Test av Volkswagen ID.3 Sport: Sporty nok?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
To år etter lanseringen av ID.3 venter vi fortsatt på en virkelig sportslig utgave av folkebilen. Kan ID.3 Sport fylle tomrommet?
NB: Siden denne testen ble gjennomført har importøren informert oss om at per dags dato (22.08.2022) finnes det to utgaver tilgjengelig av ID.3; Pro Limited og Pro S. De tilgjengelige modellene har ikke elektriske seter eller LED Matrix, som Sport var konfigurert med, ellers er de identiske.
Det tok ikke lang tid etter lansering av ID.3 høsten 2020 før den helelektriske nykommeren slo Golf av tronen som Volkswagens bestselgende bil.
Det var ikke helt overraskende. ID.3 ble stemplet av VAG-konsernet som «fremtidens bil» og ble hauset opp i media som «folkets elbil» lenge før lanseringen.
Med ID.3 siktet Volkswagen på opprykk til eliteserien for elbiler, men vi følte likevel at den hadde noen vesentlige mangler.
Manglet et sportsalibi
VW Golf var kanskje den mest allsidige bilmodellen på markedet, med et utvalg av motor- og utstyrsvarianter som dekket ethvert budsjett og behov.
ID.3, derimot, mangler nok bagasjeplass til å kunne bli en fullverdig bil nummer én for familien. Man kan heller ikke kompensere med taklast eller hengefeste.
Men kanskje viktigst av alt, hvis konsernet skal konvertere «petroholics», var mangelen på en ekte sportsutgave. Golf har jo tross alt helt siden 1976 underholdt oss med sin legendariske GTI-utgave.
Dermed ble det litt jubel i den delen av redaksjonen med litt tung høyrefot, da vi ble invitert til å teste ut VW ID.3 Sport.
Lite vågal
PS: I denne testen har vi valgt å fokusere på kjøredynamikk og utstyrsvarianter. En detaljert vurdering av modellen ID.3 med alt fra det praktiske til forbruksmåling finner du her.
Utvendig er lite som tilsier at denne bilen er en ID.3 Sport.
«Kings red» rød metalic lakk med svartlakkert 20-tommers «Alu Sanya»- hjul gir ID.3 definitivt et barskere utseende.
Sotete bakruter får også godkjentstempel fra bilstyling-politiet. Selv om man skal være rimelig ID.3-nerd for å oppdage LED Matrix-lyktene.
Ellers er alt utvendig det man ellers får med en standard ID.3.
Til og med caps-skjermen bakpå over bagasjeluken får man på samtlige ID.3-modeller.
Her synes jeg VW kunne våget å være mye tøffere med utvendige stylingdetaljer for å skille den fra mengden. Sammenlignet med kusinen Cupra Born, blir ID.3 Sport temmelig traust.
For seriøs?
Innvendig har de heller ikke slått på stortromma. Interiørpakken «Top Sport+» skulle man tro betyr karbonbøtteseter, fempunkts setebelte og sportsratt med gul ring på toppen. Men nei.
Elektriske sportsseter med justerbar lårstøtte og integrerte hodestøtter i artvelour er egentlig det eneste sportsalibiet du finner på innsiden.
Volkswagen har alltid hatt litt selvironi på interiørdesign, helt tilbake til Golf MK1, der bilen fikk en golfball-formet girstangkule. Riktignok har pedalene her «play» og «pause»-symboler. Men det er det.
Dessverre har designere fått herje med berøringsknapper (haptiske knapper), noe som gjør helhetsinntrykket i ID.3 litt klinisk og blekt.
Fargede LED-stemningslys hjelper. Men det hadde ikke gjort noe med litt karbondeksler eller børstet aluminiumdetaljer. Eller i det minste et sportsratt.
For å sitere The Joker i Batman-filmen «The Dark Knight» – Why so serious?
Hvor er x-faktoren?
ID.3 Sport kommer med den største batteripakka på 58 kWt. Effekten er på 204 hestekrefter og 310 newtonmeter.
Når bilen veier 1.730 kilo, sier det seg selv at den ikke er noen opplagt vinner i lyskrysset.
0-100 km/t går unna på greie 7,3 sekunder og fortsetter videre til 160 km/t, som fartssperren er satt til.
Men før vi tar sorgene på forskudd og dupper av foran skjermen, betyr ikke dette nødvendigvis at ID.3 Sport er kjedelig på veien.
Balansen er nemlig helt nydelig og man merker fordelen ved av å ha hoveddel av vekten plassert lavt i bilen.
Og selv om testbilen er skodd med vintersko, er ID.3 Sport en enkel bil å holde høy marsjfart med.
Bilen er tydeligvis satt opp med komfort i fokus, og krenger mer enn ønsket gjennom svingene.
Men kombinasjonen bakhjulstrekk og mye dreiemoment gjør at hvis man er litt tålmodig inn i svingene, kan man virkelig mate på med krefter gjennom utgangen.
Bakenden har lyst til å slå ut og leke, noe som tyder på langt treigere antispinn enn de beste, men sikkerhetssystemene setter en stopper for all partyfaktor, selv i sport-modus.
Det er synd, for vi føler at chassiset fortjener å få lov til å feste litt mer, og kunne gitt ID.3 sport en etterlengtet x-faktor i kjøreopplevelsen.
Forbruk og lading
Vi rakk dessverre ikke å gjennomføre våre faste testrutiner for forbruk og lading i denne testen. Men ID.3 har gjennomgått vårt grundige testregime tidligere med ID.3 1st, som har samme effekt og ytelser som ID.3 Sport.
Klikk på lenken under for å se testresultatene herfra:
Konklusjon
To år etter lansering er Volkswagen ID.3 fortsatt en knallgod elbil om man klarer seg uten hengefeste, taklast og firehjulstrekk. Men vi føler at ID.3 fortjener en ekte sportsutgave i Golf GTI-ens ånd.
For ID.3 Sport er ikke noe stort trekkplaster i så måte, og om vi måtte velge, ville vi heller valgt Seat Cupra Born 58.
For selv om Cupra Born ikke byr på mer effekt før du bestiller «BoosT» med 231 hk, så har den i det minste dratt på seg racing-dressen.
Og er det prestasjoner og presisjon du er opptatt av, er Tesla Model 3 fortsatt et sprekere alternativ, som strengt tatt ikke så mye dyrere.
300 hester, 0-100 km/t på 6,1 sekunder, toppfart på 225 km/t, WLTP på 491 kilometer og 264 liter ekstra bagasjeplass vil nok mange føle er vel verdt de 35.000 ekstra kronene.
Pluss
- Sportslig, men diskré utseende
- Nydelig balanse, moro med bakhjulstrekk
- Kompakt og lettkjørt
Minus
- For mykt understell
- For lite krefter til å være virkelig sportslig
- Litt kjedelig og upersonlig interiør