Dagens elbilmyte: Batteriene har kort levetid.
I denne artikkelserien tar Elbil.no for seg diverse elbilmyter – og ser på i hvilken grad det er hold i dem.
Myte: «Batteriene i elbiler taper seg fort, og må byttes flere ganger.»
Feil. Dette var lenge en seiglivet myte som holdt mange nordmenn fra å investere i elbil, men med tiden har det gått opp for et stadig bredere lag av befolkningen at dette er en, unnskyld blødmen, kortslutning.
Men siden det fortsatt er noen der ute som tror at dette er sant, tar vi også denne utdøende elbilmyten med i vår artikkelserie om elbilmyter.
Les også: Fører elbiler til at folk slutter å reise kollektivt?
Feiltolket batterigaranti
Mye av bakgrunnen for myten ligger nok i at de første elbilene ble levert med fem års batterigaranti, hvilket av mange ble tolket som at batteriene hadde fem års levetid.
Nå som elbilmarkedet har fått noen år på baken, ser vi at alle erfaringer så langt tyder på batteriene vil vare hele bilens levetid, og vel så det.
Etter hvert har da også de fleste bilprodusenter
begynt å gi lengre garantitid på batteriene. Nå er det ikke uvanlig med åtte års garanti, og/eller at man opererer med en gitt kjørelengde. (Gjerne mellom 100.000 og 200.000 kilometer, men Tesla har foreløpig ingen begrensning her.)
Les også:
Bruker nå egentlig elbiler så mye strøm?
Garantien innebærer vanligvis at batteriets kapasitet ikke skal falle under en viss andel av opprinnelig kapasitet. (Grensen er vanligvis fra 60 til 75 prosent, men også her skiller Tesla seg ut, denne gangen kanskje ikke så positivt, ved ikke å gi noen spesifikk kapasitetsgaranti.)
Les også om elbilmyter: Elbiler fører bare til flere biler på veiene og elbilen er for folk flest en nummer 2-bil
Og siden vi nå kan regne med at batteriene vil holde seg i akseptabel stand minst like lenge som bilen, sier det antakelig en hel del. For fremtiden vil etter alt å dømme vise at elbiler flest kommer til å få lengre gjennomsnittlig levetid enn fossilbilene.
Elmotorene er nærmest å regne som evighetsmaskiner, med forsvinnende få bevegelige deler, noe som gjør at det antakelig ikke verken er drivlinjen eller svekket batteri som til slutt vil føre til at bilene en dag skrotes, men rust og generell slitasje i karosseri og interiør.
Les også: Sliter elbiler mer på veiene, og skaper de mer svevestøv?
Beskjedent kapasitetsfall
Et par eksempler fra de store elbilprodusentene kan indikere ganske mye om holdbarheten til batteriene:
Tall for Teslas Model S viser at batteriet i gjennomsnitt bare har tapt fem prosent kapasitet etter 80.000 kilometer.
Deretter daler kurven betydelig saktere, og ytterligere fem prosent forsvinner gradvis over de neste 240.000 kilometerne.
Etter godt over 300.000 kilometer bør det altså være hele 90 prosent igjen av batterikapasiteten – og dette er tross alt en kjørelengde som mange fossilbiler aldri når.
Erfaringene fra Nissan – som med sin LEAF har produsert Norges soleklart mest solgte elbil – støtter opp under dette bildet.
Under 0,1 prosent av elbilene deres ender opp som garantisaker med batterireparasjon eller -bytte som følge.
Les også: Er elbiler mer brannfarlige – og er brannfaren ekstra stor under lading?
Prosjektdirektør for batteri- og energitjenester i Nissan Europe, Francisco Carranza Sierra, trakk denne foreløpige – og ganske beskjedne – konklusjonen
i et intervju med Teknisk Ukeblad for et par år siden:
– Så langt er vi ganske sikre på at batteriet kommer til å vare lengre enn bilen.
Les også: Vil mange flere elbiler utgjøre en kjempebelastning for kraftnettet?