Hopp til innhold

Test av Hyundai Kona Electric LR 2024: Mye plass og rekkevidde for penga

STADIG RELEVANT: Og nå forbedret, på flere områder. Se vår testvideo om nye Hyundai Kona over. Foto og video: Rune Nesheim / elbil.no

Elbil-klassikeren Kona er blitt vesentlig større og går vesentlig lengre – og bør passe for flere.

Hva er det Hyundai holder på med om dagen? Bilmerket vekket begeistring da Ioniq 5 ble lansert – en slags Golf 1 i dobbel størrelse.

Men den strømlinjeformede Ioniq 6 … og nå den nye Kona? Smaken er som baken.

SPENSTIGE LINJER: Markerte skjermer, vinkler og lys over alt er den korte oppsummeringen av designet.

Større

Nok om det. Forrige Kona ble svært godt mottatt da den kom i 2019.

Den ble tilbudt med flere drivlinjer i Norge, men det var elbilen som ble suksessen, primært takket være god rekkevidde for pengene.

Det største kompromisset var plassen, men modellen solgte over 20.000 eksemplarer.

Test av Hyundai Kona: Tøft å få tømt batteriet

Nye Kona har blitt forbedret på alle punkter. Hyundai Norge har droppet salg av fossile modeller, så nå får du bare den elektriske versjonen her hjemme.

Hyundai Kona Electric LR – oppsummert

Pluss

  • Romslig baksete
  • Stort bagasjerom
  • Lang rekkevidde

Minus

  • Lav score i Euro NCAP
  • Kjekt utstyr koster
  • Skyhøy hardplastfaktor

Modellen er blitt 17,5 cm lenger enn før og måler nå 4,36 meter. Den er også blitt noen cm lenger og fått 6 cm ekstra mellom hjula.

3D: Baklyktene er plassert lavt ute på hver skjerm.

Mye knapper

Vi savner ofte noen knapper i testbilene. Det gjør vi ikke her.

Bilen har hele 72 knapper, brytere og skrollehjul med smått og stort. Flere av dem med flere funksjoner.

72 KNAPPER: Hyundai går mot strømmen interiørmessig. Her er det fortsatt knapper som gjelder.

Midtkonsollen er delt inn i tre soner for å forenkle. Under skjermen er det hurtigknapper for det som skjer på skjermen.

Klimaanlegget er for seg, og lengst nede har du sete- og rattvarme og kjørefunksjoner.

I den forbindelse minner vi om Kona-seieren i varmetesten under årets vintertest. Hele 47 grader ut på frontruta og 36 grader i kupeen på et kvarter:

Elbilforeningens vintertest 2024 – vi tester varmeapparatene:

Store forskjeller – så fort ble det varmt i bilene

Også har de laget et voldsomt panel for lading, både for de foran og de bak. I baksetet har du faktisk 230 volt-uttak for opptil 3000 watt, for denne bilen har V2L.

Bruker elbilen som strømkilde til både hus og hytte:

Atle pumper vann med strøm fra elbilen

Mye utstyr

Interiøret er preget av hardplast og ser gammeldags ut, men den mangler ikke teknologi.

Bilen kan åpnes med mobilen og oppdateringer skjer over lufta, og du har selvfølgelig trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

HARDT: Koppholderne kan skyves vekk for å få et stort rom, men gulvet er så hardt at alt sklir rundt hele tiden.

Vår topputgave har til og med Bose-stereo, men bortsett fra en imponerende dyp bass, blir ikke lydopplevelsen den beste.

Infotainment-skjermen inneholder mye og kunne nok ha vært både enklere og designen vært noe mer raffinert.

Men det funker, og vi er glade for bra kjørecomputer i det digitale instrumentpanelet.

Skinnseter

Det er faktisk skinnseter i toppmodellen og føreren har 8-veis elektrisk justerbare seter (korsryggstøtte inn og ut, ikke opp og ned) mens passasjeren mangler korsryggstøtte.

PERFORERT: Kjøling og varme er på plass, og med nøkkelen kan du parkere bilen mens du står utenfor.

Begge har både kjøling og varme og en ekstra knapp for å legge setene i hvileposisjon. Rattet justeres fire veier og har varme i flere trinn.

Og ja, vi sitter mer enn godt nok, særlig de som liker å gå rett inn i bilen og ikke ned i den.

God plass bak

Bakseteplassen var begrenset i forrige generasjon. Det er den ikke nå.

Selv jeg, på 1,89 m sitter godt bak meg selv. Ikke glem at dette fortsatt er en bil i kompaktklassen.

Og de to ytterste setene har varme, det finnes et par luftedyser og du har både stikkontakt og to USB-C.

ROMSLIGERE: Kona er en kompaktbil, men overraskende mange vil føle at denne er romslig.

Gulvet er helt flatt, men hadde midkonsollen vært trukket lenger frem i underkant for å gi plass til føttene, så hadde midtpassasjeren sittet ok også.

Svært bagasjerom

Bagasjerommet er blitt over 130 liter større og rommer nå hele 466 liter. Med seteryggene nedslått og last til taket, svelger den 1.300.

STORT: Med gulvet i nederste posisjon får man en liten kneik opp til setene. Sjekk skiluka.

Det er fortsatt en romslig brønn under gulvet når det er i nederste posisjon. De skiglade gledes over at seteryggen kan felles 40/20/40.

Du kan ha 100 kilo på taket, men husk at maks nyttelast bare er på 385 kilo. Men du kan trekke en henger på 750 kilo, så denne vil absolutt funke som en familiebil, selv på ferie.

Bak rattet

Du har 218 hk og 255 Nm som trekker forhjula.

ESP-systemet virker litt tregt, så den småspinner litt og trekker en del i rattet på dårlige vinterveier, men den er kvikk og fin når du først får feste.

KJELLER: Det er litt plass under gulvet også.

Selv om du velger den noe mer sporty N-Line, kjøper du ikke Kona for sportsbil-egenskapene. 0-100 på 7,9 skremmer ingen, men det er mange elbiler som sperrer lenge før den når 172 km/t.

Du har flere kjøreprogram, du kan skru av ESP, og du har både automatisk og fast regenerering i flere trinn på hendler bak rattet, så du bestemmer i stor grad selv hvordan bilen skal oppføre seg.

KABELROM: Hyundai har tatt seg bryet med å lage en liten frunk. Akkurat passe til ladekabelen.

Det kan være greit å vite at regenereringen slår seg av dersom ESP-systemet merker at bilen ikke har grep nok til å håndtere bremsingen. Akkurat slik det bør være.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Mye sikkerhet

Så lenge bilen ikke er europeisk, må du regne med noen plingelyder, til og med når du glemmer ungene i baksetet. Og nå har det tilkommet en ekstra på grunn av hastighetsvarsel-direktivet i EU.

3000 WATT: Hyundai kan gi strøm også. Enten via adapter fra ladepluggen eller fra stikkontakt i midtkonsollen.

Man kan legge førerassistanse som favorittknapp for enklere å slå av uønskede systemer.

Bilen registrerer alt rundt seg og viser annen trafikk på skjermen. Den holder deg i feltet og veksler felt enkelt selv, bare du bruker blinklyset.

ENERGISENTRAL: Hyundai gjør mye ut av strømuttakene i midtkonsollen.

Den varsler om trafikk fra siden bakfra både med lyd, vibrering i rattet og visuelt på skjerm.

I tillegg har du blindsonevisning på instrumentpanelet når du bruker blinklys. Fantastisk.

Og skal vi tro Euro NCAP, er det greit den har mange sikkerhetssystemer, for den var bare noen få poeng unna tre stjerner. Det er uvanlig dårlig nå for tiden.

Her kommer Fiat 600e:

Godt utstyrt – og lander under 350.000

Rekkevidde betyr noe

Hyundai har solgt godt med biler på grunn av rekkevidde.

Nye Kona imponerer i så måte. WLTP sier hele 514 kilometer, fra et batteri på 65,4 kWt netto, 68 brutto.

Forbruket ligger på opptil til 1,47 på mila. Noe skyldes vekta, som vi målte til 1.810 kilo. Dette er lett i elbilverdenen.

Riktig så bra blir det ikke når vi drar i vei i minus 10 med ferdig oppvarmet bil.

På vår faste testrunde ender vi på 1,89 kWt på mila. Det vil i så fall gi en rekkevidde på 34,6 mil i denne temperaturen, noe som også stemmer bra med hva displayet viste med 100 prosent på batteriet under testuka.

På vår faste motorveistrekning i konstant 100 øker forbruket til 2,07. Da kommer du 31,5 mil under rådende forhold.

Treig hurtiglading

Ladehastigheten har økt til 100 kW. Det er fortsatt defensivt.

Hyundai gir deg mulighet til å forvarme batteriet manuelt, men funksjonen slutter å varme når du er nede på 12 prosent.

Det er litt for tidlig, men bedre enn at den gir seg på 20 prosent, noe som var tilfelle i Ioniq 6.

Og når du havner under 6 prosent, går bilen i skilpaddemodus. Det var litt skremmende, siden jeg lå på motorvei med fartsgrense 110 km/t.

Til tross for varmt batteri etter en hel dags kjøring, starter ladingen på treige 55 kW. Men når den når 10 prosent, skyter den i været og holder koken et godt stykke.

Konaen sier tydelig fra om at du bør koble fra når du når 80 prosent.

Da går ladinga ned på 5 kW noen minutter, før den tar seg sammen og øker farta igjen.

Vi brukte en time og sju minutter fra 5-90 prosent. Ligg mellom 10 og 80 prosent, så halverer du ladetiden.

Hjemme lader du med inntil 11 kW. Da er bilen full på seks timer.

Mye for penga?

Prisen starter på 353.000 kroner for Standard Range med 377 kilometer WLTP rekkevidde.

For 35.000 ekstra får du Long Range med 514 kilometer rekkevidde, og denne utgaven er rikelig utstyrt.

Z: Kona har en Z i karosserisiden. Omvendt av den man finner i Ioniq 5.

Ønsker du automatiserte LED-frontlykter, setevarme bak, mørke ruter, elektrisk bakluke, trådløs lader og alle hjelpesystemene jeg nevnte, må du opp på utstyrsvarianten Exclusive. Da koster bilen 413.000 kroner.

Vil du ha perforert ekte skinn (som ikke føles som skinn), de tullete relaxation-seter med minne og kjøling, åpning med mobilen, parkeringsassistent uten at du trenger å sitte i bilen, 360 graders kamera, den nevnte blindsonevisninga i skjermen, parkeringssensor foran og bak, må du velge Premium-utgaven.

Da må du legge på 20.000 kroner til.

LETT TILGJENGELIG: De mest brukte knappene er samlet i et panel. Du har kjøremodus Eco, Normal, Sport og Vinter.

Og går du amok med feteste modell (N-line) og største hjul, blir prisen 463.00 kroner. Det er fortsatt ikke mange som gir samme rekkevidde og samme plass.

Elbilforeningens vintertest 2024 – åtte testbiler i ladekamp:

Flere biler kom tett på sommerfart ved lading

Selv ikke Tesla Model Y med bakhjulsdrift er i nærheten på rekkevidde (455 km), men har mer plass.

De eneste som tilbyr noe av det samme er Nissan Ariya, Toyota bZ4X og kommende Renault Scenic, alle med nesten like store bagasjerom og rekkevidde over 500 kilometer WLTP.

Men klarer du utseendet, de minste hjula og Exclusive utstyrsvariant, er det vanskelig å matche Kona i 2024-utgave …

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også