Tesla Model 3 dobbeltkåret til årets bil i Norge
Tesla Model 3. Foto: Martin Thronsen

Tesla Model 3 dobbeltkåret til årets bil i Norge

I forrige uke talte folket, i dag talte juryen: Teslas Model 3 er «Årets bil 2020».

For en uke siden var folkets dom klar:

En tredjedel av dem stemte på Tesla Model 3 under avstemningen om hva som skulle bli «Årets bil 2020». 

Det er Dagbladet og Dinside som står bak den årlige bilkåringen, der leserne først stemmer, noe som så følges opp med ekspertjuryens dom, blant annet basert på folkets mening.

Den dommen falt i dag, og ikke spesielt sjokkerende var bilekspertene rørende enige med stemmegiverne om at den såkalte «Folke-Teslaen» er årets suverent beste bilnyhet.

Elbil årets bil for sjette gang

Det er faktisk sjette gang en elbil kåres til årets bil i Norge. Her er de seks tidligere vinnerne:

Norsk elbilforening har siden 2016-kåringen vært representert i Årets bil-juryen ved Ståle Frydenlund, Elbilforeningens bilekspert. Frydenlund forteller at for hans del var det ingen tvil om hvem som måtte stikke av med seieren i år:

– Det var nærmest opplagt helt fra jeg testet Performance-utgaven av Model 3 i februar i år. Enda tydeligere ble det da juryen var samlet for å teste kandidatene på Rudskogen, og det viste seg at Teslaen var minst like morsom å kjøre på bane som en Porsche 911  som også sto til disposisjon den dagen, forteller han.

 Akkurat det sier litt om hvor langt vi faktisk er kommet med elbiler i dag.

Tesla Model 3 er for øvrig også en av de nominerte i kåringen av årets bil i Europa. Om modellen går helt til topps også her, forblir uvisst frem til kåringen finner sted mars til neste år – under bilutstillingen i Geneve.

Bilkåring: Juryen i aksjon på Rudskogen 21. november i år. Foto: Ståle Frydenlund

Samstemt jury

Seks av de åtte jurymedlemmene endte opp med Model 3 på førsteplass.

– Jeg skjønte tidlig, basert på reaksjonene etter kjøring på banen, at store deler av juryen ville lande på samme konklusjon som meg. Det handler selvsagt ikke bare om kjøreglede; Model 3 er energieffektiv og praktisk, de fleste utgaver har firehjulsdrift, den kan utstyres med takboks og den kan trekke tilhenger, utdyper Frydenlund, og legger til:

– Og ikke minst: Prislappen er oppnåelig for mange.

Til nå er det solgt nærmere 15.000 eksemplarer av Model 3 i Norge, og salget av Teslas rimeligste modell har ført til at Tesla ligger an til å bli Norges mest solgte bilmerke i år, foran tradisjonelle bilgiganter som Volkswagen og Toyota.

Hver av de åtte jurymedlemmene måtte på forhånd liste opp sine tre personlige favoritter før juryens samlede dom kunne felles. Elbilforeningens Ståle Frydenlund hadde – kanskje ikke helt uventet – elbiler også på sin egen andre- og tredjeplass.

– Jeg hadde Mercedes-Benz EQC som nummer to, et godt familiealternativ som også har gjort det bra i våre tester. På min tredjeplass fulgte Peugeot e-208, en elbil i småbilklassen med flott design og en interessant prislapp. 

«Årets bil» kåres ut fra følgende kriterier:

  • Passiv og aktiv sikkerhet
  • Pris, økonomi og pålitelighet
  • Kjøreegenskaper, praktisk bruk og komfort
  • Design
  • Resultatet av leseravstemningen

Dette er «Årets bil»-juryen:

  • Rune M. Nesheim – testansvarlig Dabladet/Dinside
  • Rune Korsvoll – motorjournalist Dagbladet/Dinside og Norges medlem av Car of the Year Europe
  • Bård Eker – industridesigner og eier av Eker Group og Hydrolift.
  • Molly Pettit – programleder og racerkjører
  • Anders Hovde – seniorrådgiver i Kantar
  • Ståle Frydenlund – seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen
  • Børre Skiaker – generalsekretær KNA
  • Espen Stensrud – juryleder og ansvarlig redaktør Dabladet/Dinside /Autofil