Test av BYD Dolphin: Femstjerners budsjettbil fra Kina
BYD Dolphin går langt for pengene, men bilen har et par ulemper, i hvert fall for deg som vil ha alt i én og samme bil.
Hva disse hakene er, kan vi like godt ta med en gang:
Den kan ikke trekke tilhenger. Og den har, foreløpig, ingen forvarmingsløsning som kan brukes underveis til en hurtiglader vinterstid.
Den som kan se forbi disse to manglene, får imidlertid mye bevegelsesfrihet for i overkant av 300.000 kroner.
BYD Dolphin Design – oppsummert
Pluss
- Mye rekkevidde for pengene
- Kan brukes som batteribank i ødemarka (V2L)
- Tre Isofix-fester for barnesete
Minus
- Mangler forvarming før hurtiglading vinterstid
- Kan ikke trekke tilhenger
- Ingen frunk
Bilen vi kjører er toppmodellen kalt Design, som ytre sett betyr tofarget eksteriør, men også mye utstyr – som vi skal komme tilbake til.
Og den lanseres i et segment der det lenge har vært lite prispress og interessant konkurranse å melde om.
Referansen til fem stjerner i tittelen handler forresten om sikkerhet. Dolphin kom nemlig ut av EuroNCAP-evalueringen med fem stjerner.
Men er det noe premium?
Importøren har gitt uttrykk for at kompaktbilen skal by på typiske premiumkvaliteter til en folkelig pris.
Førermiljøet i BYD Dolphin kan måle seg med brorparten av det man finner i dagens kompaktsegment, men det er samtidig ingen tvil om at mengden hardplast er høy i kupeen.
Myke overflater er det lite av, med unntak for seksjonen under berøringsskjermen (12,6 tommer, kan snus til enten bredde- eller høydeformat).
Og apropos skjermen; menysystemet er i stor grad det samme som da BYD Tang ble introdusert i 2021.
Det er mange valg, en god del av dem med liten nytteverdi, men det er først og fremst de grunnleggende vi forholder oss til her.
Responsiviteten i skjermen er god, men ikke alle funksjoner er like intuitive.
Hva skal man for eksempel bruke et kumulativt forbruksgjennomsnitt, siden bilen var ny, til?
Oppsummert er det egentlig bare setene foran som yter premiumbegrepet rettferdighet.
De omtales som sportsseter, men er først og fremst komfortable. Og tåler dermed så lange turer som bilen faktisk klarer på én lading. Seksveisjustering på førersetet duger helt fint, i kombinasjon med høyde- og dybdejustering av ratt.
Først og fremst sittekomfort
Batterivekten utgjør i underkant av 1/4 av bilen, med 420 kilo av tørrvekten på 1.658 kilo. Den vekten håndterer bilen stort sett bra.
Kontrollveiingen på trafikkstasjonen sier 1.670 kilo, som ikke er noe alarmerende avvik – feilmarginer tatt i betraktning.
Det er noe mer vei- og vindstøy enn ønskelig i kupeen. Det til tross for at bilen fortsatt står på piggfrie Nokian-vinterdekk da testen finner sted.
Dekkene gjør også at det er vanskelig å fravriste bilen så mange hemmeligheter om kjøreegenskaper, men den må nødvendigvis bli vesentlig skarpere både på styrefølelse og stabilitet med sommerdekk på.
Selv med sportsprogrammet er styrefølelsen nokså dvask her.
I denne testen, under press, reagerte Dolphin med en kombinasjon av under- og overstyring, altså mindre eller mer svingrespons enn rattutslaget skulle tilsi.
Til tross for at motorytelsen ikke er heftigere enn 204 hestekrefter (150 kilowatt, kW) sliter bilen tidvis også med tendenser til såkalt torquestyring ved akselerasjon. Resultatet er at rattet kan dra bilen noe ut av kurs.
Mye av grunnen ligger trolig, også her, i nevnte vinterdekk.
Godt over WLTP-rekkevidde
BYDs egenproduserte og såkalte Blade-batteri byr på en netto tilgjengelig kapasitet på 60,5 kilowattimer (kWt).
Det kan «oversettes» til en WLTP-rekkevidde på 427 kilometer, og vi bruker denne kalibreringen for rekkeviddeindikatoren under landeveistesten.
Den aktuelle dagen er det nær optimalt vårvær, med tørr veibane. Lang historie kort: BYD Dolphin leverer det den skal og vel så det.
Men, for det er jo alltid et men: For den jevne mannen i gata er det ikke helt enkelt å finne ut av hvordan bilen disponerer energien. Man får nemlig kun lov til å følge løpende strømforbruk hver løpende 50 kilometer.
Som nevnt tidligere i artikkelen: Kumulativt gjennomsnitt over gud vet hvor lang tid er helt uinteressant, med mindre man selv kan definere periodene. Så ikke her.
Denne gangen benyttes derfor Aviloo Box, som ellers brukes til å teste batterihelse, til å sette fingerspissen presist på strømforbruket.
Ellers brukes den til å kvalitetssikre det bilen selv oppgir.
I denne testen følger vi naturligvis med på andre viktige variabler, som batteritemperatur.
Energiregnskapet viser at batteripakken har levert fra seg snaut 23,3 kilowattimer (kWt) i løpet av 148 kilometer, mens det er regenerert omtrent 3,1.
Det gir et reelt forbruk på 20,2 kWt, eller et gjennomsnitt på 1,36 kWt/mil på hele runden. Og det betyr igjen at Dolphin denne dagen kunne rullet testrunden vår nesten tre ganger.
Bilen overleverer altså på oppgitt WLTP-rekkevidde. Og rekkevidden i sommerhalvåret er kanskje også det beste argumentet for å kjøpe denne bilen.
Vinterstid bør den ha 270-300 kilometer i behold, dersom den startes og kjøres i kaldt vær.
Påfallende lik ladefart
Da vi testet budsjettutgaven av MG4, kalt Standard, viste det seg at den hadde maks ladefart på 88 kilowatt (kW).
Disse to, MG4 og Nissan Leaf, er naturlige konkurrenter på det norske markedet, selv om Dolphin har mer rekkevidde inne:
Teoretisk ladefart er ikke imponerende på noen som helst måte for en såpass stor batteripakke, med en såkalt C-rate (charge rate) på rundt 1,5.
Det betyr at maks ladefart er omtrent 1,5 ganger netto tilgjengelig batterikapasitet.
Batteripakken har også vifteassistert, aktiv temperaturstyring. Ikke minst derfor er det interessant å koble til hurtiglader for påfyll denne gangen.
Med BYDs krav tilfredsstilt (bildetekst over), som gjelder en ganske liten andel av året i Norge, skal lading fra 10 til 80 prosent ta 40 minutter. Samtidig er importøren RSA opptatt av å opplyse ladetid for det nokså irrelevante intervallet 30-80 prosent (29 minutter).
Men hva slags ladekurve kan man forvente? Forutsetningene den aktuelle dagen er i underkant av 80 kilometer kjøring i forkant, overveiende andel på motorvei, med temperaturer mellom ni og elleve grader.
Da kjøreturen starter, er gjennomsnittstemperaturen i batteripakken rundt 12 grader.
Før ladeøkten er tallet økt til drøyt 22 grader, også som resultat av noen kvikke akselerasjoner på motorveien.
Likevel oppgir Kempower-lynladeren kjøretøybegrensninger gjennom hele ladeøkten, som normalt betyr at batteripakken holder lavere enn ideell temperatur, og til tross for at vi når maks oppgitt effekt.
Vi lar som vanlig ladingen fortsette til 90 prosent. Hele intervallet fra 9 til 90 prosent tar rett i underkant av 50 minutter.
Det viktige 10-80-intervallet mangler bare halvminuttet på 40, og treffer nesten nøyaktig på det produsenten selv oppgir – dog uten å imponere. Over denne delen av ladeøkten er gjennomsnittseffekten drøyt 69 kW.
Ved en direkte benchmarking mot en tidligere test av MG4 Standard og Nissan LEAF (lenke over), er ladeforløpene til de to kinesiske bilene slett ikke ulike.
Tangeringspunktet for de to bilene er ved 50 prosent, mens den utgående LEAF-modellen på sin side hadde en langt svakere ladekurve (makseffekt 50 kW).
God innvendig plass
Forsetene har som nevnt seksveis elektrisk justering for fører, og fireveis for passasjer foran.
Plassforholdene er jevnt over gode, i høyden også på grunn av panoramaglasstaket.
I «sitte bak seg selv»-øvelsen, som tar utgangpunkt i en person på +/- 180 centimeter, er det mer enn god nok plass i baksetet i lengderetningen.
Skoene kan stappes delvis inn under forsetet, mens selve sitteputa oppleves litt bratt – naturligvis for å maksimere plass.
Baksetet har også armlene med to koppholdere, i tillegg til to USB-C-uttak for lading av mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr.
BYD Dolphin kommer også med tre Isofix-fester for barnesete – to bak og ett i passasjersetet foran.
Under vår rutinemessige test med to Besafe-barneseter, ett forover- og ett bakovervendt, var det en margin på 28 centimeter i midten – til en ekstra passasjer.
Det var heller ingen problem å ha det bakovervendte barnesetet bak fører tilsvarende 180 centimeter.
Bilens nyttelastevne, i tillegg til sjåfør (75 kilo), er 335 kilo. Det er vanligvis tilstrekkelig for de fleste i en bil som denne, men det kan fort bli snaut dersom man benytter en takboks til deler av lasten.
Importøren RSA opplyser at de ennå ikke har noe typegodkjent tall for Dolphin-taklast ennå.
På det rene er det uansett at Dolphin ikke vil kunne trekke en tilhenger.
Konklusjon: Rekkevidden er viktigste fortrinn
BYD Dolphin leverer et variert inntrykk i løpet av uka vi tester den. Det tydeligste tegnet på at den går langt, er at vi må slite – i løpet av en ellers travel uke – med å få tømt batteriet.
Bortimot 400 kilometer må til, en god del av dem med aktiv kjøring og lite forbruksfokus, for å få gjennomført ladetesten.
Konklusjonen er at rekkevidden er bra målt mot prisen, mens ladefarten vi til slutt får sjekket, godt kunne vært et par hakk sprekere.
Blant utstyret du får er Apple CarPlay / Android Auto (kun via USB, mens Spotify-integrasjon fungerer trådlåst), 12,6 tommers touchskjerm, 360 graders kamera, tre ISOfix-fester, parkeringssensor foran og bak og fjernlysassistent.
Design-varianten vi har testet her har dessuten panoramasoltak, trådløs mobillader, sotede ruter bak og V2L-adapter, som gir mulighet til å benytte bilen som batteribank (inntil 3,3 kW effekt).
Mye av grunnen til de fem stjernene i EuroNCAP-testen ligger i en solid mengde aktivt sikkerhetsutstyr, som kollisjonsvarsling foran og bak, autonom nødbremsing, varsling for kryssende trafikk bak og filskifteassistent, i tillegg til adaptiv og intelligent cruise-kontroll, blindsonevarsling og trafikkskiltgjenkjenning (kan skrus av hver gang man setter seg i bilen).
Men vær klar over at bilen ikke er typegodkjent for å trekke tilhenger, og at det enn så lenge (pr. 7. mai) ikke er bekreftet typegodkjent taklast for modellen.
PS. Mulighet til forvarming av batteripakken, underveis til hurtiglader, skal bli lagt til på et senere tidspunkt, og da kun via app.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!