– For første gang kjørte et tilstrekkelig antall elbiler opp til TÜV-testsentrene for å kunne gjennomføre en foreløpig vurdering av kjøretøyenes tekniske sikkerhet, sier TÜV-sjefJoachim Bühler i rapporten.
UNDER SNITTET: OGså Zoe har litt flere feil enn normalen.
Referansemålet for vurderingen er «TÜV-rapporten 2022», som inneholder resultatene av 9,6 millioner tester fra TÜV-organisasjonene. Blant to til tre år gamle kjøretøy med forbrenningsmotor er andelen biler med «betydelige feil» 4,7 prosent i gjennomsnitt.
– Biler med vesentlige mangler faller gjennom hovedkontrollen og må fremvises på nytt etter reparasjonen før de får det ettertraktede generalkontrollmerket, påpeker TÜV-sjefen.
SVAKT: Tesla har slitt med svake bærearmer, blant annet.
Velkjente problemer
Feilene er de samme som vi er godt kjente med her hjemme også. De vanlige bremsene brukes nesten aldri under vanlig kjøring og begynner lettere å ruste.
Renault har også problemer med defekte eller feiljusterte lykter og problemer med akseloppheng, ifølge rapporten.
Teslaen har overvekt av problemer med tåkelys, nærlys og bærearmer i understellet.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!