Hopp til innhold

Sjekk dette helelektriske containerskipet! Skal erstatte 40.000 lastebilturer i året

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

JOMFRUTUR: Det helelektriske containerskipet Yara Birkeland hadde sin første tur til Oslo før det settes i drift mellom Porsgrunn og Brevik neste år.

Verdens første helelektriske containerskip, Yara Birkeland, på jomfrutur til Oslo.

Det helelektriske containerskipet Yara Birkeland skal frakte 120 containere med kunstgjødsel fra fabrikken i Porsgrunn til havna i Brevik for omlasting til større containerskip.

OMVISNING: Statsminister Jonas Gahr Støre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran fikk en omvisning av konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara og konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen. Foto: Yara

Jomfrutur til Oslo

Verdens første helelektriske containerskip var i helga på jomfrutur til Oslo hvor statsminister Jonas Gahr Støre og fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran fikk omvisning av konsernsjefene Svein Tore Holsether i Yara og Geir Håøy i Kongsberg Gruppen.

BATTERIROM: Batteripakken tilsvarer kapasiteten til rundt 100 elbiler. Foto: Norsk elbilforening

Ny elektrisk Bastøferge: Sparer 6 millioner liter diesel årlig

Batteri tilsvarende 100 elbiler

Yara Birkeland har en batteripakke på totalt 6.800 kWt som tilsvarer batterikapasiteten til rundt 100 elbiler.

Strekningen mellom Porsgrunn og Brevik er 13 km. Med plass til 120 containere kan skipet erstatte 40.000 lastebilturer i året. Skipet skal være i drift fra neste år.

CONTAINER. I skipet er det plass til 120 containere med kunstgjødsel fra Yaras fabrikk i Porsgrunn. Foto: Norsk elbilforening

Skal kunne kjøre uten mannskap

Sluttmålet er at skipet skal kunne laste og losse, fortøye og seile uten bemanning.

I en toårsperiode vil skipet seile i ulike testfaser mot full autonomi uten mannskap. Parallelt må også en rekke lover og regler oppdateres før skipet kan seile helt autonomt.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

NULL UTSLIPP: Containerskipet er 80 meter langt og veier 3.200 tonn uten last. Foto: Norsk elbilforening

Prosjektet er støttet av Enova med 133,5 millioner kroner.

Les mer om Yara Birkeland og se seminar om elektrifisering i norsk maritim sektor.

Les også