Hopp til innhold

Tysk par ville feriere i "elbil-landet" Norge og leide elbil på Gardermoen: Fikk leiebil med nesten tom «tank» og opplevde stadig ladetrøbbel

ENDELIG SUKSESS: En for anledningen fornøyd Thomas Kuch etter å endelig ha fått startet lading, men ferien i leid elbil i Norge skulle vises seg å by på en del utfordringer. Alle foto: privat

Ladeforvirring og rekkeviddeangst er fortsatt noe enkelte norske elbilister kjenner på, men hvordan oppleves landet vårt utenfra? Tyske Thomas og Marietta Kuch leide nylig elbil i Norge og ble noen erfaringer «rikere».

(Etter at denne artikkelen først ble publisert, har vi oppnådd kontakt med bilutleieselskapet Hertz. Saken er nå oppdatert med tilsvar fra Hertz, se nederst i denne artikkelen.)

Tidligere i sommer landet Thomas Kuch (66) og hans kone Marietta Kuch (72) på Gardermoen for å legge ut på norgesferie.

Der leide de seg en elektrisk bil, og hadde vel regnet med at en elbilferie i verdens antakelig mest velutviklede elbilnasjon ville gå temmelig problemfritt for seg.

Det ble ikke opplevelsen dette tyske ekteparet vendte hjem med.

Krøll fra starten av

Kuch jobber som elektroingeniør hjemme i Tyskland, mens Marietta var tannlege før hun pensjonerte seg. Fra før av hadde de sporadisk erfaring med elbil som lånebil fra Renault-verkstedet hjemme i Starnberg.

Da de besøkte et norsk vennepar i 2019, fikk de prøve Kia e-Soul og lot seg imponere over hvor godt tilrettelagt det var for elbil her.

Dette vekket lysten til å dra på elbilferie i Norge.

Svak krone til tross:

Rekord­mange plan­legger utenlands­ferie med elbilen

I 2023 var tiden inne. Planen var å leie en elbil på flyplassen og kjøre langs kysten ned til Sør-vestlandet og tilbake igjen.

Via nettsiden CarTrawler kom de frem til at en leieavtale med Hertz var gunstig. Her fikk de et tilbud om en Toyota bZ4X i seks dager.

Da de kom til skranken fikk de instruksjon om å bruke Elton-appen for lading, og at bilen ville være fulladet når de overtok den.

Leide elbil med langt under halvfullt batteri

Her startet problemene.

– Jeg sjekket ikke opp batteriprosenten i leiebilen før vi kjørte ut av parkeringshuset på flyplassen, forteller Thomas Kuch.

– Vårt neste planlagte stopp var Moss, hvor vi skulle ta fergen til Horten, så jeg ønsket ikke bekymringer over tomt batteri. Etter et par minutter la vi merke til at batteriet langt fra var fullt, men kun hadde 155 km rekkevidde igjen, utdyper han.

IKKE HELT I 100: Ekteparet Kuch fikk ikke helt den starten de var lovet da bilen ble utlevert med langt mindre strøm på batteriet enn lovet.

Dermed satte rekkeviddeangsten inn, og første ladestopp ble Esso Kløfta, bare 10 minutter inn i reisen.

Ekteparet Kuch sjekket bilen for instruksjoner om hurtiglading, men fant ingenting, og bilmanualen var på norsk.

Umiddelbar tilbakemelding

Derfor ble det en del prøving og feiling for å komme i gang. Thomas Kuch anslår at det tok 15 minutter før han fikk lagt inn kort i appen og fant ut av ladingen.

Mens de sto ved ladestasjonen og ventet på å fullføre sin første ladeøkt dukket det tilfeldigvis opp en delegasjon fra ladeselskapet:

– Midt i ladestoppet møtte vi en norsk representant fra Recharge som hadde med et dusin av japanske og britiske gjester på besøk. Han spurte hvorfor vi valgte Recharge, og jeg svarte fordi jeg ikke hadde annet å velge mellom. Jeg understreket at brukervennlighet burde være en større prioritet, og at å ikke tilby kortbetaling var uakseptabelt, sier han.

Ladetilbudet har aldri vært bedre:

Rekordhøy dekning av hurtigladere før fellesferien

Forvirrende opplevelser

Manglende brukervennlighet var en gjennomgående opplevelse for ekteparet på deres norgestur.

De fikk fort lære at det ikke finnes noen universal-app for lading i Norge, samt at å betale med Vipps ikke er et alternativ uten norsk bankkonto.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Menysystemene bidro også til forvirring:

– På noen av ladestasjonene klarte jeg ikke bytte fra norsk til engelsk. Jeg fant for eksempel bare bokstavene NO i et hjørne, men jeg ble skeptisk til å trykke på den, da det for meg virker som et valg for å kansellere handlingen. Senere fant jeg ut at NO var forkortelsen for Norge eller «norsk». Det hadde vært enklere å symbolisere det med et flagg, foreslår Kuch.

«NO» CHARGING? Her ble de tyske turistene i tvil over hva som egentlig skjer om man trykker på knappen det står «NO» på.

Såkalt destinasjonslading, altså at man eksempelvis lader bilen der man overnatter, kan være en stor fordel når man ferierer med elbil.

Dette hadde også ekteparet Kuch merket seg, men det var kun Lindesnes Havhotell som tilbød dette under ferien deres.

Der fantes det imidlertid ikke instrukser for hvordan man skulle gå frem, men de fikk startet ladingen likevel.

Dessverre gikk heller ikke dette som planlagt:

– Ladesymbolet lyste i bilen, men over natten var batterinivået uforandret. Det betydde da at vi måtte ut og lete etter en ladestasjon på morgenen, istedenfor å bare kunne kjøre videre, sier Kuch.

Klart for høstferie:

Sjekk feriestedene med destinasjonsladere

Enda mer krøll til slutt

Etter hvert som de fikk mer erfaring med appene og hvilke selskap som de kunne bruke, fikk de senket skuldrene litt og kunne nyte mer av ferien sin.

Og da tiden var inne for å levere tilbake lånebilen, ga Thomas Kuch tilbakemelding til utleieselskapet om at bilen ble utlevert til dem med for lite strøm.

– Jeg nevnte til daglig leder hva som hadde skjedd, og han sa at i vårt tilfelle ville de ikke kreve noe ekstra for å fylle strøm ved innbytte.

Da ble jeg veldig overrasket over å se at vi likevel fikk en faktura på lading. Men da jeg kontaktet Hertz i ettertid, fikk jeg heldigvis bekreftet at de 609 kronene de belastet meg for lading ville bli refundert, opplyser han.

UTLEIEBIL: Her er Marietta Kuch ved den elektriske Toyotaen som ble utleid fra Hertz.

Bedring i sikte

Det oppsto altså mange utfordringer for de ferske tyske elbilistene underveis.

Men forhåpentlig kan ekteparet glede seg over at neste gang de kommer til Norge, vil det være mange flere stasjoner som tar imot bankkortet:

Elbilforeningen jubler:

Fra 1. juli blir det påbudt med kort­betalings­løsning på hurtig­lade­stasjonene

At forbrukerne skal kunne betale for hurtiglading med kort har Norsk elbilforening kjempet for i årevis.

Likevel bør både ekteparet Kuch og andre elbilister – så vel utenlandske som norske – merke seg at dette påbudet i første omgang bare gjelder for nye ladestasjoner som oppføres etter første juli.

Lovendringen inneholder dessuten en klausul som åpner for at allerede bestilt utstyr kan benyttes – så elbilister har ingen absolutt garanti for at selv alle nye ladestasjoner vil ha kortbetalingsmuligheter – selv om de etableres de nærmeste månedene.

Lovkravet gjelder nemlig for alle ladere som bestilles fra og med 1. juli.

Tips oss!

Her kan du sende elbil.no forslag til nyheter og saker.

Neste skritt på veien er at myndighetene sørger for at det blir obligatorisk med ettermontering av kortbetalingsterminaler på allerede eksisterende hurtigladere.

 – Nå må myndighetene fortsette arbeidet slik at kortbetaling også blir påbudt på eksisterende hurtigladere innen utgangen av 2025, slik Stortinget har bedt om, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Hertz svarer:

Hertz har i sin Green Collection minst åtte ulike elbilmodeller leiekunder kan velge mellom, men vi kan ikke finne noe på nettsiden deres om hvor fullt batteriet skal være ved utlevering.

Kommunikasjonssjef Hallvard Nerbøvik i Hertz var på ferie da vi først tok kontakt med Hertz, men har etter at artikkelen blitt publisert fått svar på følgende spørsmål via e-post:

– Vi antar at det ikke er standard prosedyre hos Hertz å leie ut biler med under halvfullt batteri, på samme måte som dere neppe utleverer fossilbiler med halv tank? For dette er vel ikke noe dere spekulerer i?

– Det er riktig, det er ikke standard prosedyre, og jeg kan forsikre om at dette ikke er noe vi spekulerer i – det er det ingen av partene som er tjent med.

– Har du noen formening om hva dette kan skyldes, og er du kjent med liknende tilfeller hos dere?

– Dette er dessverre en menneskelig feil fra vår side. Jeg er ikke kjent med lignende tilfeller hos oss, og om det skulle skje så gjør vi vårt ytterste for å rette opp i det umiddelbart.

– Har du en kommentar til andre som kanskje vil kvie seg for å leie elbil hos Hertz etter å ha lest denne saken?

– Jeg verken håper eller tror at noen «kvier» seg for å leie elbil hos oss. Elbiler er kommet for å bli og andelen elbiler i vår nasjonale bilflåte øker år for år, og er blitt en veldig naturlig og tilgjengelig del av vår bilflåte. Mange er nok stadig litt «skeptiske» til bruk av elbiler, kanskje spesielt utenlandske kunder. Jeg er overbevist om at denne «skepsisen og terskelen» vil avta over tid, og vi kommer til å jobbe videre, både på egenhånd i Norge og sammen med Hertz internnettverket og andre aktuelle samarbeidspartnere for å løfte frem produktet elbiler. Vi har stor tro på at med mer informasjon og innhold om hvordan elbiler fungerer, ikke bare fra oss – men fra alle som brenner for bærekraftige løsninger og kjøretøy – sammen bidrar med informasjon om ladestruktur og applikasjoner og hvordan man bruker og får mest mulig utbytte av det å leie elbiler fremover.

– Har dere normalt sett en minsteprosent batteriet skal være på når dere leier ut elbiler?

– Minimum er 5/8 batterikapasitet. Det tilsvarer 62,5 prosent  (minimumsnivå for batteri for å leie ut en elbil, med mindre annet er avtalt med kunde), men slik jeg opplever og kjenner Hertz-lokasjonene, så streber de fleste etter å ha 6/8 – det vil si 75 prosent kapasitet som minstestandard.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også