Tesla kan nå gjenvinne 92 prosent av batteriene

Tesla er i full gang med et nytt og eget gjenvinningsanlegg for batterier.
Eget gjenvinningssystem
I flere år har Tesla jobbet med såkalte tredjeparts-selskaper for å gjenvinne materialer fra batteriene deres. Men bilprodusenten har også jobbet med sitt eget unike gjenvinningssystem.«I fjerde kvartal 2020 etablerte Tesla den første fasen av vårt resirkuleringsanlegg på Gigafactory Nevada med suksess for intern behandling av både batteriproduksjonsskrap og brukte batterier. Selv om Tesla har jobbet i mange år med tredjeparts batterigjenvinnere for å sikre at batteriene våre ikke havner på et deponi, forstår vi viktigheten av også å bygge resirkuleringskapasitet internt for å supplere disse forholdene. Resirkulering på stedet bringer oss et skritt nærmere lukkingen av materialgenerering, noe som gir mulighet for råstoffoverføring direkte til våre nikkel- og koboltleverandører. Anlegget låser opp innovasjonssyklusen for batterigjenvinning i stor skala, slik at Tesla raskt kan forbedre nåværende design gjennom operativ læring og utføre prosesstesting av FoU -produkter.”
Ny studie: Elbiler er opptil 70 prosent mer bærekraftige enn bensinbiler“Med vårt interne mobilprogram er vi best posisjonert til å resirkulere produktene våre effektivt for å maksimere utvinning av viktige batterimaterialer. Med implementeringen av intern celleproduksjon i Gigafactory Berlin-Brandenburg og Gigafactory Texas, forventer vi betydelige økninger i produksjonsskrap globalt. Vi har til hensikt å skreddersy resirkuleringsløsninger til hvert sted og dermed introdusere verdifulle materialer tilbake i produksjonsprosessen. Målet vårt er å utvikle en sikker gjenvinningsprosess med høye gjenvinningsrater, lave kostnader og lav miljøpåvirkning. Fra et økonomisk perspektiv forventer vi å få betydelige besparelser på lang sikt – ettersom kostnadene forbundet med gjenvinning og resirkulering av batterimaterialer i stor skala vil være langt lavere enn å kjøpe ekstra råvarer til celleproduksjon.”
Faktisk blir Tesla nå en produsent av nikkel, kobolt og andre råvarer. I stedet for å bli utvunnet i feltet, blir materialene utvunnet fra brukte batteripakker. Selskapet sier at de resirkulerte 1.300 tonn nikkel, 400 tonn kobber og 80 tonn kobolt i 2020. Ny NHO-rapport: Nå må det satses på batterier i Norge!