Hopp til innhold

Bilen som strømkilde – dette må du passe på: Kan få «batteribank» om du bruker feil adapter

GENIAL LØSNING: Å bruke bilen som strømkilde er en smart funksjon mange elbiler tilbyr. I videoen over ser du Elbilforeningens Ståle Frydenlund bruke en Kia EV6 som strømkilde til campingvogn.

Bil-som-batteribank-teknologien gir mange muligheter. Så da er det bare å kjøpe en adapter, stappe den inn i ladeporten, og vips, så har man strøm? Nei, ikke helt …

Å bruke elbil som strømkilde er noe elbil.no har testet ved flere anledninger.

Vi brukte for eksempel en Kia EV6 til å gi strøm til en campingvogn på Aurlandsfjellet:

Test av Kia EV6 som batteribank på fricamping:

Så bra funker det å bruke elbilen som strømkilde når du camper

En annen gang stekte vi vafler og kokte kaffe nord for Sognefjorden.

Tips til elbilferien – klar for å teste bilen som batteribank?

Stek vafler og kok kaffe med strøm fra elbilen

Og i høst ble det egg og bacon til frokost på en strand ved Vinterbro i forbindelse med at vi overnattet i en Xpeng G9:

Vi tester camp-modus i Xpeng G9:

En (het?) natt med ny modell

Mange elbil.no-lesere lot seg inspirere, og spurte oss om hvor man får kjøpt en slik adapter.

Variasjon i effekt og kompatibilitet

Den såkalte V2L-teknologien ikke en universell løsning. En viktig årsak til å bruke produsentspesifikke V2L-adaptere er variasjonen i effektleveranse og kompatibilitet.

Hver produsent kan ha egne sikkerhetsfunksjoner og kommunikasjonsprotokoller for å sikre en problemfri integrasjon mellom elbilen og eksterne enheter.

Med andre ord: V2L-adaptere designet av produsenten er kalibrert for å matche den spesifikke makseffekten kjøretøyet kan levere .

Fakta: Elbil som strømkilde

  • Ofte omtalt som Vehicle to load (V2L) på engelsk. Altså bil som strømkilde eller batteribank på hjul, på greit norsk.
  • Med en adapter konverteres ladeporten til et strømuttak (kalt schuko, en teknologi som faktisk har 100-årsjubileum på julaften).
  • Enkelte bilmodeller har separat strømuttak som ikke krever adapter.
  • Strømstyrken varierer fra 2,2-3,6 kW/230-240V.
  • Enkelte biler kan også brukes til å nødlade en annen elbil.

Kan føre til brudd på garanti

Å forsøke å bruke en generisk V2L-adapter kan føre til ineffektiv strømoverføring eller verre; det kan skade både adapteren og kjøretøyet.

Produsenter tester produktene sine grundig for å oppfylle sikkerhetsstandarder og forskrifter. Avviker du fra produsentens anbefalinger, for eksempel ved å bruke uautoriserte adaptere, kan garantien bli ugyldig og plassere ansvaret for eventuelle problemer direkte på eierens skuldre.

Dette bekreftes til elbil.no av flere importører som Polestar, MG, Volvo, Xpeng og Hyundai.

PLUG’N’FRY: Så enkelt kan det gjøres. Ved hjelp av en adapter har man tilgang til strøm på 30 sekunder. Men du vil helst steke maten og ikke bilen. Derfor bør du kun bruke kun original-adapter.

– Vi (importør) går kun god for egne produkter, og aksepterer verken garanti eller reklamasjonsrett når det er brukt uoriginalt tilbehør, sier teknisk sjef hos Kia, Kim Andre Wilhelmsen.

Men dette gjelder ikke kun strømadaptere.

– Alt uoriginalt utstyr – fra ladekabler til ekstralys – som forårsaker skader eller feil på bilen, er ikke å regne som en produksjonsfeil, påpeker Wilhelmsen og understreker:

– Det vil det være produsenten av utstyret som må garantere for kvalitet, funksjon og kompatibilitet. Eventuelle kostnader for utbedring av slike feil vil ikke være bilprodusentens ansvar, men selger og/eller produsent av utstyret.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Den kommende store SUV-en Volvo EX90 er konsernets første elbil med strømuttak. Her advarer Volvo også mot bruk av uoriginale adapterer.

– Fra et prinsipielt ståsted vil bruk av uoriginalt utstyr kunne påvirke garantidekningen, opplyser kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo.

Lillesand-familien tok smart grep da strømmen ble borte i seks dager:

Ble reddet av elbilen under strømbrudd

Disse elbilene har strømuttak (V2L):

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også