Hopp til innhold

Snikktitt på Mercedes EQS SUV: Slik blir Mercedes’ nye el-SUV på innsiden

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

INNSIDEN UT: Her kan du se sjuseter-SUV-en fra innsiden for første gang.

I forkant av verdenspremieren 19. april, får du et første glimt fra innsiden av den kommende luksus-SUV-en med inntil sju seter.

I dag slapp Mercedes-Benz en aldri så liten «sneak peak» på sin kommende elektriske EQS SUV.

Og selv om utsiden av bilen fortsatt er ukledelig foliert og kamuflert, byr bilprodusenten for første gang på bilder fra innsiden.

Hvordan bilen blir seende ut uten dilldall på utsiden, må vi antagelig vente til verdenspremieren 19. april med å få se.

FOLIERT FREMTIDIG HYTTEVINNER? Mercedes-Benz EQS SUV.

– Blir garantert populær, men dyr

Elbilforeningens bilekspert Rune Nesheim har kikket på bildene og lest den relativt sparsommelige tilleggsinformasjonen fra Mercedes, og han tror bilen vil slå an.

– Denne kommer garantert til å bli populær når den kommer, selv om den kommer til å bli dyr, antagelig dyrere enn EQS, som den er bygget videre på. Dette er den første EQ-SUVen som er bygget på en ren elbilplattform, med alle fordeler det har, begynner Nesheim.

HYPERSCREEN: Her kan det fort bli mye skjermtid.

– Først og fremst kommer det plassen til gode, men her får man også det aller siste av teknologi, både på infotainment, men også på firehjulsdrift og sikkerhetssystemer.

Elbilene bytter navn:

Aldri mer Mercedes-Benz

Nesheim tror også fremtidige eiere vil kose seg med den store vegg til vegg-skjermen Hyperscreen, som til nå kun har vært tilgjengelig for de som har kjøpt den aller dyreste EQS-modellen.

– Og mens voksne sliter med takplass i sistnevnte, vil de få et svært romslig baksete i denne vogna. Bilen vil erstatte dagens flaggskip, GLS i Norge, sier Nesheim.

BAKSETEVINNER: God plass foran og bak.

– Kan håpe på 600 kilometer rekkevidde

Noen prisdetaljer har Mercedes foreløpig ikke sluppet, men Elbilforeningens bilkjenner spår at den vil bli omtrent 100.000 kroner dyrere enn prisen på sedan-varianten av EQS, som har en startpris på en snau million.

Fra Strømmen til Lade med Mercedes Benz EQS 580 4Matic

EQS imponerer stort – men er den helt i mål?

Nesheim går ut fra at den kommende SUV-en vil få samme batteripakke som dagens EQS, som er på 107,8/115 kWt.

– Det opplyses ikke noe om rekkevidde, men vi kan håpe på 600 kilometer. EQS 580 har nemlig 645 km rekkevidde, påpeker Nesheim.

UNDER WRAPS TIL APRIL 19: Ja da, vi kan se det.

Romslige innvendige dimensjoner

Bilen har romslige innvendige dimensjoner, og ser ut til å ha smarte løsninger som gir god fleksibilitet.

Andre seterad er elektrisk justerbar, og den valgfrie tredje seteraden gjør at EQS SUV blir tilgjengelig som syvseter.

– Mercedes-Benz’ elektriske portefølje vokser i et utrolig tempo, og allerede i april får vi se bildene av helt nye EQS SUV for første gang. Den store elektriske luksus-SUVen tar med seg de beste elementene fra EQS, sier Kjetil Myhre i en pressemelding.

Han er konserndirektør i Mercedes-Benz Norge hos importør Bertel O. Steen.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Seks elbiler i en bratt kneik – kommer vi opp?

Interiørdesignet byr som nevnt på den valgfrie MBUX Hyperscreen, som først ble lansert i EQS.

Denne 56-tommer store, buede skjermenheten, dekker nesten hele bredden av kjøretøyets interiør, og på noen av disse bildene ser du hvordan MBUX Hyperscreen så og si smelter sammen instrumentpanelet, multimediaskjermen og passasjerdisplayet.

Elbilforeningens testavdeling kommer tilbake med mer så snart vi får anledning til å teste bilen, forhåpentlig i løpet av vårparten.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!