Volkswagen ID.3 GTX Performance: Raskeste ID. til nå!
En ny GTX Performance får 326 hester på bakhjula og toppfart på 200 km/t. Den blir den mest gøyale til nå på MEB-plattformen.
Samtidig som den firehjulsdrevne ID.7 ble lansert i sportslig GTX-utgave, fikk vi også vite at ID.3 ville få samme behandling.
Men da med den nye hekkmotoren på 285 haster og et saftig deiemoment på 545 Nm, mot tidligere maksimalt 204 hk og 310 Nm i dreiemoment.
Performance drivlinje
Men det kommer en enda sprekere versjon med navnet GTX Performance. Det opplyser Volkswagen i en pressemelding. Den får effekten skrudd opp til 326 hester og blir dermed den første modellen som får Volkswagens såkalte Performance drivlinje.
I bunn og grunn er det akkurat samme motor som i vanlig GTX, men med mer effektuttak
Vi vil trolig se Performance-utgaver av flere modeller, også med firehjulsdrift med systemeffekt over 400 hk.
Større batteri og raskere lading
Samtidig får den et helt nytt batteri på 79 kWt netto og en ladehastighet på 185 kW. De hevder at en ladeøkt fra 10-80 prosent på hurtiglader vil ta rundt 26 minutter. Rekkevidden fra 100-0 er 601 kilometer. WLTP-forbruket ligger på 1,65 kWt på mila.
– Med den spontane effektleveransen, blir ID.3 GTX Performance for meg den elektriske motsatsen til vårt sportslige ikon Golf GTI Clubsport, sier Kai Grunitz, et medlem i Volkswagenstyret og ansvarlig for utviklingen.
Han justerer riktignok utsagnet med at den elektriske drivlinja har en helt annen karakter enn en turboladet bensinmotor med manuell girkasse, men henviser samtidig til aksellerasjonstiden til 100 på 5,7 sekunder, og lettheten bilens kraft og oppsett gir.
Kulere bak rattet
Joda, de har gjort endringer i sportslig retning. Performance får kraftigere stabilisatorstag slik at den ligger flatere i svingene. Den har også fått ny programmering av de aktive støtdemperne.
Den nylig oppdaterte hjernen for kjøredynamikken bruker flere sensorsignaler enn før, noe som skal føre til at understellet raskere responderer på bevegelsene fra hjul og karosseri. Det skal gi presise kjøreegenskaper og perfekt grep, både når det går fort og under vanlig kjøring.
Men langt fra Club Sport
Dessverre leser vi svært lite om et litt løst ESP-program eller driftmode, noe som hadde vært svært velkomment for den yngre garde, særlig med tanke på at dette faktisk er en bakhjulstrekker med uvanlig godt styreutslag.
En sjanse de tydeligvis har latt gå fra seg, med mindre man i fremtiden kan kjøpe et «track-program» over-the-air på et senere tidspunkt, slik Kia legger opp til på sin EV6 GT.
Etter å nylig ha testet Hyundai Ioniq 5 N, savner vi faktisk mulighet for fake girskift, og hvorfor ikke et lydbilde fra tidligere nevnte Golf GTI Clubsport?
Egne detaljer
Interiøret får ikke pulsen nevneverdig opp. Man får den samme 12,9 tommers store skjermen og en mengde detaler i blank plast som mottar fettmerker med står appetitt.
Men Performance får de samme oppgraderingene som ordinær GTX. Det vil si kule sportsstoler i skinn og microfiber, egen spesicik frontfanger med sorte luftinntak med diamantmønster og engen signatur i lyktene.
20-tommerne med det norske navnet Skagen fås i sort som tilvalg.
Foreløpig er er ikke GTX priset i Norge og Performance-versjonen er ikke oppe på hjemmesiden ennå. I Tyskland kan du legge inn en Pre-ordre på den.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.