Hopp til innhold

Foreløpige SSB-tall for 2023 viser klar nedgang i klimagassutslipp: Trekker frem elbiler som viktig årsak

UTSLIPPSNEDGANG: – Klimatiltak i veitrafikk og olje- og gassutvinning, og lavere aktivitet i industrien har bidratt til nedgangen, sier seniorrådgiver Trude Melby Bothner i SSB.

Foreløpige tall viser at utslipp av klimagasser i Norge gikk ned med 4,7 prosent i 2023. En av årsakene som trekkes frem, er at flere kjørte elbiler.

Veitrafikk, industri og olje- og gassutvinning bidro mest til nedgangen, melder Statistisk sentralbyrå (SSB) i dag.

Det er langt fra første gang SSB peker på at elbiler bidrar til kutt av klimagassutslipp i Norge, spesielt ikke når man ser spesifikt for utslippstallene fra vei – men i fjor var det derimot ikke snakk om noen nedgang i denne sektoren.

Det var det økt fossil tungtransport som måtte bære skylden for:

SSBs tall for 2022 viser at utslippene fra vei IKKE har gått ned:

Tungtransporten har skylda

Veitrafikken bidro mest

Men tilbake til SSB-tallene for 2023:

Foreløpig viser statistikken Utslipp til luft at klimagassutslippet i Norge var 2,3 millioner tonn lavere enn i 2022, og endte på 46,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2023.

Med 9,1 prosent nedgang siden 1990 var menneskeskapte utslipp i Norge på sitt laveste nivå i perioden.

– Klimatiltak i veitrafikk og olje- og gassutvinning, og lavere aktivitet i industrien har bidratt til nedgangen, sier seniorrådgiver Trude Melby Bothner i SSB.

Veitrafikk bidro aller mest med en nedgang på 675 tusen tonn CO2-ekvivalenter, og utslippene fra veitrafikk var dermed 7,8 prosent lavere. En årsak SSB trekker frem, er altså at flere kjørte elbil.

– Flere elbiler i bilparken resulterte i færre kjørte kilometer med fossile personbiler. I tillegg har bioandelen økt i drivstoffblandingen, sier Bothner.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bruk av biodrivstoff kan føre til lavere klimagassutslipp sammenlignet med fossilt drivstoff. Mengden biodrivstoff i 2023 er ikke ferdigstilt, og resultatet kan påvirkes i noe grad innen publisering av detaljerte utslippstall og revidert tidsserie 1990-2023 i november, melder SSB.

Også kollektivreiser gikk opp igjen i 2023 etter to år med koronarestriksjoner. Bussenes trafikkarbeid økte med 4,2 prosent.

TABELL SOM GIR HÅP: Vi kutter utslipp fra veitrafikken viser fjorårets utslippsstatistikk fra Statistisk sentralbyrå. Elbiler forklarer en god del av kuttet.

Lavere utslipp tross stabil olje- og gassproduksjon og redusert aktivitet i industrien

Det var nedgang i mange av industrinæringene i 2023, og utslippet i industri og bergverk samlet gikk ned 5,5 prosent fra året før.

Metallindustrien bidro i særlig grad til utslippsnedgangen på grunn av lavere produksjon fra flere av anleggene innen jern, stål, ferrolegeringer og aluminium, melder SSB.

Og fortsatt er det Norges olje- og gassindustri som bidrar mest til nasjonens utslipp:

Med 11,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter bidro olje- og gassutvinning fortsatt mest til det totale klimagassutslippet i Norge, men i 2023 ble utslippet redusert med 4,3 prosent. Dette til tross for at produksjonstallene totalt var på nivå med 2022.

– Elektrifisering av sokkelen, både med strøm fra land og fra havvindparken, kan nevnes som årsaker til nedgangen, sier Bothner i SSB.

Året med minst utslipp fra jordbruket

For jordbruk var 2023 året med lavest utslipp av klimagasser i perioden fra 1990.

Nedgangen i 2023 var på 3,9 prosent fra året før, og skyldes i hovedsak færre melkekuer og ammekuer.

Redusert bruk av mineralgjødsel i jordbruket bidro også til nedgangen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også