Elbilforeningens vintertest 2022: Seks elbiler i en bratt kneik – kommer vi opp?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hvor bra er egentlig en firehjulsdrevet elbil på dårlig vinterføre?
I den opprinnelige videoen til denne saken slås det fast at Nio ES8 ikke har bakkestartassistent. Dette er feil, vi fikk bare ikke funksjonen til å virke under testen. Videoen ble derfor oppdatert på formiddagen 15. mars.
Dette er del ti av årets vintertest. De foregående sakene kan du lese her: Kolonnekjøring * AWD vs RWD * Ladetips * Regenerering på glatta * Lystest * Bremsetest * Ladehastighet og forvarming * Slik kommer du deg til Sahara på et kvarter * Ingen grunn til å frykte Model Y – Ioniq 5 fikk banesår
Elbilene gir enklere og rimeligere tilgang på firehjulsdrift. Bare det siste året har det kommet en rekke bilmodeller som er tilgjengelig med både en og to elmotorer. I noen tilfeller er prisforskjellen så liten at man nærmest blir idioterklært om man velger bort trekk på alle fire.
Hjul og bakkeklaring
Det er spesielt to faktorer som er viktige for fremkommeligheten: Grep og bakkeklaring. Står bilen på fire speilblanke pucker, spiller det liten rolle hvor bra firehjulsdriftsystemet er.
Begir du deg ut på ubrøytede veier, eller – gud forby – havner utenfor veien, spiller bakkeklaringen også en stor rolle. Må bilen skli på «magen» i terrenget, mister man marktrykk og grep.
Sjekk bakkeklaringen på samtlige biler i tabellen under.
Fire av de seks testbilene kjører på Nokian Hakkapeliitta R3 SUV dekk, kjente for god fremkommelighet. BMW iX står på Michelin Alpin 5 SUV, mens BMW i4 står på sportslige Pirelli PZero Winter, såkalte kontinentale vinterhjul. Sistnevnte har en hardere gummibehandling for å sikre gode kjøreegenskaper på bare veier.
Slik tester vi
Vi foretar bakkestart i en ubrøytet bakke med 17 prosent helning, det vil si 9,4 grader. Det er faktisk brattere enn du tror, og brattere enn det ser ut til på bildene.
Kneika går raskt over i speilblank hyttevei, slik at bilene blir nødt til å fordele krefter fra en aksel til en annen.
Alle rygges ned i hvert sitt spor og kjører opp igjen i sporet den har tråkket selv. Forhjulene beveger seg raskt ut på speilblank is og ferden fortsetter med begge aksler på isen.
BMW iX 50
Både iX og i4 bruker samme type styring av sitt xDrive-system, som er et et godt eksempel på hvor bra firehjulsdrift kan fungere med elektriske motorer.
Firehjulsdriften er langt mer avansert enn på forbrenningsmotorer, siden motorene også regenerer. I BMWs tilfelle regenerer begge motorene for å kunne gi mest mulig strøm tilbake, når forholdene ligger til rette for det.
Styringsenheten kontrollerer hele tiden bilens grep, gasspedalposisjon styrevinkel, g-krefter og karosseribevegelser for å bestemme hvor mye krefter som sendes til hvilke hjul.
I enkelte tilfeller kan bilen være bakhjulsdrevet, forhjulsdrevet eller alt mellom dette, 100 ganger i sekundet. Hjuldriften sammen med ESP-systemet hjelper deg også gjennom svingene ved å trekke på bakre ytterhjul og i noen tilfeller bremse indre forhjul.
Det samme gjelder bremsing via regenerering. Hvor mye hver motor regenererer, avhenger helt av grep og stabilitet. iX har i tillegg firehjulsstyring, som ikke bare gir en smidig bil i trange gater og parkeringshus, men også bedre stabilitet.
Hva skjer: BMW iX50 er testens tyngste, ikke alltid en fordel, men de 255 mm brede dekkene får mye marktrykk. Gasspedalresponsen er fintfølende, en stor fordel når det er skikkelig glatt. Bakkestartassistenten holder bremsene på til du gir gass. Den har ikke noe eget kjøreprogram for snø, men lister seg fint frem fra start. Nesten sjokkerende bra bakkestart.
BMW i4
i4 har samme xDrive-system som storebror iX.
Hva skjer: Vi velger det snilleste programmet, Comfort. Den begynner faktisk å spinne på høyre forhjul først, og testen viser hvor viktig det er å ikke få slipp på hjulene. Da er det kjørt under disse forholdene.
Vi setter oss fast, kort og godt. De europeiske vinterdekkene på 255 mm bredde har vist bra egenskaper under hele vintertesten, både under isbanekjøring, snødekte veier, is, kolonne og bar asfalt, men under igangsetting i bratt bakke, må de gi opp. Det hele endte med at bilen måtte taues opp.
Mercedes EQB
I Norge får du den bare med 4Matic, men den er tilgjengelig med forhjulsdrift også. Hovedmotoren som yter 140 kW/190 hk er dermed plassert foran. Bakhjulene bidrar med ytterligere 70 kW/90 hk ved behov.
Ved lav motstand er filosofien at man bruker den ekstremt energieffektive motoren bak så mye som mulig ved lav belastning, men den analyserer underlaget 100 ganger i sekundet og fordeler kreftene trinnløst mellom akslene ved behov.
Hva skjer: Mercedes «Geländewagen very light» har ingen terrengprogram, selv om utseendet kanskje sladrer om det. Vi velger Comfort kjøreprogram. Bakkestartassistenten holder bilen i ro til vi forsiktig gir gass. Nokian Hakkapeliitta i 235/30R19 griper fint, og den ruller rolig opp – som om ingenting skulle skjedd.
I normale tilfeller er bilen understyrt (mister grep foran først og dermed sklir ut med fronten) men kan være leken dersom du velger Sportsprogrammet og slår av ESP. Da er alltid kreftene bak tilgjengelige.
Kia EV6
Du får den med både tohjulsdrift og firehjulsdrift. Firehjulstrekkeren yter 74 kW /255 Nm på forhjulene og 165/350 på bakhjulene. Kia har flere kjøreprogrammer.
I «Eco-mode» er den stort sett bakhjulsdrevet for å spare strøm, mens den i Sport i prinsippet gir 50/50 på akslene, men ved full effekt er fordelingen 70 prosent bak. Men de uavhengige motorene kobler inn og ut lynraskt avhengig av flere parametere.
I «Snow-mode», er prosentfordelingen i utgangspunktet 50/50 og pedalvandringen lenger før man får effekt, for å få mindre moment ut på hjulene. ESP brukes for å bremse ned hjul som slipper for å overføre effekt til hjul som har grep.
Hva skjer? Bakkestarthjelp gjør igangsettingen enkel. Med forsiktig pedalføring bygges effekteten på begge aksler og vi kommer lekende lett opp.
Nio ES8
Nio har også den sterkeste motoren bak. 240 kW/326 hk og 420 Nm. Forhjulene har 160 kW / 218 hk og 305 Nm å rutte med. Under lanseringen av ES8 i Norge, fikk vi anledning til å teste «Snow-mode» i løs sand, og selv om importøren ikke helt vet hvordan systemet virker, er det helt klart at gasspedalrespons og kraftuttak er svært begrenset i dette kjøreprogrammet.
Hva skjer: Vi finner ikke bakkestartassistenten og må holde bremsepedalen inne til vi møter gassen. Enten var funksjonen deaktivert, ellers var det en feil med akkurat denne bilen.
ES8 føler seg uansett fint frem til grepet og går ikke ut i hjulspinn. Nest tyngste bil i testen klarer bakkestart på eksemplarisk måte. Bilen står på de bredeste vinterdekkene i testen, Hakkapeliitta R3 SUV 265/45R21.
Skoda Enyaq
Skoda Enyaq iV80x har en rekke kjøreprogrammer som styrer motor, firehjulsdriften, demperne, bremsene og en rekke andre ting som ikke har betydning for fremkommeligheten. Du kan velge mellom Eco, Comfort, Sport, Individual og Traction i dette tilfellet.
Da reduseres motorenes dreiemoment, den trekker like mye på hver aksel, demperne er på sitt mykeste og antispinn er grepsorientert. Hekkmotoren er på 150 kW/205 hk og frontmotoren yter 80 kW/109 hk. Samlet maksimalt dreiemoment er på 460 Nm.
Hva skjer: Vi opplever at antispinnsystemet på langt nær er så bra som på de øvrige. Den gir for mye effekt og bakhjulene graver seg ned. Får ikke myk start. Vi klarer likevel å forsere den bratte bakken ved å gynge for å komme opp.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!