Hopp til innhold

ID.1 kommer som planlagt: Volkswagen bygger den alene

FØRSTE SKISSE: VW går tilbake til gamle designtrender med sin minste småbil.

Volkswagens minste kommer som planlagt i 2027, men det blir ikke Renault som bygger den.

For at det elektriske skiftet skal skje i mange land, er det kritisk viktig å kunne tilby prisgunstige elbiler. Særlig har dette vært etterspurt i Sør-Europa.

I mars skrev vi om at Volkswagen planla å bygge sin rimeligste bil sammen med Renault. Årsaken var at de trengte å få tilstrekkelig produksjonsvolum til å gjøre den billig nok.

Men ifølge nettstedet Autoexpress har de nå i stedet bestemt seg for å gjøre det selv.

VW ID.1 kommer i 2027:

Skal koste under 20.000 euro

Volkswagens toppsjef, Oliver Blume, sier at deres billige biler skal være fra Europa, for Europa. De skal sette standarden for småbilsegmentet når det gjelder teknologi, design, kvalitet og brukeropplevelse.

Han minner om at dette vil være manges første opplevelse med merket og at han ønsker at de skal velge Volkswagen som sin neste bil også.

Test av Volkswagen e-up: Første testbil under kilowattimen

Det vil uansett gi minst tre modeller, trolig seks, i form av gate- og SUV-versjon med både VW-, Skoda- og Cupra-logo i nesa.

Som planlagt skal bilene ha en startpris under 20.000 euro, noe som trolig allerede vil oppfattes som dyrt i forhold til dagens bensindrevne småbiler.

Toyota Aygo X, koster for eksempel 15.000 euro i Spania og er en større bil.

Vi vil sannsynligvis se rimeligere elbiler fra Kina i Norge i god til før dette, i form av Dongfeng Box og BYD Seagull.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Sammen med nyheten, sender Volkswagen med silhuett-bildet av nykommeren, altså det som ligger øverst i denne artikkelen.

Og det er ikke helt ulikt den norske suksessen e-Up!, men også helt i tråd med kommende ID.2 All.

Les også