Hopp til innhold

Nytt elektrisk modulvogntog: Posten og Bring satser tungt og elektrisk

PÅ PLASS I BJERKVIK: Posten/Bring med sitt aller første, batterielektriske modulvogntog. Alle foto: Scania.

Posten og Bring er nå klar med sitt aller første regionale elektriske modulvogntog.

Posten skal frem – og det skal skje helelektrisk!

Posten har som mål å kutte 50 prosent av alle CO2-utslipp fra kjøretøy innen 2025, og ha nullutslipp i 2030.

I en pressemelding viser Scania fram det nye elektriske modulvogntoget som Posten/Bring nå er klar til å ta i bruk.

Nå starter Scania produk­sjonen av sin nye generasjon el-lastebiler:

Lover inntil 390 km rekkevidde på denne

Kjøretøyet skal ha base i Bjerkvik utenfor Narvik, som er knutepunktet for brev og pakkedistribusjonen for Hålogalandsregionen, Lofoten og Vesterålen.

Her skal det elektriske modulvogntoget Scania 40 R operere i regional distribusjon og kjøre aktivt 16 timer i døgnet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Både nærdistribusjon og containertransport

Lastebilen er bygget med en contianerramme på 495 centimeters akselavstand. Bilen er bygd med enkeltredusert bakaksling, beregnet for inntil 68 tonns vogntogvekt.

Batteripakken er på 624 KWt brutto og hele doningen skal ha en teknisk totaltvekt på 65 tonn.

DET GAMLE OG DET NYE: Scania 40R klar til lading mens forrige generasjon kjøretøy skues i bakgrunnen.

Arbeidsområde og planen for ruten er også spikret. På dagtid går den som singelbil og brukes til nærdistribusjon.

Kveld og natt og skal den være en fullverdig modulvogn og transportere containere til og fra jernbanen. Da går ruten mellom Ballangen og Bjerkvik, som tilsvarer cirka 58 km én vei.

Nord-Norges mest moderne ladeanlegg

For å sikre tilgang på lading har de også bygget et ladeanlegg på terminalen i Bjerkvik. Etter tidskjemaet skal bilen parkere her og lade opp til 100 prosent mellom klokka 05.00 og 07.30.

I oktober kommer enda en tilsvarende bil som skal operere utfra Bjerkvik.

Ladeanlegget på området er dimensjonert for at det skal være plass til gjennomkjøring med to slike modulvogner, pluss syv ekstra ladere til single lastebiler.

Det er åpent for at også andres elektriske lastebiler skal kunne bruke anlegget og det skal ikke skorte på plass.

På sikt åpnes det for til sammen 22 ladere og såkalt «megacharging» når den standarden er klar til bruk.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også