Hopp til innhold

Samferdselsdepartementet + Klima- og miljødepartementet: Vil ha krav om null­utslipp for ferjer og hurtigbåter

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GÅR SJØVEIEN: Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (t.v.) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet

– Helt nødvendig for å nå de klimamålene vi har satt oss, sier miljøministeren om forslaget som ble sendt på høring denne uken.

Klima- og miljøministeren får full støtte av samferdselsministeren. For å nå Norges klimamål må utslippene fra transportsektoren kuttes mer.

– Både staten og mange fylkeskommuner har allerede erstattet gamle dieselferjer med nullutslippsalternativer, og vi ser en lovende utvikling for hurtigbåtene. Utslippene må fortsatt ned, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Og det er nettopp derfor han ønsker å innføre krav til nullutslipp for både ferjer og hurtigbåter.

­Ifølge Nygård står transportsektoren for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene.

– Det må vi ta på alvor. Ferjer og hurtigbåter er viktige brikker i det norske transportnettet, men står også for store utslipp. Hurtigbåter har høye utslipp per transportert passasjer, sier Nygård.

Fergetur uten kaptein:

Først i verden med selv­kjørende elektrisk ferge

Nullutslippskrav fra 2025?


Forslaget innebærer innføring av nullutslippskrav for ferjer så tidlig som mulig, og for hurtigbåter fra 1. januar 2025.

Det foreslås i tillegg unntak som skal sikre at kravene fungerer best mulig. Skip som driftes på flytende naturgass (LNG) før kravene gjøres gjeldende skal kunne unntas fra kravet dersom disse tar i bruk biogass.

Det foreslås videre at kravene skal gjøres gjeldende for kontrakter som kunngjøres etter de datoene kravene gjelder fra.

Ny rapport med forslag om elektrifisering i Flåm:

Kan kutte over 30.000 tonn CO2 årlig

Fortsatt teknologiutvikling

Barth Eide sier vi de siste årene har sett en rivende utvikling i teknologi som reduserer utslippene fra ferger og hurtigbåter:

– Krav til nullutslipp for ferger- og hurtigbåter vil gi ytterligere utslippsreduksjoner og bidra til fortsatt teknologiutvikling. Det er helt nødvendig for å nå de ambisiøse klimamålene vi har satt oss.

Forslaget til nye krav om nullutslipp til ferjer og hurtigbåter ble sendt på høring den 10. mai, her kan du lese hele høringen.

I dag starter ny ladesatsing langs sjøveien:

Lager laderute fra Kristiansand til Göteborg

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også