Hopp til innhold

Forlik om revidert nasjonalbudsjett i dag: Varsler avgiftshopp på ladbare hybrider

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAMSTEMT TRIO: Kari Elisabeth Kaski (SV), Eigil Knutsen (Ap) og Geir Pollestad (Sp) ble enige om revidert nasjonalbudsjett for 2023. I tillegg har de bestemt ny elbilpolitikk for året som kommer. Foto: Peter Mydske/Stortinget.

I statsbudsjettet for 2024 ber Stortinget regjeringen om å fjerne vektrabatten som ladbare hybrider har i engangsavgiften.

Det er klart etter at regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet 13. juni inngikk forlik med Sosialistisk venstreparti om revidert nasjonalbudsjett for 2023.

Elbilforeningen: Riktig og på høy tid

– Dette er et viktig klimagrep vi har jobbet for lenge. Det er på høy tid at rabatten på forurensende biler blir fjernet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Elbiler har de senere årene økt markedsandelen i nybilsalget år for år, og 8 av 10 nye biler som nå selges er helelektriske.

Enkeltmodeller av ladbare hybrider, som for eksempel Toyota RAV4, har likevel stadig sneket seg inn på toppen av salgslistene. Forklaringen på dette er at de ladbare hybridene har betalt lite engangsavgift sammenlignet med bensin- og dieselbilene.

Og avgiftssystemet har også vært gunstig siden bilenes typegodkjente utslipp trolig er kunstig lavt:

Uavhengige tester avslørte mye høyere utslippstall enn oppgitt:

Ladbare hybrider langt skitnere enn sitt rykte

– Ladbare hybrider er forurensende biler, men har likevel hatt så lav engangsavgift at de i en del tilfeller konkurrerer ut nye elbiler uten utslipp. Det er dårlig miljøpolitikk, sier Bu.

Nye ladbare hybrider blir om lag 35.000 kroner dyrere

Elbilforeningen har derfor lenge jobbet for å øke engangsavgiften for disse bilene, særlig gjennom å fjerne fradraget i vektkomponentene som avgiften beregnes ut fra.

Tidligere har man fått redusert fradraget, og fra 2024 fjernes altså fradraget helt.

Generalsekretæren i Elbilforeningen peker på at økt avgift på forurensende, ladbare hybrider er nødvendig for å nå klimamålet for 2025 om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler.

Slik var nybilsalget i mai 2023:

Elbilene strever på veien mot 2025-målet 

Avgiftsendringen det nå er enighet om, vil isolert bety at en typisk ladbar hybrid blir om lag 35.000 kroner dyrere i 2024 sammenlignet med 2023.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Mer trengs for å nå 2025-målet

Selv om Elbilforeningen er fornøyd med avklaringen som kom i dag, mener organisasjonen at flere ting må gjøres i statsbudsjettet til høsten.

For å nå klimamålene for veitransporten mener Elbilforeningen blant annet at:

Miljødirektoratet foreslår:

Alle nye lastebiler i 2030 må være utslippsfrie

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også