Polestar "vinner" i utslippskonkurranse med seg selv: Denne skal ha lavest karbon-avtrykk av modellene så langt
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Når Polestar 4 lanseres til neste år, blir det med det laveste produksjonsutslippet av Polestar-modellene så langt.
Det er en kjent sak at elbiler har et høyere karbonutslipp forbundet med produksjonen enn det fossilbiler har, særlig fordi batteriproduksjonen krever mye energi.
Det er først når bilene har gått på veien og fått en del tusen utslippsfrie kilometere på samvittigheten, at klimaregnskapet bikker i elbilenes favør.
I et klimaperspektiv vil det derfor ha mye å si at bilprodusentene også reduserer utslippene knyttet til bil- og batteriproduksjon i størst mulig grad.
Polestar har lenge hatt ambisjoner for å redusere klimabelastningen fra produksjonen, og derfor har selskapet siden 2020 publisert alle detaljer om karbonavtrykket til bilmodellene sine også før de kommer på veiene.
Elbilprodusenten har gjort det til noe av en kampsak at bilindustrien må utvise åpenhet om alt ved elbilen, også de aspektene som ikke er like behagelige å snakke om:
Livsløpsanalyse-vinner
Polestar har nå publisert den første livsløpsanalysen (Life Cycle Assesment / LCA) for kommende Polestar 4, som skal komme på markedet i 2024.
Her fremgår det at Polestar 4 i standard range single motor-utgaven har det laveste karbonavtrykket av samtlige biler i Polestar-porteføljen ved lansering, med et utslipp på 19,4 tonn CO2.
Rapporten finner du her. (PDF)
Polestar 4 produseres på fabrikken til Geely Holdings SEA i Hangzhou Bay i Kina. Her kombineres vannkraft med såkalt I-REC-sertifisering og strøm fra solcelleanlegget på fabrikktaket for å sikre fornybar energi.
Økt bruk av lavutslippsaluminium, fra smelteverk som benytter vannkraft, skal redusere klimaavtrykket under produksjonen ytterligere.
Variasjoner mellom utgavene
Polestar 4, som først lanseres i Kina, kommer i flere utgaver, der karbonavtrykket i produksjonen varierer noe.
Long range single motor-varianten har et litt høyere karbonavtrykk idet den forlater bilbutikken, nærmere bestemt på 19,9 tonn CO2.
Avtrykket på long range dual motor-utgaven blir enda litt høyere, med 21,4 tonn CO2.
Aluminium utgjør hos Polestar-modellene produsert i Kina 23-24 prosent av karbonavtrykket, stål og jern utgjør 20 prosent, mens batterimodulene har den største andelen avtrykk i materialproduksjon og -raffinering med 36-40 prosent.
Livsløpsanalysene fra Polestar inngår i selskapets såkalte 0-prosjekt, et ambisiøst mål som går ut på at Polestar ønsker å lage en helt klimanøytral bil innen 2030.
– For å nå målet vårt om nullutslipp, setter vi karbonbudsjetter for alle bilene våre. Gjennom utviklingen av Polestar 4 har karbonbudsjettet påvirket alt fra materialvalg til fabrikkens strømkilder, sier Fredrika Klarén i Polestar.
Hun jobber som bærekraftsjef i selskapet, og konkluderer slik i en pressemelding:
– Deling av livsløpsanalysen lar oss vise at det er mulig å strebe for nullutslipp – ett tonn CO2 av gangen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!