Snart kan det bli hurtigladere hver tiende mil helt til Nordkapp
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kraftselskap tar nå grep i den lenge etterlengtete hurtigladerutbyggingen i Nord-Norge.
Snart kan det bli mulig å kjøre elbil hele veien til Finnmark uten å måtte kjøre via nabolandene våre. Tesla har riktignok sine superladestasjoner i Skibotn og Sørkjosen, men det er langt fra tilstrekkelig, aller minst for elbilister som ikke kjører Tesla.
– Vi planlegger nå å bygge tre hurtigladestasjoner i vårt forsyningsområde – én i hver av kommunene Nordreisa, Kåfjord og Kautokeino. Målet er at disse skal være satt i drift allerede nå til sommeren, forteller Erling S. Martinsen, administrerende direktør i kraftselskapet Ymber.
Les også: Her kommer elsnøscooterne?
Vil tape penger for grønt skifte
Selskapet har sin virksomhet i Troms og Finnmark, og er heleid av staten.
– Vi kommer trolig til å bygge ut 100 kW DC-lader som kan lade to biler samtidig, samt en dobbel kontakt for 22 kW AC-lader, fortsetter Martinsen.
Noen gullgruve for selskapet har direktøren imidlertid ingen tro på at han nå iverksetter. Snarere tvert imot.
– Vi ser ikke på disse ladestasjonene som lønnsomme før eventuelt om mange år, men vi tar dette initiativet fordi vi er offentlig eid, og fordi vi ønsker å bidra slik at ikke landsdelen blir helt akterutseilt i det grønne skiftet.
Les også: Fra London til Nordkapp – og tilbake – med elbil
Tror på betydelig flere elbiler i nord
Ymber søker støtte fra Enova til utbyggingen av ladestasjonene, hvor de kan få 240.000 kroner for hver lader. Ifølge Martinsen vil en lader totalt koste rundt en million kroner.
Direktøren mener at hovedårsaken til den lave elbilandelen i Nord-Norge skyldes mangelen på hurtigladere.
I Martinsens eget område i Nord-Troms finnes det ifølge ham «nesten ikke elbiler», det er dette han nå vil forsøke å gjøre noe med.
– Tror du virkelig disse hurtigladerne vil være nok til å overbevise flere i nord om å bli elbilister?
– Ja, jeg er bra sikker på at vi får en betydelig økning i elbilandelen når ladestasjonene er på plass.
Samler elbilriket
– Og når de disse hurtigladerne er oppe og står, kan dere ta æren for nærmest å ha samlet Norge til ett elbilrike?
– Alta Kraftlag og Repvåg Kraftlag har tilsvarende ambisjoner, så jeg har stor tro på at vi vil få et utbygd et ladenettverk med ladestasjoner hver tiende mil opp til Nordkapp.
Hvis disse selskapene følger opp planene, vil det snart være uproblematisk for de fleste elbilister i området å kjøre langt både nordover og sørover – og for alle andre som ønsker å ha E6 som base for lange elbiletapper gjennom hele Norge.
Erling S. Martinsen tar utgangspunkt i at hurtigladerne han snakker om, i noenlunde nær fremtid vil befinne seg i Kåfjord, Nordreisa, Kvænangen, Alta, Olderfjord og Honningsvåg.
I tillegg ble det nylig kjent at også har skjedd fremskritt i hurtigladesituasjonen lenger øst i Finnmark, hvor endelig en hurtiglader har blitt satt opp i Kirkenes. Dessuten er engasjementet økende for å få til en hurtigladekorridor videre østover i Russland.