Sykkel på bilen? Dette må du passe på

FERIEKLAR: Mange skal på aktiv ferie og bilen skal lastes. Da har vi laget en sjekkliste du bør følge.

Her er en oversikt over forskjellige løsninger. Men pass på vekta!

Ferien er selve hardtesten av bilen. Da skal ALT være med. Kanskje gjelder det særlig i år, fordi det blir Norgesferie for de aller fleste. Og for mange blir den aktiv. Da skal gjerne både sykkel og kajakk med på samme lasset. Men det er mange feller å gå i, ikke minst for elbilisten. Vurderer du for eksempel takboks, husk at rekkevidden forkortes. Sjekk vår ferske forbrukstest. Sykler krever også litt forberedelser og tankevirksomhet. Hvor skal du ha dem? Og hvor mye har jeg egentlig lov å ha på taket eller bak på kula? Vi har komplett oversikt over taklast og hvor mye du har lov til å trekke med bilen din. Sjekk tabellen under.
Men tabellen gjelder ikke for hvor mye du kan laste på selve kula. Da må du sjekke kulevekta i vognkortet ditt. LES OGSÅ: Rekordmange planlegger elbilferie i år

Sjekk løsningene

Vektene kan være avgjørende for hvilke systemer du velger og hvor mange sykler du kan ta med deg. De billigste takløsningene fra Biltema veier nesten ingenting, men er samtidig primitive. Sjekk filmen under. Varianten fra Yakima som vi bruker i vår illustrasjonsfilm, er en del tyngre. Men den er både låsbar, tåler større sykler, langt sikrere i frontkollisjon og veldig enkel i bruk. Med en tung sykkel er det ikke sikkert du får med deg så mange sykler som du har lyst til. Det finnes en rekke varianter å hekte bakpå, også. De enkleste tar ikke plass i garasjen de 340 dagene du ikke bruker stativet, men gir samtidig akutt fare for skade på bilen når de er i bruk. Rett og slett fordi syklene henger farlig nær karosseriet. Festeanordningene er det du som sørger for selv, i form av stropper eller reimer. Du må også huske lysrampe med skiltnummer. Det finnes løsninger med plass til mange sykler. Ulempen med de billigste løsningene er at de stenger for adkomst til bagasjerommet. LES OGSÅ: Slik lader du elsykkelen trygt
MANGE SYSTEMER: Det finnes flere systemer for sykkelstativ på taket. Har du en tung sykkel, bør du vurdere et solid stativ.
  De dyreste løsningene er ramper med påmonterte lys og skilt, skikkelige plastreimer for festing av hjulene, samt klyper til å ha på sykkelramma. Alt er selvfølgelig låsbart, og du slipper å ta av syklene og stativet for å komme til bagasjerommet.

Tenk på dette før du kjøper

  • Hvor mange personer skal du frakte
  • Hvor mange sykler skal du frakte
  • Hvor mye veier syklene
  • Hvor mye veier sykkelstativet
  • Hva er kulevekta på tilhengerfestet
  • Hvor høy nyttelast og totalvekt har bilen
Det hjelper nemlig ikke at du kan trekke 1.800 kilo tilhenger. Du har trolig fortsatt ikke lov til å laste mer enn maksimalt 80 kilo på kroken. Noen ikke mer enn 40 kilo. For mye vekt så langt bak på en bil kan slå negativt ut for kjøreegenskapene. Mange elbiler har dessuten lav totalvekt. Skal dere være fem personer på langtur, stikker passasjerer og bagasje av med mye av totalvekta på bilen. I tillegg kommer bagasje. Da er det ikke sikkert du har lov til å henge på 80 kilo med sykkel-remedier bakpå. Er du engstelig for om sykkelhjulene stikker utenfor bilen? Da er svaret som følger: Du kan gå 15 cm ut på hver side av bilen, bare total bredde ikke overskrider 2,55 meter. God tur! LES OGSÅ: Guide til elsykkelturer i Norge