Hopp til innhold

Her er bilene med lengst rekkevidde: 54 elbil-modeller som går over 50 mil

KONGEN PÅ HAUGEN: Denne store og aerodynamiske Mercedesen med tohjulsdrift tar deg desidert lengst mellom ladingene i dag.

Elbilutviklingen skjer med stormskritt, spesielt med tanke på rekkevidde. Og det er spesielt ett merke som biter seg fast i denne lista.

Elbilen er fortsatt ung. Det er bare 10 år siden elbilistene syntes 200 kilometer rekkevidde var såpass at det kriblet både her og der.

Og du skal ikke lenger tilbake enn til 2018 før den nye, magiske grensen var gått opp til 300.

Stadig flere modeller over 400 km

I år har det kommet en rekke relativt rimelige biler som fint klarer 400 kilometer. Den rimeligste av disse for tiden er MG 5.

En rekkevidde på minst 400 kilometer kan altså sies å blitt den nye standarden i vår tid.

Lista under viser alle bilmodeller som kan klare over 500 kilometer etter WLTP-standarden – som altså betegner kjøring under vanlige forhold.

Rekkevidden holder neppe så langt ved kjøring i høye hastigheter, eller ved lave temperaturer/minusgrader – eller ruskevær generelt.

I sommerhalvåret ser vi likevel at de fleste modellene vi i Elbilforeningen tester, overgår den oppgitte WLTP-rekkevidden ved landeveiskjøring.

Vi har separert modeller med fire- og tohjulsdrift.

Rekkeviddetallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Her ser du listen over rekkevidde-vinnerne:

Mercedes: Kongen på rekkevidde

Men det begynner å bli mange bilmodeller som går vesentlig lengre enn 50 mil også.

Og foreløpig er det Mercedes som står øverst på tronen med bakhjulstrekkeren EQS 450+.

Test: Mercedes-EQ EQS 450+:

Ingen elbil i Norge går lenger

Alle nye elbiler blir i Europa målt etter WLTP-standarden.

EQS 450+ har en WLTP-rekkevidde på hele 780 kilometer, dersom du bestiller den med de smaleste hjulene og holder deg unna tungt eller energikrevende ekstrautstyr som panoramatak, stoler med massasje, hyperscreen, brede lavprofilhjul og den mindre aerodynamiske AMG-styling-pakka.

Tankene bak Mercedes EQXX:

Slik jager Mercedes lavere forbruk

Og ikke bare det. Mercedes stjeler de tre første plassene og har fem biler som i teorien ruller over 600 kilometer.

Bilmerket har ytterligere fire modeller på lista over biler som går over 500 kilometer. Mercedes har altså hele ni av de 53 plassene på lista.

Det dreier seg om forskjellige varianter av EQS og EQE, inkludert SUV, som kan bestilles nå.

Og det er fortjent. Mercedes snur mange steiner om dagen for å energi-effektivisere elbilene sine. Sjekk sakene om EQXX over og under.

Prøvetur: Mercedes-EQ EQXX:

Denne klarer godt over 1000 kilometer

Store batterier

Men det er allikevel Tesla som får skvist flest kilometere ut av hver kilowattime (kWt).

Tesla Model 3 Long Range kommer hele 8,6 kilometer per kWt.

Deretter følger den kommende Tesla Model S Long Range på 7,8 km per kilowattime.

På tredjeplass kommer bakhjulstrekkeren BMW i4 eDrive 40, med 7,25 km per kWt.

Alle de nevnte har ganske moderate batteristørrelser, men ellers ser vi 12 biler på denne lista med batterier på 100 kWt eller mer.

Lucid Air med 94 mils rekkevidde!

Det blir for øvrig spennende å se hvor jaget etter rekkevidde stopper.

En vill gjetning er at luksusbilprodusentene gjerne vil se 1000 kilometer. Det ser vi på Lucid Air og Nio.

Småbilsegmentet vil kanskje roe seg på rundt 500 kilometer.

Europapremiere på nye NIO ET7

Denne får 1000 km rekkevidde – om ett år

En slags tommelfingerregel om rekkevidde-behovet

Det er mange variabler som avgjør rekkevidden:

Batteristørrelse, energieffektivitet, luftmotstand, temperatur, hastighet, vær og vind, underlag, utstyr, klimaanlegg og andre strømforbrukere i bilen.

Du kan også gjøre forebyggende tiltak, spesielt når det blir kaldere i været. Biler med apper og varmepumper lar deg effektivt varme både batteri og kupé før avreise.

En tommelfingerregel kan være at du kjøper bil etter det du trenger i det daglige, ikke for de to langturene du tar i året.

Kjører du 200 kilometer om dagen, kjøp for eksempel en bil som WLTP-teoretisk går 400.

Ved kalde forhold vinterstid, finnes det en annen tommelfingerregel om at bilens rekkeviddeindikator indikerer halvannen gang rekkevidden du faktisk trenger.

Da har du tatt høyde for alle faktorene ovenfor. Og da trenger du aldri ha rekkeviddeangst, og samtidig slipper du å kjøre deg under 10 prosent på batteriet eller lade over 80.

Holder du deg stort sett innenfor disse intervallene, forlenger du også bilens batterilevetid.

Vil man minimere tiden ved ladestolpene, kan det være greit å kikke på hvor raskt de ulike bilene kan hurtiglades.

Les gjerne våre biltester. Der sjekker vi alltid hvilken ladehastighet vi oppnår med de ulike bilene vi tester.

Norges største base:

Her finner du over 160 elbil-tester!

Disse nye bilene går kortest

Det finnes fortsatt biler med ganske begrenset rekkevidde. Disse er typisk små biler eller biler med forholdsvis høy luftmotstand.

Sjekk lista under over de nye bilene som ikke klarer 300 kilometer:

skjermbilde av elbilvelgeren

Elbilvelgeren fra Norsk elbilforening

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også