Elektrisk campingferie: Sjekk denne saken hvis du skal trekke campingvogn i sommer
Stadig flere elbilister trekker tunge tilhengere med bilene sine. Om du vurderer å gjøre det i ferien, kan du få med deg noen tips på veien.
Gjennom en årrekke har vi testet hvordan elbilene oppfører seg når de får mye å trekke på.
Noen av bilene har også den nyttige egenskapen at de kan fungere som batteribank når du fricamper.
Ingen andre i Norge er i nærheten av å ha gjort et tilsvarende testarbeid. I fjor testet vi til og med elektrisk bobil for aller første gang her hjemme.
I denne artikkelen har vi samlet erfaringene vi har gjort fra tester med campingvogn.
Til slutt kommer vi med noen råd på veien.
Første batteribank-test
En rekke elbilmodeller kan i dag levere strøm til typiske husholdningsapparater og elektrisk verktøy. Du kan altså bruke elbilen som batteribank.
Vi benyttet muligheten til å teste en av modellene som var å få tak i sommeren 2022, nemlig Kia EV6. Den kan levere 3,6 kilowatt (kW), via adapter i ladeporten, noe som tilsvarer en vanlig kurs i hjemmet ditt.
Kjapp test av BYD Tang som trekkvogn
Noen ganger velger vi å gjennomføre kjappere tester.
Da BYD Tang ble tilgjengelig med tilhengerfeste, improviserte vi en test med en Knaus-campingvogn.
2.000 kilometer med Polestar 2
I denne testen var målet å bruke en folkelig priset elbilmodell som trekkvogn. Valget falt på Polestar 2, med fornuftig dekkoppsett.
Vi valgte også bort Performance-utgaven før vi la ut på veien – for å oppleve en serie fjelloverganger:
2.250 kilometer med Tesla Model X
Nysgjerrigheten ble vakt etter den store sammenligningstesten året før. Denne gangen var det undertegnedes tre år gamle Tesla Model X 90D som fikk jobben som trekkvogn for en campingvogn fra Hobby.
Her gjorde vi også en grundig evaluering av hva hjulstørrelse (dekk + felg) har å si for rekkevidden.
Den første store testen
I 2019 satte vi oss fore å gjøre den største sammenligningstesten til da – med Tesla Model X, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC 400.
Eneste minus var egentlig at vognene var litt for små, men slik måtte det blir for at vi skulle få tre like til disposisjon.
Vi har til og med testet på vinteren!
Vi var så heldige å få helt ned til 29 minusgrader da vi tok oss en campingtur vinterstid tidligere i år.
Perfekt, også fordi bilen – en Kia EV9 – skulle få oppdraget med å holde oss varme i campingvogna gjennom kalde februarnetter. Vi brukte altså bilen som batteribank:
Noen tips og råd
Campingvogn vinterstid er nok ikke for alle, men camping med elbil sommerstid bør flere prøve.
En viktig utvikling siden vi startet med omfattende testing for fem år siden, er at det er blitt vesentlig enklere å hurtiglade underveis på campingferien.
Først og fremst har vi fått flere stasjoner der du kan unngå å koble fra campingvogn eller stor tilhenger under lading. I skrivende stund er det mer enn 8.400 hurtigladere på 1.527 stasjoner landet over. Ved utgangen av 2019 var det, til sammenligning, bare 2.362 hurtigladere.
Selv om det som regel ikke er noe stort problem å koble fra, gir det langt større frihet å kjøre rett inn til ladestasjonen.
Husk uansett å ikke bruke mer plass enn nødvendig på stasjonen, slik at vogntoget ikke er til hinder for andre ladende.
I løpet av årene har vi erfart at merforbruket av strøm, vurdert mot vanlig kjøring i hverdagen, typisk ligger mellom 50 og 100 prosent sommerstid – avhengig av topografi.
Hvis det er relativt flatt, og du kjører i landeveishastighet, blir påslaget gjerne 50-60 prosent. Dersom du ferdes mye opp og ned fjell, er det greit å gå ut fra at rekkevidden halveres.
Husk at du trenger førerkort klasse BE (krever sju timer obligatorisk opplæring + førerprøve) dersom du vil kjøre bil og henger med totalvekt over 4.250 kilo.
B96 er et enkelt mellomsteg som øker tillatt vekt fra 3.500 til 4.250 kilo. Krever, i likhet med BE, sju timer opplæring. Men du slipper førerprøve.
Med BE øker vogntogets tillatte totalvekt til 7.000 kilo, som gir deg mye større handlingsrom. Er du usikker på om kombinasjonen av bil og tilhenger er innenfor, er det lurt å sjekke i Bil og henger-appen.
Dersom du liker å campe utenom etablerte campingplasser, bør du sikte deg inn på en elbil som kan brukes som batteribank (kalt V2L, vehicle to load). Vi har sett at dette fungerer godt, sommer som vinter.
For fricamping er det allemannsretten som gjelder. Dersom du finner en plass langs offentlig vei er det som regel i orden, også i utmark langs den samme veien.
Uten grunneiers godkjenning kan du ikke stå i mer enn to døgn, men på høyfjellet er det i utgangspunktet ingen begrensninger så lenge du oppfører deg og ikke står i veien for andre. Forsøpling eller utslipp fra gråvannstanken er naturligvis uaktuelt.
PS. På vår Youtube-kanal finner du alt av videomateriale fra testene med elbil og campingvogn gjennom de siste fem årene.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!