Hopp til innhold

Norgespremiere på Zeekr X: Blir denne bilen brysom for Volvo?

SPENNENDE: X-en ser bra ut og litt avhengig av prisen den får, kan den bli et interessant valg i Norge. Se videoen over for en liten guide til bilen. Foto/video: Jamieson Pothecary / elbil.no

Zeekr X går rett i strupen på Volvo EX30 og er på mange måter den samme bilen. Til høsten skal den selges i Norge.

Bilmerket Zeekr er allerede lansert i Sverige og Nederland og skal lanseres i både Tyskland og Frankrike, før merket kommer til Norge senere i år.

Og Zeekr X blir antakelig den mest spennende og aktuelle modellen her hjemme.

SNERTEN SUV: Den mest moderne av modellene utseendemessig så langt. Denne blir trolig en direkte konkurrent til Volvo, som likevel har en bredere tilhengerskare her hjemme.

Hvorfor? Jo, den er bygget på bilmerkenes felles moderselskap Geelys nye og svært skalerbare plattform – og er langt på vei den samme bilen som Volvo EX30 og Smart #1, som allerede selges i Norge.

Test av Smart #1 Pulse:

Smart liten firehjulstrekker?

Men denne er den største av dem.

Dette er en 4,43 meter lang crossover (20 og 16 cm lengre enn EX30 og #1) som leveres i tre utgaver, enten med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

CHUBBY: X har definitivt X-faktor med sine solide linjer.

Bilen har en batteripakke på 69 kWt brutto, 66 kWt netto – og får rekkevidde mellom 500 og 560 kilometer.

Dual Motor-varianten leverer opp til 315 kW (428 hk) og solide 543 Nm i dreiemoment. Det gjør den lynrask (0-100 km/t på 3,8 sekunder).

Bakhjulstrekkeren får en effekt på 200 kW (272 hk). Da når du 100 på 5,6 sekunder og rekkevidde på 445 km. Sprekingen mister to mil.

ENKELT: Interiørdesignen kan virke noe halvhjertet, med mindre man kommer rett fra Tesla.

Begge lader med en hastighet opp til 150 kW på lynlader og 22 kW hjemme.

Om den er like morsom bak rattet som de to andre, blir den et hyggelig bekjentskap. Les mer om disse her:

Vi har prøvekjørt Brabus-utgaven av Smart #1:

Sjokkerende gøyal

Prøvekjøring av Volvo EX30:

Blir sjokka om denne ikke blir en storselger

Du får Zeekr X med fire seter og kjøleboks i forlengelse av midtkonsollen, eller som femseter.

Bagasjerommet er på 362 liter, eller 1.182 liter med setene nedslått. Dessverre uten skiluke.

KVIKK DESIGN: Strekene skal være tegnet i Sverige og kunne glatt ha vært en Volvo.

Under panseret har du en liten frunk på 21 liter, akkurat nok for ladekablene.

Du kan laste 75 kilo på taket og mange vil glede seg over 1.600 kroner på kroken.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Interiøret er lekent og rent, med multimediaskjerm som kan sklis bortover dashbordet, slik at den enten kan være i midten eller foran passasjeren. Føreren har både skjerm og head up-display foran seg.

GØY BELYSNING: Den kan minne om høyhusene i en by. Knappen for å åpne bakdøra er midt på dørbladet, trekanten er en høyttaler.

Men selv om utstyrsnivået er høyt og man har gått for artig indirekte belysning og detaljer i kobber, er mengden hardplast jevnt over høy, og trekker inntrykket noe ned innvendig, særlig for dem i bakerste rad.

Zeekr 001 frister med et slags budsjettalternativ til Porsche Taycan:

Sporty stasjonsvogn med X-faktor

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også