Her kan du ta en sniktitt på BMW i7 M70: Skreddersydd luksus for fiffen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette er elektrisk ekstravaganse for dem som aldri får nok.
Nylig testet Elbilforeningen det nye kongeskipet til BMW, i7 xDrive60.
Den bader allerede i luksus og er det ypperste BMW produserer i sin elektriske portefølje.
Nå får den selskap av den enda mer kraftfulle og sportslige BMW i7 M70 – som løfter bilen inn i det velkjente M-selskapet til BMW.
660 hestekrefter
Og det er ikke tatt noen snarveier på deres aller siste M-utgave – BMW i7 M70. Kraftigere motor, mer sportslige egenskaper og en nokså særegen styling gir bilen karakteristiske trekk som skiller den fra sin mer en smule mer ydmyke tvillingbror.
Særegne detaljer som de typiske M-speilene, sideskjørtene, egne 21″-felger understreker det sportslige snittet.
BMW i7 xDrive60 har en systemeffekt på 400 kW (544 hk), men i7 M70 høyner dette til 485 kW (660 hk).
BMWs til nå kraftigste elektriske motor på 360 kW (456 hk) er plassert på bakakselen, koblet sammen med en motor på forakselen som yter 190 kW (258 hk). Dette bidrar til heftig akselerasjon.
Dreiemomentet på hele 1.015 Nm i Sport-modus og 1.100 Nm i Launch-mode, illustrerer det.
Dynamikk og komfort
Den store luksussedanen gjør unna 0-100 km/t på 3,7 sekunder og har en toppfart på 250 km/t. Det gjør i7 M70 til den raskeste elektriske BMW-modellen så langt.
Videre kommer bilen med M-spesifikk adaptiv toakslet luftfjæring med automatisk nivåregulering, aktiv styring og andre komponenter som optimerer dynamikk og løfter komforten i bilen.
Når BMW i7 M70 blir lansert til høsten, slår den følge med de elektriske M-søsknene i4 M50 og iX M60.
Batteri og rekkevidde
Batteriet i M70 er det samme som i i7 xDrive60, med en netto kapasitet på 101,7 kWt.
Oppgitt WLTP-rekkevidde er inntil 560 kilometer, og kan optimaliseres ved bruk av en ny funksjon BMW sånn passe oppfinnsomt har kalt «Max Range».
Her begrenses motorkraft og topphastighet (maks 90 km/t), mens komfortfunksjoner tilpasses.
«Max range» kan bidra til at rekkevidden øker med 15 til 25 prosent, ifølge BMW selv.
BMW i7 M70 hurtiglader ved inntil 195 kW, og under optimale forhold vil batteriet lade fra 10 til 80 prosent på 34 minutter.
Batteriet kan tempereres automatisk gjennom navigasjonsdata eller aktiveres av fører ved behov.
Styling og særpreg
Den elektriske luksussedanen blir levert med infotainmentsystemet BMW iDrive 8.5, som inneholder en rekke nye funksjoner.
De automatiske dørene kan for eksempel åpnes og lukkes gjennom BMW-appen – og dørene kan åpne automatisk når smarttelefonen nærmer seg bilen.
Hvis du vil gi bilen en større touch av personlighet, kan du velge en M Performance-pakka.
Her tilbys detaljer som sorte bremsekalipere, en sort spoiler på bakluken etc.
Skal du vil virkelig skille deg ut fra mengden, kan du sjekke ut BMWs Individual Manufaktur. Her finner du et bredt utvalg av over 100 spesielle lakkfarger, inkludert en rekke tofargede kombinasjoner.
Det er ikke til å legge skjul på at dette er en bil for de mer velstående blant oss.
Lanseringen av denne modellen blir i andre halvdel av 2023, og norske forhandlere åpner for bestilling senere i vår. Prisen blir fra saftige 1.671.900 kroner og oppover.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!