Hopp til innhold

Den sør-koreanske stor-SUV-en Torres EVX til Norge i april: Starter på 430.000 kroner

VELGER SEG APRIL: Altså importøren, når det gjelder hvilken måned Torres EVX kommer til Norge i.

Mange vil nok tenke at dette er nokså billig for denne doningen. Dessuten kommer den med en temmelig heftig batterigaranti …

Hva bilmerket het, sa vi? Det sa vi ikke, men svaret er KGM.

KGM er faktisk et av de største bilmerkene i Sør-Korea, selv om det her hjemme står i skyggen av mer kjente Kia og Hyundai.

Dessuten er ikke KGM-navnet spesielt gammelt. Det siste året har medført både navneskifte og nye eiere.

Tidligere het bilmerket SsangYong, før det nylig ble KGM, som angivelig står for Korea Genuinely Made:

Bilmerket med det «umulige» navnet gjenoppstår:

Nå lanseres det som KGM i Norge

I første omgang som forhjulstrekker

Torres EVX er den første elektriske modellen fra KGM siden selskapet skiftet navn og eiere.

Og prisen? Introduksjonsprisen som nå lanseres, er på 429.900 kroner. Hvor lenge den blir stående, skal vi ikke spå for mye om.

Dette er en stor SUV som måler 4.715 mm i lengden, 1.890 mm i bredden og 1.735 mm i høyden.

Med en akselavstand på 2.680 mm og flatt gulv får den også rikelig med benplass bak. Bagasjerommet er på 839 liter.

Vi skrev for øvrig om Torres her på elbil.no allerede mens KGM fortsatt het SsangYong:

SsangYong Torres EVX:

Blir dette redningen for bilmerket med det rare navnet?

Siden den gang er det blitt klart at Torres kan trekke 1.500 kilo på henger i Norge.

Bilen kommer i første omgang med forhjulstrekk.

SÅNN ER DET HER: Bagasjerommet er på 839 liter.

Har Blade-batteri fra BYD med supergaranti

Torres kommer med Blade-batteri fra BYD.

BYD med revolusjonerende batterier i Norge

Batteriet er 73,4 kWt stort, og på Torres EVX skal det sørge for en WLTP-rekkevidde fra 462, ifølge pressemeldingen fra importør RSA. 

Batteriet kommer med bransjens lengste batterigaranti. Den er på hele 10 år / 1 million kilometer.

Bilen selv kommer etter hva vi forstår med fabrikkgaranti på 170.000 km eller 5 år, altså det som inntreffer først. 

Bilen kommer også med den såkalte vehicle-to-load-funksjonen (V2L), som betyr at batteriet kan levere strøm ut til eksterne apparater.

Bilen som strømkilde – dette må du passe på:

Kan få «batteribank» om du bruker feil adapter

Innvendig kommer forsetene med både oppvarming og ventilering, mens baksetene kommer med oppvarming.

Andre seterad kan for øvrig vippes bakover til 32,5 grader, noe som gir ekstra komfort på de lange turene.

På utstyrslisten finner man blant annet Apple CarPlay, Android Auto, navigasjon, atmosfærelys, en stor dobbel panoramaskjerm, 360graders kamera og elektrisk bakluke.

I tillegg kommer bilen med åtte airbager, og en lang liste elektronisk sikkerhetsutstyr. Dette inkluderer blant annet filassistent, automatisk filskift og autonom selvstyring.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kommer til Norge i april

Torres EVX har vært tilgjengelig hjemme i Sør-Korea siden september, men nå gjør bilen altså sitt europeiske inntog.

Ifølge importør RSA kan bilen prøvekjøres hos forhandlere allerede i løpet av neste måned, og da snakker vi altså fortsatt om april.

– Vi har tatt inn godt etablerte forhandlere med solid tilstedeværelse i sine distrikter. Vi har troen på at tilgjengelighet og nærhet til kunden er veien til en best mulig kundeopplevelse. I dag teller forhandlernettverket 30 forhandlere, og det vokser stadig, sier Steinar Dokken, salgssjef KGM Norge, i pressemeldingen fra RSA.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også