Hopp til innhold

General Motors kjører nye veier: Slik skal bilgiganten forsøke å tette luka til Tesla

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GNISTRENDE SALG: General Motors-sjef Mary Barra vil lønne lederne i selskapet på bakgrunn av hvor mange elbiler selskapet klare å selge.

Knytter lederlønningene opp mot elbilsalget.

General Motors er et av de mest tradisjonstunge amerikanske bilselskapene, kjent blant annet for bensinslukende V8-ere fra Chevrolet, Cadillac og Buick.

Nå har pipen fått en annen lyd. Fremover handler det meste om å tette luka til Tesla og få opp dampen i produksjonen av elektriske kjøretøy.

Og toppsjef Mary Barra vet hvilke knapper hun skal trykke på for å nå de ambisiøse målene selskapet har satt seg:

– General Motors vil starte med å knytte en «betydelig del» av den langsiktige kompensasjonen til ledere opp mot selskapets mål for elektriske kjøretøy, opplyste hun tirsdag, skriver CNBC.

Den nye ordningen innføres allerede i år, og størrelsen på kompensasjonen vil avhenge av hvor mange elbiler selskapet klare å selge i USA. Tidskontroll ved lanseringer og kvaliteten på kjøretøyene som forlater fabrikkene vil også spille inn.

Elon Musk om 2022:

Cybertruck utsatt igjen – og ingen billigmodell fra Tesla i år

GM-sjefen lider ingen nød

GM har tidligere opplyst at planen er øke produksjonsvolumet til to millioner elektriske kjøretøy i året på sine fabrikker i Nord-Amerika og Kina innen 2025.

I 2035 er målet at alle kjøretøy selskapet selger skal være helelektriske.

GM har også signalisert at det har ambisjoner om å passere Tesla som verdens mestselgende selskap av elbiler. Det samme har forøvrig en annen amerikansk bilgigant, Ford, gått ut med.

Barra sa tirsdag at GM forventer at elektriske kjøretøy skal generere en omsetning på 50 milliarder dollar (cirka 465 milliarder kroner) midtveis i dette tiåret.

– Hos GM har lønningene alltid vært drevet av selskapets suksess. Ingen skal være i tvil om vår forpliktelse til å ta føringen innen elektriske kjøretøy eller lidenskapen vårt team har for dette oppdraget, sa Barra.

GM-sjefen selv lider forøvrig ingen nød. I 2020 ble hun kompensert med en pakke på 23,7 millioner dollar, det vil si rundt 220 millioner kroner.

General Motors med ny elbilreklame på årets Super Bowl-sirkus:

Dr. Evil blir Dr. EV-il

Kjempesatsing på elektriske kjøretøy

I en pressemelding i slutten av januar røpet GM en gedigen satsing på elektriske kjøretøy. Planene omfatter blant annet to fabrikkanlegg i hjemstaten Michigan:

Totalt er det dermed snakk om en investering på 6,6 milliarder dollar, som vil si rundt 60 milliarder kroner knyttet til det elektriske skiftet. Satsingen skal dessuten generere 4000 arbeidsplasser.

General Motors med kjempesatsing:

Tar opp kampen mot Tesla

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også