Hopp til innhold

Snart norgesaktuelle Lucid Gravity: Ultraluksus-SUV med verdens beste rekkevidde

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ILLUSTRASJON: Det er ikke langt fra dataillustrasjoner til ferdig produkt nå for tiden. Om et par år skal Lucid Gravity være på veien.

Det amerikanske elbilmerket Lucid kommer med en svær SUV som frister med ekstreme ytelser, verdensledende rekkevidde, plass til sju og høy luksusfaktor.

Før vi i det hele tatt har sett sedanmodellen Air i levende live her i Norge, annonserer det amerikanske elbilmerket Lucid Motors modellen Gravity.

Selskapet har allerede en norsk nettside oppe og står, og det er mye som tyder på at Lucid allerede har en norsk importør som skal representere bilmerket i Norge, men det er foreløpig ikke offentlig hvem dette blir.

Det ryktes videre at Lucid skal åpne et showroom i Oslo til neste år, uten at vi så langt har lyktes med å få en bekreftelse på dette.

Slike showroom har eksempelvis Nio, Polestar, Xpeng og Voyah i hovedstaden allerede.

Her er bilene med lengst rekkevidde:

54 elbil-modeller som går over 50 mil

Skikkelig sværing?

Den nye modellen Gravity ser ut som en svær SUV, men foreløpig finnes det ingen mål vi kan forholde oss til.

Men trolig strekker den seg godt over 5 meter. Air er 4,97.

Gravity har et kort overheng foran og frontruta utrolig langt strukket fremover. Samtidig har den et nesten unaturlig langt overheng bakover med nærmest loddrett avslutning.

UTNYTTET: Vi har ikke sett en så stor kupelinje siden MPV-ene sine dager. Her ligger det an til mye plass.

Dette ser med andre ord ut som en skikkelig godt plassutnyttet bil som vil få svært bagasjerom, selv med tredje seterad oppslått.

Lucid Air med 94 mils rekkevidde!

Selv om panseret er historisk lite på en såpass stor bil, kan man faktisk håpe på en frunk, slik sedanen har. Begge skal være bygget på samme plattform, og Air har en frunk på hele 202 liter.

Alle vil nyte godt av et enormt panorama-glasstak som vil dekke hele bilens lengde, men med en tverrbjelke i taket for å sikre stivheten i bilen.

UTRADISJONELT: Taket blir stivet opp med en kraftig stolpe på tvers bak fordørene. Legg også merke til stolpen fremover mot frontruta.

Familielikhet

Slektskapet til sedanen Air kjenner man igjen i hele fronten, til dels baklyktene, men spesielt den todelte lakken og profilen ved bakerste takstolpe.

Ellers trigger bilen aktive nordmenn med en skikkelig tettsittende og aerodynamisk takboks, og dermed garantert mulighet for en del taklast.

Naturlige konkurrenter vil være den elektriske Range Rover Vouge, Mercedes EQS SUV og Volvo EX90, etter at sistnevnte også prismessig havner i det gode selskap.

T=FARGET: Et av kjennetegnene for Lucid Air er taket og D-stolpen. Vi ser det igjen her.

På veien i 2024

Amerikanske og kanadiske kunder vil kunne reservere Gravity allerede tidlig neste år og vil kunne sitte bak rattet en gang i 2024.

Den kan bestilles som fem, seks eller sju seter. I versjonen med seks seter vil man finne to skikkelige stoler i midtraden med alle rettigheter.

Mercedes EQE SUV:

En SUV for folk med god råd

Det er ikke vist bilder av bilens interiør ennå, men det er forventet at det ikke vil avvike stort fra Air.

I så fall vil det være omtrent klinisk rent med en lang hovedskjerm, et lite sett med knapper, en foldbar skjerm i dashbordet som skjuler to trådløse ladestasjoner for mobiltelefon og en romslig midtkonsoll.

SEKS: Den vil bli tilgjengelig med fem, seks og sju seter. Som seksseter forventes full luksus på andre rad.

Opptil 1111 hk

Effekt er ikke oppgitt, men regn med en del copy/paste på Air.

Det vil si effekt fra 800 til 1111 hestekrefter. Det er i Tesla Plaid-landskap, og langt over hva Mercedes-AMG vil levere i kommende EQS SUV.

Volvo EX90 lansert:

Slik blir den, og her er prisene

Batteristørrelse er heller ikke opplyst. Men på nettsiden opplyses det at på Air tar det 20 minutter å lade 50 mil via deres 900 volt+ elektriske arkitektur.

Den skal videre klare å ta imot opp til 300 kW via CCS-kabel.

Hjemme kan du lade på opptil 19,2 kW, og du kan lade andre kjøretøy eller hente ut strøm fra batteriet, såkalt V2X.

LAV FRONT: Verken skisser eller bilder viser fasongen skikkelig, men det kan se ut som om Lucid har en faktisk lavere front enn den visuelt ser ut som. I så fall har den en «vinge» som går over frontlyktene, slik Polestar 3 har.

Klasseledende rekkevidde

Gravity skal være optimalisert for lav luftmotstand, uten at vi har fått vite noen tall.

Regn med at bilens aktive luftfjærer senker bilen mye i høye hastigheter og at den får god bakkeklaring når rekkevidde betyr hvor langt du kommer på ubrøytet vei.

Lucid sier selv at bilen vil få klasseledende rekkevidde.

I dag er det BMW iX50 som har lengst rekkevidde blant SUV-ene, med sine 631 kilometer. Den er nok litt mindre enn Lucid Gravity. Mercedes-EQ EQS SUV 450 4Matic er hakk i hæl, med 613 km.

Mer informasjon ute:

Dette visste du ikke om Polestar 3

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også