Peugeot e-2008

Kun kort tid etter at e-208 ble vist, viser Peugeot hvordan den høyreiste tolkningen skal se ut. e-2008 kommer til Norge allerede i løpet av 2019.

Vi snakker med andre ord om crossoveren e-2008, som noen sikkert også vil karakterisere som en SUV. Den store, lille forskjellen fra e-208 er i praksis høyden. Dette blir en bil du setter deg inn i, ikke ned i. Ekstra volum gjør at bagasjerommet byr på absolutt brukbare 434 liter.

Høyden betyr også at WLTP-rekkevidden er antydet til 310 kilometer. Det er 30 færre enn e-208, noe som i praksis kan tilskrives den økte luftmotstanden – og tildels vektforskjell. Hvor stor denne blir, er ennå ikke kjent.

e-2008 deler en lang rekke komponenter med nevnte e-208. Det betyr en batteripakke på brutto 50 kilowattimer (kWh), en ombordlader som kan håndtere 11 kW (400V/16A, 3-fas) og teoretisk maksfart på CCS-hurtiglading på 100 kW.

Endelig pris på e-2008 er ikke klar (ajour 21. juni 2019), men det er bestemt at modellen – i motsetning til e-208 – ikke skal bli gjenstand for de typiske forhåndsbestillingene.

Produksjonen skal starte i oktober. Selv om det kan bety at det kommer biler til Norge på tampen av 2019, vil hovedtyngden komme inn i 2020 – og mye tyder på at det ikke blir snakk om lang leveringstid.