 og Skoda Enyaq
Tre pakker
Nå må du i tillegg krysse av for ønskede pakker. Med Standard leveres alle modeller med 19-tommers hjul, samme seter, Android infotainmentpakke, 8 høyttalere og parkeringssensorer foran og bak.
Plus inkluderer plant annet panoramaglasstak, varme i ratt og baksete, minne i de elektrisk betjente forsetene, 13 høyttalere og en forbedret varmepumpe. ||Denne pakka koster 40.00 kroner.
Pilot inkluderer en rekke ekstra sikkerhets- og førerhjelpsystemer. Det viktigste i hverdagen er 360 graders kamera, aktivt blindsonevarsel og nødbremsfunksjon både forover og bakover, for ikke å snakke om adaptiv fartsholder. Mange vil sette pris på oppdatert lyspakke som «masker» ut trafikken foran. Alt dette koster koster 30.000 kroner ekstra.
De fleste vil nok ha alt utstyret, og da havner utgaven Long Range, Dual motor akkurat under 500.000 kroner.Performance har samme innhold som tidligere, men er forbeholdt modellen med firehjulsdrift, altså Long Range, Dual motor.
LES OGSÅ: Vi har testet Skoda Enyaq