Slik blir du en grei hurtiglader
Foto: Karl-Wilhelm Kirkedam

Slik blir du en grei hurtiglader

Elbilister flest er fine folk, men noen av oss kan likevel trenge et par hint om god skikk og elbil-bruk. Her er 10 tips som kan bidra til god stemning på hurtigladestasjonene.

Snart begynner høstferien i store deler av Norge, mens resten av landet står for tur uken etter. Det kan fort bety større pågang på hurtigladestasjonene, og da er det enda viktigere enn ellers at vi er så greie som mulig med hverandre. Her er en håndfull råd som kan få det hele til å gå mer knirkefritt for seg – det vinner vi på alle sammen…

1. Ser du noen som sliter, tilby din hjelp

Det blir stadig flere elbilferskinger, og det er kanskje ikke så lenge siden du var en selv? Hurtiglading er ikke alltid like lett, og ser du noen på ladeplassen som ser ut til å surre med et eller annet, ta en tur bort og spør om du kan bistå med et eller annet.

Kanskje kan du hjelpe, kanskje ikke, uansett har du vært et godt medmenneske og prøvd.

2. En av laderne som ikke funker? Ring support …

Og gjør det selv om ladestasjonen ved siden av fungerer, og du strengt tatt ikke trenger å bry deg. Ofte skal det ikke mer enn en omstart til fra ladeoperatørens supporttjeneste eller en annen quick-fix, og så er problemet løst – til glede for nestemann som kommer og vil lade.

Telefonen kan du ta mens du allerede får strøm fra laderen som virker – og samtidig får du kanskje et karmapoeng eller to, som den snille og solidariske elbilisten du nå har vært.

3. Stopp ladingen når du har nådd 80 prosent

Du trenger ikke nødvendigvis å lade batteriet helt opp, og vanlig elbilskikk er å lade opp til 80 prosent. Det er best for både batteriet og for lommeboka.

Og hvis du faktisk MÅ lade mer for å komme helt frem, forklar gjerne nettopp det til personen bak deg i køen. Da slipper du antakelig både skuling fra stakkaren som venter og du får litt mindre dårlig samvittighet selv.

4. Flytt bilen når du har fått nok strøm

Ok, de aller, aller fleste trenger ikke å høre dette, men vi tar det med likevel:

Selv om du måtte inn og spise eller hva du nå måtte gjøre da du forlot hurtigladeren, følg med på appen og kom tilbake til bilen og flytt den når du har fått den strømmen du trenger.

5. … og si unnskyld hvis du likevel glemte det

Alle vet at hurtigladestasjoner ikke er parkeringsplasser, men hvis det nå likevel ble slik at maten på veikroen kom så fryktelig sent, men til gjengjeld var så god at du simpelthen glemte alt annet, eller at minsten fikk langvarig diaré på do, så gå i det minste rett bort og si unnskyld til personen(e) bak deg i køen når du slukøret vender tilbake til bilen.

Det koster deg muligens litt mer enn om du med stivt blikk haster inn i bilen og durer av gårde, men det føles så mye bedre etterpå …

6. Pass på hvordan du plasserer bilen

Elbiler er forskjellige, og ladeuttaket på bilen kan være plassert både mer og mindre praktisk på de ulike modellene. Samtidig kan også de ulike ladestasjonene ha varierende utforming, også innen én og samme ladeoperatør.

Som regel er ikke dette noe problem, men vær bevisst på hvordan du parkerer når du lader. Kan det tenkes at du står i veien for sidemannen din, som kanskje dukker opp om et par minutter? Still deg så fornuftig som mulig, og i hvert fall hvis du har tenkt til å forlate bilen mens du lader.

7. Henger? Ikke blokker to plasser

Er du en av de heldige som har en elbil som kan trekke tilhenger? Lar det seg ikke gjøre å hurtiglade uten å legge beslag på to plasser så lenge hengeren er på? Ikke gjør det, det er en fin gest å koble av hengeren, selv om det ikke er ladekø akkurat nå. Og hvis du likevel faller for fristelsen, vær så kjapp du kan med å flytte deg dersom det kommer noen som trenger plassen, og husk å sukre pillen med ditt aller meste vinnende smil.

8. Heng ladekablene på plass

Igjen: De aller færreste av oss trenger å høre dette, men på samme måte som enkelte blant oss ikke har ofret en tanke på hva søppelkassene som i beste fall ligger ved ladestasjonene egentlig kan være til for, er det noen få som tenker at det ikke er så nøye om ladekabelen ligger og slenger på bakken etter at de har fått sitt. Du vil ikke være en av dem.

9. Ikke bruk lynlader hvis bilen ikke kan utnytte det

Det kommer gradvis flere lynladere på ladestasjoner både her i Norge og på kontinentet. Om laderen kan levere 150 kW, men bilen din bare tar imot 50 kW, er det lurt å se etter en vanlig hurtiglader. Ikke bare tar du opp plassen til en elbilist som kunne ha brukt effekten bedre og dermed kommet seg raskere videre og generelt skapt mindre kø – du får heller ingen nytte av det selv.

10. … men bruk for all del lynladeren hvis den gjør det

Ja, vi trenger vel i grunnen ikke si noe mer her. Kanskje bortsett fra at det kan være greit å huske på at køen gjerne går kjappere på lynladestasjonene, så det er kanskje en idé å stille seg i den, selv om du etter å ha telt antall biler er fristet til å gå for en vanlig hurtiglader?

Med mindre du da skal avgårde på et do- og matstopp, og trenger tiden – da får det være greit. Litt rause må vi være med hverandre, det er tross alt høst …