Ny rapport med forslag om elektrifisering i Flåm: Kan kutte over 30.000 tonn CO2 årlig
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Turistbygda Flåm ønsker å bli en utslippsfri destinasjon, men hvordan man skal gå fram for å sikre nullutslipp fra den stadig voksende cruise-næringen, er det uenighet om.
– Flåm som energiknutepunkt kan fjerne kommunen fra utslippskartet, sier Tor Mikkel Tokvam til elbil.no.
Han er havnesjef i Aurland kommune i Vestland fylke, og bakgrunnen for at vi tok kontakt, var noe havnesjefen sa i denne pressemeldingen nylig:
– En må se hele destinasjonen under ett, og lage en omfattende tiltakspakke fra sjø til land som omfatter all reiselivsaktivitet, ikke bare cruise-trafikken.
Slutt på utslipp fra 2026
Kommunen med 1.700 innbyggere får årlig besøk av 1,5 millioner turister bare i Flåm. Rundt 250.000 av disse kommer med cruiseskip.
Det høye antallet turister er kanskje ikke så rart, ettersom to av fjordene i området står på UNESCOs verdensarvliste.
Flåm ligger innerst inne i Aurlandsfjorden. Nabofjorden i sør heter Nærøyfjorden, og begge er så unike at de i 2005 ble oppført på listen over verdens kultur- og naturarvsteder sammen med Geirangerfjorden.
Et stortingsvedtak fra 2018 krever nullutslipp av klimagasser for passasjerskip som skal gå inn i verdensarvfjordene fra 1. januar 2026.
Men i et senere forslag i Stortinget i 2020 ønsket FrP å utsette fristen. Argumentet var at det var vanskelig for større curiseskip å imøtekomme kravet.
Da kompromisset ble landet i 2021 gikk staten inn med løfter om og støtte til utbygging av landstrøm i Flåm, men 2026-kravet om nullutslipp til curisetrafikken ble stående.
Tidsfristen for kravet nærmer seg og nå er det utarbeidet en rapport som ser på tematikken på nytt.
Rapporten er utarbeidet av Aurland Havnevesen og Hafslund Rådgivning, i samarbeid med Norway‘s best, Sygnir, Hafslund, Ocean Hyway Cluster og Miljøstiftelsen Bellona.
Les hele rapporten: «Destinasjon Flåm – en energihub for fremtidens reiseliv».
Et pilotprosjekt i Flåm isteden?
Rapporten presenterer et alternativ til å kreve nullutslipp på skip som kjører inn fjorden. Tiltakspakken som er foreslått på destinasjonen er følgende:
- Landstrøm for større skip
- Destinasjonslading for personbil
- Mobil destinasjonslading for personbil
- Hurtiglading for buss
- Sambruk hurtiglading for buss og tungtransport
- Ladeløsing sambruk lokalcruise og Bergensbåten
- Ladeløsing eller hydrogenfylling for RIB
- Lading fritidsbåter
- Sol på eksisterende tak
- Solcelleanlegg som parkeringsskygge
- Grønne tiltak – avbøtende tiltak og bevaring av naturmangfold
Forutsetningen for alle tiltakene, mener rapporten, er at landstrøm for større skip som ligger til kai etableres. Det er punktet som står øverst på lista.
– Tenker vi helhetlig, kan vi sørge for et skikkelig sprang mot det helelektrifiserte samfunnet, sier Tokvam.
Er nullutslippskravet til hjelp eller hinder?
Konklusjonen i rapporten er at tiltakene til sammen kan kutte utslipp på 33.833 tonn CO2.
Tanken er at restkapasiteten fra et landstrømanlegget blir utnyttet til å elektrifisere transport på tvers av sektorer og teknologi.
Stortingsforliket i 2021 besluttet å bygge et landstrømanlegg i bygda og det statlige organet Enova skal støtte anlegget med 27 millioner kroner. Infrastruktur, kaitilpassing og landstrøm totalt koster 130 millioner kroner, ifølge havnesjefen.
Anlegget er per dags dato ikke bygget, for her finnes fortsatt noen skjær i sjøen.
– Uten stortingsvedtak om nullutslipp ville anlegget allerede vært bygget. Da ville vi visst at cruise-rederiene gjennom bruk betaler for anlegget, sier Tokvam.
Han mener at problemet er at nullutslippsskip for å imøtekomme kravet ikke finnes i tilstrekkelig grad før i 2040.
Da omkampen om nullutslippskravet pågikk i 2020 og 2021, protesterte en rekke teknologimiljøer på påstanden om at teknologien for nullutslippsløsninger for skip ikke kan levere.
I stortingshøringen den gang pekte miljøstiftelsen ZERO, Corvus Energy AS, Norwegian Hydrogen AS, NCE Maritime CleanTech, HTREN Fuel Systems AS og Pilot-E-konsortiet på at teknologien for nullutslipp på store cruiseskip er tilgjengelig, og at kravene om nullutslipp er viktig for teknologiselskapenes arbeid og investeringer i batteri-, hydrogen- og ammoniakkdrift for cruiseskip.
De ga videre uttrykk for at utsettelse av kravet om nullutslipp i 2026 ville føre til at nødvendige investeringer i nullutslippsteknologi for skip ble skjøvet på.
– Kravet om nullutslipp i 2026 bør innføres som planlagt
Havnesjefen på sin side frykter for cruisetrafikken.
– Stortinget har også vedtatt fortsatt cruiseanløp, men per i dag vet vi ikke hvor mange. Sjøfartsdirektoratet har kommet med et forslag som kutter cruisetrafikken med 93 prosent. Da er det ikke brukere igjen til å betjene investeringen. Ingen cruiseskip, ingen landstrøm, sier Tokvam.
Havnesjefen frykter altså at nullutslipps-kravet kan gjøre at cruiseskipene vil seile forbi og istedenfor ankre opp i neste havn.
Sjøfartsdirektoratet har sendt forslag til høring om innretning av nullutslipp i verdensarvfjordene til Klima- og miljødepartementet:
Her ligger saken per 2. januar 2023.
Nå ligger saken på Miljø- og klimaminister Espen Barth Eides bord (Ap). I april 2020 da debatten pågikk sist skrev han følgende på Twitter:
«Pinlig at @Sjofartsdir anbefaler å utsette Stortingets viktige vedtak om utslippsfri cruisetrafikk i verdensavfjordene.»
SV-politiker Lars Haltbrekken, medlem av Energi- og miljøkomiteen på Stortinget, mener at vedtaket om nullutslippskrav til cruisenæringa i 2018 var helt avgjørende og at det er mulig å innføre som planlagt.
– Vedtaket presser fram ny teknologi og et skifte i skipsnæringa. Hvis det er enkelte cruisebåter som ikke oppfyller nullutslippskravene, kan de stanse på utsiden og frakte passasjerene inn med nullutslippsløsninger, sier han til elbil.no.
Tre elektriske katamaraner i drift
Flåm har status som en av de mest populære og velfungerende cruise-havnene i Europa.
Allerede i 2016 fikk Flåm «Vision of the Fjords», den første av tre elektriske katamaraner som nå går mellom Flåm og Gudvangen, men de trenger tunge investeringer om de skal klare å innfri myndighetenes krav som trår i kraft om mindre enn tre år.
– Tidligere denne måneden signerte jeg kontrakt for solcelleanlegg på hele taket vårt her på fergeterminalen, som et første steg i å realisere det som står i rapporten, sier havnesjefen til elbil.no.
Vekselbruk gjennom sesongen
Det er høy aktivitet i Flåm gjennom sommerhalvåret. Et av målene med rapporten er å vise hvordan klimatiltakene kan ha virkning året rundt.
– Slike ambisjoner og vilje til handling må støttes og heies frem. Skal vi ta vare på verdensarvfjordene for kommende generasjoner, må det gjennomføres snarlige tiltak, og nå viser Flåm at de ønsker nettopp det, sier seniorrådgiver Sigurd Enge i Bellona.
Til elbil.no forklarer Enge at det er tenkt et slags vekselbruk fra sjø og snø. Om sommeren, når det er høysesong for cruiseskip, vil mobile lade- og solanlegg stå i Flåm.
Men om vinteren kan disse transporteres opp til skianlegget i Myrkdalen, hvor folk da kan lade elbiler mens de er i bakkene.
Han tenker at initiativene lokalt, men ikke minst Stortingets ambisjoner, gjør Flåm til et velegnet pilotprosjekt.
– Overføringsverdien er kjempestor til de andre, større cruise-destinasjonene, sier Enge.
Aurland-ordfører Trygve Skjerdal i Senterpartiet, er imponert over stå-på-viljen i området:
– Løsningene som er skissert i rapporten viser at miljøutfordringene innen sjøfart og cruise blir tatt på alvor lokalt. Vi har sett at nullutslippsvedtaket fra 2018 blir krevende for lokalt næringsliv, men i stedet for å resignere, har gode krefter lent seg fremover og tenkt alternativt.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!