Hopp til innhold

Test av BMW iX M60 xDrive: Den beste el-SUV-en hittil?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

TESTET PÅ BANE: Under lanseringen av BMW iX M60 testet vi toppfarten på autobahn utenfor Berlin. Der klarte den glatt sine 250 km/t og gjorde det med fjellstø selvtillit. Se hvordan tyskeren klarte seg på banen i Rakkestad. Video og foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

BMWs motorsportavdeling har ikke klart å holde seg unna den svære iX. Skal vi tro emblemet på bakluka har de gitt den en effekt tilsvarende en 6-liters bensinmotor.

Men er det en M?

Alle som kan sin BMW, spisser fokuset litt når betegnelsen begynner på M. Og særlig hvis den heter noe så enkelt som M1, M2, M3 osv.

Da er det snakk om hardcore-modellene. Og da vet vi at vi har mye mer moro i vente fra den kanten.

Det jobbes med en elektrisk M3-erstatter, selve ikonet i M-modellene. Prosjektet er bygget på en helelektrisk plattform med en motor til hvert hjul. Dét kan bli virkelig spennende.

BMW M tester ny plattform:

Neste BMW M3 får fire elmotorer!

Men de nøyer seg ikke med det. Det finnes en skog av modeller for de som liker kraft, men fortsatt full komfort også.

Og nå skal disse kundene ha elbiler.

Hittil er de velsignet med i4, som har fått en M50 xDrive-versjon og nå sist iX M60 xDrive.

BMW iX M60 oppsummert:

Pluss

  • Komfort
  • Krefter
  • Høyt tillatt hengervekt

Minus

  • Høyt forbruk
  • Litt lav ladehastighet
  • Litt lite bagasjerom

Lite sport å spore

Kjennerne ser med en gang at du kjører toppmodellen. Grill, listverk og logoer er i bronse og hjulene er større.

Ellers er det svært få forskjeller på toppmodellen. Det aller meste kan krysses av på lista på de rimeligste modellene.

Prøvekjørt: BMW i4 M50

Denne BMW-en kan kurere enda flere fossilhoder

Sportsstoler er ikke-eksisterende. Du sitter fortsatt høyt i de samme fluffy stolene, som er trukket helt ned til gulvet.

Du betjener det meste med krystallknapper, eller med fingertuppen på skjerm. Så det er lite karbon og fargede belter.

STILIG KAR: Gråfargen Storm Bay Metallick er utrolig stilig på iX M60. Her har vi beveget oss inn på en hvit og ubesudlet del av Rudskogen Motorsenter.

Som gammel BMW-eier savner jeg faktisk flere justeringsmuligheter.

Jeg får ikke forlenget puta og mangler tilstrekkelig tilt i forkant. Og aller helst ville jeg ha sittet enda lavere.

Den eliverte sittestillingen gjør at man ser ned på et stort dashbord med sentralt plassert høyttaler, og har utsikt over en svær, buet flatskjerm.

Bortsett fra noen få M-karakteristiske designelementer på instrumentene, er det lite sportslighet å spore innvendig.

Hva mer vi mener om interiør, betjening og plass, kan du lese om i lenka under.

Test: BMW iX40 xDrive og BMW iX50 xDrive:

Er de verd den lange ventetiden?

Vi konsentrerer oss om kjøringa i denne saken og har altså for anledningen dratt opp til Rudskogen Motorsenter.

Dirrer av power

Det føles litt gammeldags å starte bilen med knapp når du allerede har satt deg inn nøkkelfritt.

Et trekk på girvelgeren så velger du Drive. Adaptiv regenerering er standard.

Du kan velge tre trinn også, men da må du inn i menyen. Et ekstra trekk i girspaken gir deg tilnærmet kjøring med én pedal.

Den ordinære iX50 har 240 kW (326 hk) og 630 Nm.

M60 har en forbigående systemeffekt på 455 kW (619 hk) og 1.045 Nm – der den kun leverer makseffekten i ti sekunder av gangen.

FEIT HAMSTER: Den grove designen har faktisk lav luftmotstand. Foruten logoen, er de enkleste kjennetegnene for M60 dekoren i lys bronse i grill og på listverk.

Når de ti sekundene er borte, er makseffekten 397 kW (540 hk).

Men 10 sekunder holder til å nå toppfarten på 250 km/t og man trenger ikke full effekt for å holde farten, så tidsbegrensningen har ingen praktisk betydning.

BMW doblet salget og solgte over 215.000 elbiler i 2022:

Og snart kommer i5 og iX2

Full av selvtillit

Vi testet toppfarten på autobahn utenfor Berlin under lanseringen. Der klarte iX60 glatt sine 250 km/t og gjorde det med fjellstø selvtillit.

EGEN FARGE: Flere M-detaljer.

Akselerasjonen fra stillestående til 100 dropper fra 6,1 til 3,8 sekunder.

Da må du ha kjøreprogrammet Sport, og ha både brems og gass i bunn.

Da står bilen nærmest og dirrer, akkompagnert av en lydkulisse signert musikeren Hans Zimmer.

M-MMMM: 60 henspeiler på gammelt sylindervolum. Den eneste seksliteren BMW har produsert, er en V12. De to små elmotorene er like spreke og gir langt lavere klimaavtrykk.

Det er sånn tyskerne kompenserer for manglende akselerasjon i forhold til Tesla.

Sjekk det gjerne i filmen øverst i denne artikkelen, eller på vår film av Mercedes-AMG EQE 53. Den har også en saftig lydopplevelse i sammenheng med Launch Control.

Prøvekjørt: BMW iX M60 xDrive

M til en kvart million ekstra

Vi tester iX60 på en snøkledd og ubesudlet bane denne dagen. ESP-systemet leter frem grepet på en imponerende måte.

FLYTENDE: Når du nærmer deg bilen ser det ut som baklyktene fylles med rennende lys.

Imponerende rekkevidde, men …

BMW iX M60 er mer enn bare programmering og utstyr. Den har forsterket hjuloppheng og større hjul, men det innebærer også at matchvekten går opp 149 kilo.

Og sammen med ekstra rullemotstand, krymper rekkevidden med 69 kilometer, fra 630 til 561 km.

Nyttelasten går også ned fra 560 til 426 kilo. Alle sammenligninger er med iX 50.

MITT RATT DET HAR SEKS KANTER: Rattet på iX er uvanlig. Rattsentrum er langt nede, og dermed får man bedre sikt mot skjermen. Fravær av knapper og luftig design er påfallende.

Superkomfortabel og trygg

Kjøreegenskapene er bilens største fordel. X5 var noe av det mest komfortable man kunne kjøpe da den kom i 2019. Om iX ikke overtar tronen, så følger den hvert fall opp.

El-drivlinja er lydløs, vibrasjonsfri og responsiv. Kupeen er svært godt støyisolert.

Understellet svelger ujevnhetene på en sporty og tight måte, uten å ofre komfort, selv om den er langt fastere enn de fleste i segmentet.

GLITTER: BMW har ikke gått for fargede sikkerhetsbelter, alcantara og carbon på sin sportsligste utgave. Her er det fortsatt Swarovski og trepaneler som gjelder.

Luftfjæring er standard, og byr på en presisjon og komfort vi har til gode å se i noen annen stor elektrisk SUV i dette segmentet.

Bilen føles dønn trygg, svær og svært kompetent, selv på vanskelige vinterveier.

Elbilforeningens vintertest 2023:

Det store spørsmålet: Regenerering eller ikke?

Og den er state of the art på regenerering når den går i auto-modus.

Laserlys som standard

BMW iX M60 holder deg fint på veien når du kjører med adaptiv fartsholder, og har helt fantastiske laserlys som standard.

ENKELT: BMW har flyttet den enkle delen av setejusteringen opp. Der finner du minner, og en menyknapp som gir tilgang til flere justeringer fra skjerm.

Firehjulsdriften skal også være svært avansert for å slippe hjulspinn, noe vi også får bekreftet på Rudskogen.

Bilen har en svak bakhjulsdrevet balanse. I Sport, med antispinn koblet ut, kan man teste ut balansen som bor i den. Vil du more deg litt med bilen kan du fint sende hekken ut.

Samtidig kler bilen den svakt bakhjulsdrevne drivlinjen godt, og føles både mer inspirerende og behagelig enn flere andre biler i segmentet.

BARE PASSE MED PLASS: 500 liter er ikke all verden i en såpass stor bil. Lille iX1 tar omtrent samme volum.

Imponerer ikke ved ladestolpen

Bilen tar imot opp mot 195 kW på lynlader, noe som ikke er grensesprengende raskt.

Det hjelper at BMW har automatisk forvarming av batteriet før lading, men det betinger foreløpig at du legger inn ladestasjonen i navigasjonen.

Nå har vi bikket 6000 hurtigladere i Norge:

Endelig et (slags) klimamål Norge kommer til å nå

Da er det ikke gunstig at bilen verken skjønner norsk når du snakker til den, eller finner ladestasjoner langs ruta du skal.

Manuell forvarming rett rundt hjørnet

Jeg bruker 59 minutter på å lade fra 6-90 prosent.

Da må vi huske at batteriet er på hele 105,2 kWt netto, så det tar en del tid å fylle på så mye strøm.

Å lade fra 20-80 prosent er desidert best for både batteriet og lommeboka. Da bruker vi drøyt 36 minutter.

De som har 400 volt tilgjengelig i sikringsskapet kan glede seg over at ix M60 også har ombordlader på 22 kW som standard.

Da får du ladet bilen fra tom til full på drøyt fem timer hjemme.

Bruker mye

Dette er en bil på 2,6 tonn. Det er tungt, men ikke grunn nok ene og alene for det som er et relativt høyt forbruk:

Oppgitt WLTP-forbruk er på 2,27 kWt på mila.

Rekkevidde-målestokken WLTP for nybegynnere:

Hva er WLTP og hvordan måles det?

Sånn sett er det imponerende at vi ender med et forbruk på 2,25 på vår testrunde, særlig med tanke på temperaturen, som er minussiden.

Grunnen til at vi alltid ender med lavere forbruk, er at WLTP også tar med strømtap under lading.

Forbruket på motorveitesten ender på 2,29 kWt på mila. Det er knapt noen økning, så der ser vi effekten av en lavere luftmotstand.

Cd-verdien er på 0,25. Det er lav luftmotstand for en stor SUV, og lavere enn man skulle tro når man ser bilen.

KJØREGLAD: BMW er kompromissløse når det gjelder kjøreegenskaper. iX er fortsatt stramt oppsatt, men samtidig slår den Mercedes på komfort. Bare på en litt annen måte.

Konklusjon

Du kjøper ikke iX M60 for å oppleve noe sportslig.

Prisforskjellen på 482.000 kroner kan være vanskelig å forsvare, for i bunn og grunn er det bare litt mer krutt i akselerasjon man merker.

Men BMW sukrer pillen noe, for du får:

Alt er ting du vil ha, og dette senker prisdifferansen betraktelig.

Foreløpig er det solgt i underkant av 300 iX M60 i Norge. De fleste finner nok det de trenger i iX50.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også