Bilen som strømkilde – dette må du passe på: Kan få «batteribank» om du bruker feil adapter
Bil-som-batteribank-teknologien gir mange muligheter. Så da er det bare å kjøpe en adapter, stappe den inn i ladeporten, og vips, så har man strøm? Nei, ikke helt …
Å bruke elbil som strømkilde er noe elbil.no har testet ved flere anledninger.
Vi brukte for eksempel en Kia EV6 til å gi strøm til en campingvogn på Aurlandsfjellet:
En annen gang stekte vi vafler og kokte kaffe nord for Sognefjorden.
Og i høst ble det egg og bacon til frokost på en strand ved Vinterbro i forbindelse med at vi overnattet i en Xpeng G9:
Mange elbil.no-lesere lot seg inspirere, og spurte oss om hvor man får kjøpt en slik adapter.
Variasjon i effekt og kompatibilitet
Den såkalte V2L-teknologien ikke en universell løsning. En viktig årsak til å bruke produsentspesifikke V2L-adaptere er variasjonen i effektleveranse og kompatibilitet.
Hver produsent kan ha egne sikkerhetsfunksjoner og kommunikasjonsprotokoller for å sikre en problemfri integrasjon mellom elbilen og eksterne enheter.
Med andre ord: V2L-adaptere designet av produsenten er kalibrert for å matche den spesifikke makseffekten kjøretøyet kan levere .
Fakta: Elbil som strømkilde
- Ofte omtalt som Vehicle to load (V2L) på engelsk. Altså bil som strømkilde eller batteribank på hjul, på greit norsk.
- Med en adapter konverteres ladeporten til et strømuttak (kalt schuko, en teknologi som faktisk har 100-årsjubileum på julaften).
- Enkelte bilmodeller har separat strømuttak som ikke krever adapter.
- Strømstyrken varierer fra 2,2-3,6 kW/230-240V.
- Enkelte biler kan også brukes til å nødlade en annen elbil.
Kan føre til brudd på garanti
Å forsøke å bruke en generisk V2L-adapter kan føre til ineffektiv strømoverføring eller verre; det kan skade både adapteren og kjøretøyet.
Produsenter tester produktene sine grundig for å oppfylle sikkerhetsstandarder og forskrifter. Avviker du fra produsentens anbefalinger, for eksempel ved å bruke uautoriserte adaptere, kan garantien bli ugyldig og plassere ansvaret for eventuelle problemer direkte på eierens skuldre.
Dette bekreftes til elbil.no av flere importører som Polestar, MG, Volvo, Xpeng og Hyundai.
– Vi (importør) går kun god for egne produkter, og aksepterer verken garanti eller reklamasjonsrett når det er brukt uoriginalt tilbehør, sier teknisk sjef hos Kia, Kim Andre Wilhelmsen.
Men dette gjelder ikke kun strømadaptere.
– Alt uoriginalt utstyr – fra ladekabler til ekstralys – som forårsaker skader eller feil på bilen, er ikke å regne som en produksjonsfeil, påpeker Wilhelmsen og understreker:
– Det vil det være produsenten av utstyret som må garantere for kvalitet, funksjon og kompatibilitet. Eventuelle kostnader for utbedring av slike feil vil ikke være bilprodusentens ansvar, men selger og/eller produsent av utstyret.
Den kommende store SUV-en Volvo EX90 er konsernets første elbil med strømuttak. Her advarer Volvo også mot bruk av uoriginale adapterer.
– Fra et prinsipielt ståsted vil bruk av uoriginalt utstyr kunne påvirke garantidekningen, opplyser kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo.
Disse elbilene har strømuttak (V2L):
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!