Parkeringsavgifter i Sarpsborg og Fredrikstad: Reagerer på forslag om full takst for elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ulogisk at det skal betales like mye hvis kommunene mener alvor med klimamålene sine, mener Østfold elbilforening.
Hvert år på denne tiden jobber de folkevalgte i kommunene med neste års budsjetter. I år som i fjor foreslår kommunedirektøren i Fredrikstad å fjerne gratisparkering for elbil.
Nå har også kommunedirektøren i nabobyen Sarpsborg hevet seg på.
Avvist i fjor
I fjor ble forslaget avvist av bystyret i Fredrikstad, blant annet fordi utslippskutt i veitrafikken er avgjørende for å nå kommunens klimamål.
Slik bør bystyrepolitikerne tenke i år også, mener Mats André Buraas, leder i Østfold elbilforening.
– Vi mener at responsen bør være den samme som i fjor. Det blir for dumt hvis vi skal avvikle politikk nettopp fordi det virker, sier Buraas.
Parkeringshus fulle av elbiler
For det er liten tvil om at gratis parkering for elbil i de store parkeringshusene i byen virker. Tidligere i høst gjorde kommunen en opptelling i St.Hansfjellet og Apenesfjellet.
Til Fredrikstad Blad kunne de rapportere om henholdsvis 90 og 88 prosent elbilandel i de to parkeringshusene.
Dette er jo egentlig gode nyheter, ifølge Østfold elbilforening:
– Politikken stimulerer til bruk av elbil og motiverer folk til å bytte til elbil neste gang de skal ha ny bil, og det er jo hele poenget sier Buraas.
Lederen for Østfold elbilforening er likevel tydelig på at han forstår at det oppstår utfordringer hvis kapasiteten sprenges.
Da kan en forsiktig innføring av betaling for elbiler være løsningen.
– Så lenge det er en betydelig rabatt for de som velger elbil, er det fortsatt insentiv for folk til å velge elbil. Men det er helt ulogisk at de som kjører en elbil skal betale like mye som de som kjører en forurensende bil, sier Buraas.
Setter sin lit til de folkevalgte
Østfold elbilforening sender i disse dager innspill til begge kommuners bystyrepolitikere med en advarsel mot forslaget til kommunedirektørene.
Dersom betaling for parkering for elbil er helt uunngåelig, mener Buraas at det finnes veldig gode alternativer til kommunedirektørenes forslag om å gå hele veien til full betaling.
– I Oslo betaler elbilistene 30 prosent av taksten til fossilbilistene når de parkerer. Å gå lenger enn det gir ingen mening, så lenge Sarpsborg og Fredrikstad ligger etter i elbilutviklingen, sier Buraas.
Buraas og Østfold elbilforening foreslår også at man kan ha fullt fritak for parkering på ettermiddagen, for eksempel etter klokka 14.
– Vi forstår på kommunen at et av problemene er at det blir for mye jobbkjøring og parkering i rushtiden. Hvis elbilistene betaler 30 prosent vil det bidra til å regulere trafikken, samtidig som kommunen opprettholder et effektivt insentiv for at innbyggerne kan ta aktive klimavalg, sier Buraas.
Klima like viktig i år som i fjor
Da kommunedirektøren i Fredrikstad foreslo det samme i fjor, reagerte også Elbilforeningen.
Sammen med flere aktører, som Fredrikstad Næringsforening, klarte man å stoppe forslaget til kommunedirektøren da det kom til bystyret.
Den gang var hensynet til kommunens klimamål en av grunnene til å stoppe dette. Det bør det også være i år, mener Mats André Buraas.
– Vi kan ikke forstå at klimamålene har blitt noe mindre viktige i år. FN varslet for bare uker siden at vi allerede er i ferd med å feile på 1,5 gradersmålet, vi har virkelig ikke noe tid å miste, avslutter lederen i Østfold elbilforening.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!