Luksus-flerbruksbilen Volvo EM90 lanseres 12. november: Er MPV-en på vei tilbake?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Volvo viser nå tilslørte reklamebilder med sin kommende sværing av en flerbruksbil. Er vi klare for denne typen biler igjen?
Chrysler var blant de første som lanserte litt kompakte kassebiler med personbil-komfort og flerbruksegenskaper med sin Voyager.
Denne typen biler fikk snart forkortelsen MPV, som står for multi purpose vehicle.
Så kom det en MPV-bølge
I Europa så vi plutselig Mitsubishi Space Wagon, Renault Espace og til slutt hadde nesten alle bilmerker en flerbruksmodell eller flere.
Ford hadde kanskje aller flest her hjemme, med sin S-Max som storselger.
Nå finnes det knapt noen MPV-er igjen i nybilmarkedet her hjemme.
ID.Buzz og Stellantis’ sine varebiler med seter kan jo kalles flerbruksbiler, men de fleste bilprodusenter har byttet MPV-ene ut mot SUV-er, som jo ikke har samme plassutnyttelse.
Men vi ser en ny MPV-vår i Kina nå. Og det er i det største segmentet vi ser dem. Gjerne over fem meter lange.
Vi har nylig testet Maxus Mifa9, som du kan se video av fra testrunden vår nedenfor – og alle bilprodusenter med respekt for seg selv i Kina har en flerbruksmodell i sortimentet sitt.
Og nå kommer altså Volvo, som ikke har vært i dette segmentet noen gang tidligere.
Foreløpig finnes ingen spesifikasjoner for bilen, men de blir neppe særlig avvikende fra flerbrukeren Zeekr 009, som vi har skrevet om tidligere i år.
Volvo-elementer
Volvoen blir langt fra like kantete, og vil selvsagt få designelementer som Tors hammer-lykter foran. Det ser ut som man kan få lignende og levende lyktearrangement bak, gjennom gardinene i bildene.
Der ser vi også at Volvo får lysende logoer både foran og bak for første gang.
Innvendig skal det være en «skandinavisk stue på farta». Om vi får se en svensk stuga, gjenstår å se, i så fall blir inngangen med skyvedører.
Mer limousin enn MPV …
Oppsettet blir dessverre likt som vi har sett fra kineserne:
Fire luksusstoler på de to første radene og en klein entre til to fantastiske seter bakerst, som tilfellet er i Zeekr 009.
Akkurat som i Mifa9 kan du ikke ta ut noen av setene. Sjekk videoen lenger opp i saken.
Det er lite som tyder på praktiske løsninger à la Stellantis, som du kan kikke på i videolenka under.
Blir standarden på nivå med Zeekr, kan man kose seg med følgende:
15,4 tommers skjerm i taket, kamera i taket for videokonferanse, integrerte høyttalere i hodestøttene, en integrert skjerm i dørene med betjening av klimaanlegg, solskjerming og panoramatak – og knappestyrte funksjoner i armlenet for alle funksjoner av setet.
Men ingen har tøyd MPV-strikken like langt som Lexus:
Der har man en skillevegg mellom sjåførplassen og kupeen bakerst, med en TV-skjerm i hele bilens bredde. Der har de også nøyd seg med bare to seter baki.
Ikke til Norge?
Det ligger altså i kortene at Volvoen får samme spesifikasjoner som Zeekr-modellen 009.
Det vil i så fall si en batteripakke på solide 140 kWt og en rekkevidde på opp til 822 km etter den noe optimistiske kinesiske rekkeviddestandarden CLTP.
Ordrebøkene åpnes etter avdukingen den 12. november, men ifølge PR-sjefen for Volvo Norge, er det ingen konkrete planer om å ta Volvo EM90 til Norge.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!