Norges største ladeanlegg forbeholdt elektriske drosjer: Splitter ny ladestasjon – men bare for taxier
Nå har ladeselskapet Mer åpnet denne ladestasjon på Skøyen i Oslo – skreddersydd for taxier.
I dag er allerede en stor del av taxiene i Oslo elbiler, men innen november 2024 har Oslo kommune bestemt at hele drosjenæringen i Oslo skal være utslippsfri.
Ladestasjonen på Skøyen skal hjelpe taxinæringen i denne overgangen, og er et resultatet av et samarbeid mellom Mer og Oslo kommune.
– Anlegget på Skøyen vil være det største ladeanlegget i Norge forbeholdt elektriske drosjer, og et av flere ladeanlegg som vil bli etablert for å sikre enkel og effektiv lading for denne viktige næringen, sier Sture Portvik i Oslo kommune.
Nylig inngikk Mer et samarbeid med Oslo Taxi, men på denne første stasjonen på Skøyen er bare Mer og Oslo kommune involvert.
Enerett i Oslo, førsterett i Halden
I høst skrev vi om noe liknende i Halden, men der var forskjellen at drosjene hadde førsterett ved den aktuelle hurtigladestasjonen som Circle K står for driften av:
Men i Oslo har taxiene altså ikke bare førsterett, men enerett over hurtigladerne ved denne stasjonen.
– Plasseringen på Skøyen, med umiddelbar nærhet til viktige trafikkorridorer og togstasjonen, håper vi vil bidra positivt. Vi planlegger samtidig for lignende skreddersydde ladestasjoner andre steder i byen, sier Portvik i en pressemelding fra Mer.
Det rimer godt overens med denne nyheten vi skrev om i februar:
Oslo første by ut med egen taxiladestasjon
Egne ladestasjoner dedikert til taxier er ikke noe ladeselskapet har drevet med tidligere, og markerer et nytt kapittel for Mer.
Nå jobbes det videre for å dedikere flere ladere til drosjesjåfører, slik at de skal slippe å bekymre seg for å havne i ladekø.
– Vi skal ikke bare fremme bruken av elbiler, men også sikre at taxisjåførene har nødvendig ladeinfrastruktur for å betjene kundene effektivt og miljøvennlig, sier Malene Brøvig i Mer.
Veitrafikken i Oslo er i dag den største kilden til klimagassutslipp, og står for over 44 prosent av utslippene i hovedstaden.
– En økende andel og majoriteten av disse utslippene kommer fra næringstransporten. Skal Oslo nå sine klimamål så må all transport elektrifiseres. Dette gjelder også varetransport, håndverkerbiler og all kollektivtransport. Derfor har Oslo, som første by i Norge, lagt til rette for egne ladelokasjoner forbeholdt drosjenæringen, avslutter Oslo kommunes Sture Portvik i meldingen fra Mer.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.