Sjekk dette helelektriske containerskipet! Skal erstatte 40.000 lastebilturer i året

JOMFRUTUR: Det helelektriske containerskipet Yara Birkeland hadde sin første tur til Oslo før det settes i drift mellom Porsgrunn og Brevik neste år.

Verdens første helelektriske containerskip, Yara Birkeland, på jomfrutur til Oslo.

Det helelektriske containerskipet Yara Birkeland skal frakte 120 containere med kunstgjødsel fra fabrikken i Porsgrunn til havna i Brevik for omlasting til større containerskip.

OMVISNING: Statsminister Jonas Gahr Støre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran fikk en omvisning av konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara og konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen. Foto: Yara

Jomfrutur til Oslo

Verdens første helelektriske containerskip var i helga på jomfrutur til Oslo hvor statsminister Jonas Gahr Støre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran fikk omvisning av konsernsjefene Svein Tore Holsether i Yara og Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.

BATTERIROM: Batteripakken tilsvarer kapasiteten til rundt 100 elbiler. Foto: Norsk elbilforening

Ny elektrisk Bastøferge: Sparer 6 millioner liter diesel årlig

Batteri tilsvarende 100 elbiler

Yara Birkeland har en batteripakke på totalt 6.800 kWt som tilsvarer batterikapasiteten til rundt 100 elbiler.

Strekningen mellom Porsgrunn og Brevik er 13 km. Med plass til 120 containere kan skipet erstatte 40.000 lastebilturer i året. Skipet skal være i drift fra neste år.

CONTAINER. I skipet er det plass til 120 containere med kunstgjødsel fra Yaras fabrikk i Porsgrunn. Foto: Norsk elbilforening

Skal kunne kjøre uten mannskap

Sluttmålet er at skipet skal kunne laste og losse, fortøye og seile uten bemanning.

I en toårsperiode vil skipet seile i ulike testfaser mot full autonomi uten mannskap. Parallelt må også en rekke lover og regler oppdateres før skipet kan seile helt autonomt.

Det lønner seg å være medlem!

Få startpakke med Elbilforeningens ladebrikke, eksklusive medlemsfordeler og markedets beste medlemstilbud på veihjelp.
Gjør som over 100 000 andre elbilister!

NULL UTSLIPP: Containerskipet er 80 meter langt og veier 3.200 tonn uten last. Foto: Norsk elbilforening

Prosjektet er støttet av Enova med 133,5 millioner kroner.

Les mer om Yara Birkeland og se seminar om elektrifisering i norsk maritim sektor.

Elbåter i ny delingstjeneste: – Et genialt konsept