Hopp til innhold

Test av Mercedes-Benz E-Sprinter varebil: Den nye varebil­kongen?

LUKSURIØS SVÆRING: Mercedes har foreløpig lengst rekkevidde blant de store varebilene. Alle foto/video: Rune M. Nesheim/elbil.no

Nå har den rekkevidde nok for de fleste, bra hengervekt og komfort som i en personbil.

De store varebilene kommer nå for alvor i elektrisk utgave. Og de får typisk over 400 kilometer rekkevidde.

E-Sprinter krysser nå barrieren, og er allerede verdens mest solgte bil i denne størrelsen. Ford E-Transit fikk også nylig en oppgradering som fikk den over 400 km.

Test av Ford E-Transit:

En STOR overraskelse

Sener i år kommer både Citroën, Fiat, Opel, Peugeot, Renault, Nissan og Toyota med varebiler som får rekkevidde over 400 kilometer.

Elvarebilen Nissan Interstar-e:

Lanserer stor varebil med 460 km rekkevidde

Hva er det?

Alle varebiler i dette segmentet er veldig fleksible.

E-Sprinter fås i to lengder, og det er den på 6,97 meter som vi tester her. Da får du et lasterom på 14 kubikk og en gulvlengde på 4,31 meter.

Oppsummert: Mercedes E-Sprinter

Pluss

  • Lang rekkevidde
  • Komfort
  • Bra hengervekt

Minus

  • Koster flesk
  • Lav nyttelast om du velger stort batteri
  • Lader sakte

Du får en ekstra lang variant på 7,37 meter som rommer 15,5 kubikk. Der er gulvlengden på 4,71 meter.

Begge variantene har en høyde på 2,61 meter.

440 KM: Vi opplever at Mercedes er nøkterne med tallene, hvert fall på sommertid.

Etter hvert blir den elektriske versjonen tilgjengelig som minibuss, med plan i to lengder og chassis i to lengder.

To motorer og to batterier

Du velger mellom et batteri på 81 eller 113 kWt og motor på 100 kW (136 hk) eller 150 kW (204 hk) og 400 Nm i dreiemoment.

Den nye motorenheten, inkludert drivaksler, henger rett foran en stiv bakaksel.

KNALLGODE: Ser lyktene sånn ut, vet du at sjåføren ser godt med adaptive lykter.

Bakakselen gjør det ekstremt enkelt å tilby bilen i flere konfigurasjoner, men firehjulsdrift er ikke tilgjengelig, selv om også det høres ut som en enkel ting å kunne tilby.

De elektriske varebilene får kompensert den ekstra batterivekta med 750 kilo, slik at tillatt totalvekt øker fra 3500 til 4250 kilo nyttelast uten krav om annet førerkort.

LUFTIG: Testbilen har lav tillatt nyttelast i forhold til volumet, men slik er det med disse bilene.

Det gjør at du får omtrent samme nyttelast som dieselversjonene. Men som du ser av tabellen lenger opp, mister du 221 kilo nyttelast ved å velge det største batteriet.

Som varebil

I bunn og grunn har testbilen lite lastekapasitet.

Den står oppført med 814 kilo nyttelast i vognkortet. Noe kan skyldes ekstrautstyr som hengerfeste.

FERDIG SYDD: Mercedes tilbyr en rekke løsninger i lasterommet, som disse lastbare hjulbuene. Du får plass til fem paller i lasterommet.

Varerommet kan nærmest bestilles som du vil ha det, med festeskinner i forskjellige høyder på veggene og i gulvet, tregulv, komposittgulv eller ikke i det hele tatt.

Du kan få lastbare innerskjermer, som på testbilen, og varmeisolering av varerommet.

Mange setevarianter

Føreren kan velge mellom flere setevarianter – fra et helt enkelt, via komfortstol med uttrekkbar setepute og tilt i fremkant. Slik testbilen har, til avfjæret sete.

Man kan også velge elektrisk justering og korsryggjustering.

FLERE VALG: Mercedes tar sjåførene på alvor og tilbyr flere setevarianter.

De samme mulighetene finnes på passasjersiden. Der kan du også velge dobbeltsete, slik testbilen har.

Om ikke det var nok, så kan du velge mellom armlen på innsiden, på begge sider, senket seteramme, vendbare seter, flatere setepute for sjåfører som går ofte ut og inn, komfortnakkepute og kollisjonspute og kollisjonsgardin.

Til og med oransje setebelter og bortfall av beltevarsel kan bestilles.

Mye utstyr

Du har også valget mellom halv- og helautomatisk klimaanlegg.

Testbilen har ikke innvendig speil. Men du kan bestille digitalt eller vanlig. For de som vil spare penger, kan du bestille sidespeil uten blinklys. Kjekt når det knuser og du må bytte.

KIRKEBENK: Passasjerene sitter rett i ryggen når du velger tre seter.

Det er en haug med oppbevaringsrom i kupeen, og du kan få et låsbart rom over solskjermen på førerplass og lokk over alle tre oppbevaringsrom på dashbordet.

Ladeplate, ekstra batteri, hovedstrømsbryter og 230 volts uttak kan også bestilles.

MBUX: Man har samme funksjonalitet som MBUX-systemet i personbilene. Flåtesystemer kommer.

Berøringsskjermen på 10,25 tommer inneholder en forenklet versjon av multimediasystemet MBUX fra personbilene. Systemet tilbyr blant annet intelligent navigasjon med trafikkinfo i sanntid og aktiv rekkeviddestyring.

Multifunksjonsrattet med varme er faktisk også standard.

Topp arbeidsplass

Til tross for størrelsen er E-Sprinter enklere å håndtere enn de fleste personbiler. Du sitter høyt og har veldig lave ruter.

Du følger lett med på instrumenteringen også. Speilene er svære og er todelt, slik at du alltid har et speil ned mot bakhjula også.

ENKELT: Menyen i skjermen styres med venstre tommel på rattet. Effektmåler og batterivisning er forbilledlig og innbyr til rolig kjørestil og minimal rekkeviddeangst.

Du kan også få 360 kameravisning med 3D-visning, men testbilen har bare ryggekamera uten sensorer verken foran eller bak.

Men det gir i grunn mer enn god nok oversikt, så slipper man pipingen og dyre reparasjoner om man ødelegger frontfangeren også.

SKÅL: Ved å flytte opp girspaken på rattet, har man plutselig nå både to koppholdere og to flaskeholdere.

Den svære kassevogna er bemerkelsesverdig komfortabel å kjøre og den elektriske drivlinja gjør den ikke bare lydløs, men rask og lettkjørt også.

Jeg savner adaptiv fartsholder i testbilen, men det er tilgjengelig som ekstrautstyr, sammen med aktiv filassistent og sidevindassistent.

Fokus på rekkevidde

E-Sprinter ruller på 225 mm smale hjul, og 16-tommers felger sørger for lite vekt.

ET SNEV AV LUKSUS: Det kan se ut som Mercedes har et restlager av gamle luksusratt liggende. Senter i frest aluminium, berøringsknapper, skinn, hendler til regenerering og varme.

Den har regenerativ bremsing med fire faste trinn via padler på rattet, i tillegg til en auto-funksjon som automatisk senker farten når du tar igjen trafikk. Veldig praktisk og økonomisk.

Kjøremodusene Comfort, Eco og Maximum Range justerer i hovedsak effekten på motoren.

I Maximum Range får du aldri ut mer enn 55 prosent effekt, eller 112 hester i dette tilfellet.

AUTO: Du kan forvarme fra app og bestille både halv- og helautomatisk klimakontroll.

Eco-mode tillater at du tar ut 65 prosent av effekten, eller 132 hester.

Dessverre må du aktivere disse modusene hver gang du kjører, alternativt være litt passiv med gassfoten hvis du vil spare strøm.

Selv 112 hester er mer enn nok til å holde toppfarten, med mindre du har fullastet tilhenger i oppoverbakke.

HELT LUKKET: Testbilen har kun lokk over midtre rom, men du kan få lokk over alle tre.

LFP-batteriet har en aktiv termisk styringsenhet med varmepumpe. Ifølge Mercedes gir batteriet, som både er fritt for kobolt og nikkel, lang levetid.

Forbruk

Vi tester som regel varebiler både tomme og med maks nyttelast og fullastet henger. Denne bilen forutsetter derimot C1-førerkort dersom du kjører med henger, så tilhenger må utgå i denne testen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vi kjører sprekeste versjon (204 hk) og den største batteripakka (113 kWt) som har en WLTP-rekkevidde på 440 kilometer.

Den har også en fartssperre på 90 km/t, noe som bidrar sterkt til å holde forbruket nede på motorveistrekninger.

PLENTY: Ladeplata burde vært i dashbordet og det samme gjelder noen av USB-uttakene. Skal man lade noe, må lokket stå oppe. Amatørmessig.

Vår erfaring er at forbruket havner på 2,6-2,7 kW på motorveien i sommervær på tørr asfalt.

Det gir deg 418 kilometer rekkevidde fra 100-0 prosent på batteriet, under slike forhold.

GOD PLASS: Med litt omstokking kunne man ha laget et flott lagringsrom til lastestropper, nødhjelpsutstyr etc. Men det er allerede god plass slik det er.

På vår faste testrute for varebiler kjører vi på småpene 2,4 kW kWt per mil uten lass. Det gir en rekkevidde på 470 kilometer.

Med maks nyttelast, som for testbilen er magre 814 kilo, ender forbruket på nesten like pene 2,5kWt per mil. Det gir deg 452 kilometer.

Erfaringsmessig gir ikke maks nyttelast så mye mer forbruk, så lenge nyttelasten er inne i bilen.

Det er først når du bruker takstativ eller tilhenger, altså økt luftmotstand i kombinasjon med vekt, at forbruket flyr i været.

Vi gjennomfører testen i kjøreprogrammet Comfort, men med rolige akselerasjoner. Det er ved kjappe fartsøkninger energien flyr fortest.

I kraftig regnvær, som er det verste man opplever med elbil, opplever vi at forbruket øker med 500 W på mila.

Lader middels

Mercedes oppgir maks ladefart på 115 kW ved hurtigladeren. Det er ikke mye, særlig når batteriet er så stort.

Vi oppnår aldri den effekten når vi kommer inn på ladestasjonen med to prosent på batteriet etter en halvtime med motorveikjøring.

Den lader ganske raskt opp til 102 kW og blir liggende der til nærmere 60 prosent batterikapasitet.

Deretter går den noe ned, men holder over 90 kW helt til den passerer 80 prosent.

Derfra daler den til drøyt 60 idet vi kobler av. Vi bruker en time og to minutter på hele ladeøkta.

Forhåpentlig trenger du ikke å lade i løpet av arbeidsdagen. Og i så fall ikke så mye.

Men med en ladehastighet på bare 11 kW ved normallading, tar det over ti timer å fullade batteriet også.

Blir dyr

Startprisen for vår testbil er 951.525 kroner. Med ekstrautstyr og moms blir prisen 1.384.000 kroner. Og da er den ikke fullutstyrt.

Dermed blir E-Sprinter luksusalternativet i klassen. Du må betale et par hundre tusen mer enn for konkurrentene, men Mercedes strekker seg litt ekstra for å gjøre hverdagen lettere og mer komfortabel.

Når det er sagt, er også E-Transit, som foreløpig er den eneste konkurrenten vi har kjørt, også veldig gjennomtenkt og lettkjørt.

Nå har E-Sprinter en rekkevidde som gjør den aktuell for veldig mange flere. Det de store elektriske varebilene mangler nå, er høyere nyttelast.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også