«Tysk» Tesla kan komme i gang i oktober

SNART KLART: Teslas nye kjempefabrikk utenfor Berlin til 60 milliarder kroner kan ikke åpne før alle tillatelser er på plass.

Elon Musk håper å kunne produsere de første Teslaene på den nye, tyske fabrikken om et par måneders tid.

– Tesla håper å lage de første bilene på den nye fabrikken i Gruenheide, nær Berlin, i oktober eller like etterpå, sier administrerende direktør Elon Musk i Tesla. På dette anlegget skal Tesla sette i gang produksjonen av Model Y for det europeiske markedet. Men Tesla har stadig måttet utsette den forventede åpningen av sitt første europeiske anlegg, og skylder på byråkratiske hindringer. Fabrikken har også møtt motstand lokalt på grunn av miljøhensyn. – Vi gleder oss til forhåpentligvis å få godkjenningen til å lage de første bilene. Kankskje allerede i oktober – hvis vi er så heldige, sa Musk fredag ​​under et besøk på fabrikken sammen med Armin Laschet, Tysklands konservative kandidat som er ventet å etterfølge Angela Merkel som rikskansler.

ELBILISTEN 2021: Tesla-eierne er mest fornøyd med bilen sin

Vann-skelig

Miljødepartement i Brandenburg har ennå ikke gitt endelig godkjenning, noe som betyr at det ikke kan utelukkes en ytterligere forsinkelse. Under fabrikkbesøket før helga lo Elon Musk da en reporter spurte om fabrikken vil tømme områdets vannforsyning. – Nei, nei, dette er helt feil. Det er vann overalt her. Virker dette som en ørken for deg? Det er latterlig. Det regner mye. Musk twitret senere at han inviterte lokalbefolkningen til en omvisning på anlegget. «Giga Berlin-Brandenburg fylkesmesse og fabrikktur 9. oktober! Prioritet for innbyggere i Brandenburg og Berlin, men også åpent for allmennheten», twitret han. LES OGSÅ: Model Y leveres i Norge i august – fra Kina

Demonstrasjoner

Akkurat dette med vannforsyninger er et problem miljøvernere har tatt opp for å protestere mot den nye fabrikken. Tidlig i fjor startet Tesla med å felle trær for å rydde en plass som tilsvarer 100 fotballbaner, og de bygger anlegget på toppen av vannspeilet i den lille byen Gruenheide. Tidligere denne uka offentliggjorde Tesla selv en årlig konsekvensrapport der selskapet påpeker at vannressurser blir stadig mer knappe på grunn av klimaendringer. Selskapet hevder imidlertid at at de bruker mindre ressurser per produsert kjøretøy enn de fleste etablerte bilprodusentene. – Det effektive produksjonsdesignet vi implementerer på våre nye fabrikker i Texas og Berlin-Brandenburg, vil resultere i ytterligere reduksjoner i vannforbruket per bil, hevder Tesla. – Målet vårt er å ha bransjeledende lavt vannbruk per kjøretøy, selv når det står for celleproduksjon. Storpolitikeren Armin Laschet mener også at Tyskland må kutte i byråkratiet for å kunne framskynde endringer: – Noen ganger har man inntrykk av at det er teknologisk enklere å finne på noe nytt enn å demontere byråkrati i Tyskland,» sa Laschet til journalistene og stod side om side med Musk. – Forhåpentligvis kan denne fabrikken tjene som en inspirasjon for mennesker i Tyskland og i hele Europa for spenning om fremtiden, sier Tesla-sjefen selv. LES OGSÅ: Tesla kan nå gjenvinne 92 prosent av batteriene