Nye elbilrekorder i 2017, og prognosen vår slo til

Nye elbilrekorder i 2017, og prognosen vår slo til

I fjor ble rekorder igjen knust på løpende bånd, til tross for store leveringsutfordringer. Med 2017-spådommen i boks, spår vi minst 50.000 nye elbiler i 2018.

I et totalmarked der det ble nyregistrert 158.650 personbiler, sto elbilene for hele 33.025 av dem. Det ga en markedsandel på 20,8 prosent, og de to mest solgte personbilmodellene på det norske markedet var begge elbiler (se oversikt lenger ned).

– Dersom det ikke hadde vært for lange ventetider på en rekke modeller, ville det blitt et langt høyere antall i 2017, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

I desember ble den totale ladbare andelen av nyregistrerte personbiler nokså fantastiske 50 prosent, etter at den siste rekorden ble satt i september med 48 prosent (28 prosent elbilandel).

I juni kom det første forvarselet på hvor heftig året kunne bli, da elbilene for første gang passerte dieselbilene på markedsandel (28 vs 24 prosent). Julemåneden ga en elbilandel på 27,5 prosent, mens de ladbare hybridene sto for snaut 22,5.

– Det er en ny definitiv verdensrekord målt etter elektrisk andel av personbilmarkedet, fastslår Bu.

Vi spår mer enn 50.000 i 2018

Gjennom året oppnådde elbilene altså en markedsandel på 20,8 prosent, mens de ladbare hybridene fikk 18,4 (se tabell over 10 mest solgte nederst). Det betyr at rundt 4 av 10 nye biler var ladbare, mens tallet ved utgangen av 2016 var snaut 3 av 10 (29,2 prosent).

– Vi gikk optimistisk ut for ett år siden og tippet at det kunne bli rundt 40.000 nye elbiler på norske veier i 2017. Det tipset skulle vise seg å være særdeles treffsikkert, sier Bu.

Det skjedde altså til tross for leveringsutfordringer og at mange fortsatt venter på «sin modell».

For 2018 er vår spådom mellom 50.000 og 55.000 elbiler, og mye av årsaken er at vi venter på ny Nissan LEAF (hovedbildet), Hyundai Kona, Tesla Model 3, Jaguar i-PACE (bildet over), Audi e-tron quattro og muligens også Kia Niro Electric.

– Ingen av disse vil få full uttelling gjennom hele året, men de eksisterende modellene er også sterkt etterspurte. Dette gjør at vi tror på ny solid vekst, sier Bu.

Mer enn 12.000 flere enn i 2016

Inkludert de 8.558 elbilene som ble bruktimportert i løpet av 2017 (62,1 prosent flere enn i 2016), ble totalsummen hele 41.638 elbiler ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veirafikken (OFV).
Det var litt over 12.000 flere enn i 2016.

– Men til tross for suksessen i 2017 er det viktig å minne om at det er langt igjen til en markedsandel på 100 prosent – som er målet i 2025. Det er bare sju år til, minner Bu om.

Tormod Bergheim / elbil.no

Når vi tar en nærmere kikk på de 20 mest solgte personbilmodellene, er innblandingen av rene elbiler historisk høy: Hele seks var helelektriske, hvorav særlig Tesla Model X la et sterkt år bak seg.

Ikke minst: Kun seks av de 20 kan ikke fås i ladbare utgaver. Ingen andre markeder i verden er i nærheten av en slik utvikling.

Mye av grunnen til at det ble et såpass høyt tall etter fjerde kvartal, ligger trolig i trusselen om engangsavgift på disse i 2018 – en trussel vi bidro til å fjerne.

Etter rekkeviddeoppgradering, gikk Volkswagen e-Golf helt til topps. Det gjorde den også i vår sammenligningstest mot Kia Soul og Ford Focus i fjor. Av alle Volkswagen Golf som ble registrert i fjor, var 54,6 prosent e-Golfer. Inkludert de ladbare (20 prosent), hadde altså 3 av 4 moderne drivlinjer.

Det er også verdt å merke seg at BMW i3 står seg ekstremt godt i markedet snart halvannet år etter at også den fikk økt batterikapasiteten (med 50 prosent).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Andre elbilobservasjoner i 2017-statistikken

Når det gjelder Hyundai IONIQ, som også kommer som både ladbar og ikke-ladbar hybrid, valgte nær 8 av 10 nullutslippsvarianten. Ganske eksakt 90 prosent var ladbare.

  • Enda større er forskjellen i retning nullutslipp for BMW i3. Bare en eneste av de 5.036 var en utgave med fossil rekkeviddeforlenger.
  • Kia Soul Electric er en av modellene som i stor grad bruktimporteres, og ville vært godt inne på topp 10-lista (under) hvis disse var inkludert i nyregistreringene.
  • Lanseringen av oppgradert Ford Focus Electric ga ikke noen stor elektrisk andel; kun 7,6 prosent av alle Focus-utgaver var elektriske i 2017.
  • Skuffende var det også at Opel Ampera-e ikke kom høyere enn 45.-plass på registreringsoversikten, med 1.121 registrerte. Modellen hadde potensial til å bli den mest solgte personbilen etter Europa-lanseringen i Norge i april, men fikk en ekstra utfordring da Opel ble solgt fra General Motors (GM) til PSA-gruppen (nærmere om konsekvensene av dette kommer vi tilbake til).
  • På grunn av bilens mange gode egenskaper og overlegne rekkeviddde (i kompaktklassen), ble den likevel kåret til Årets Bil 2018 i Dagbladet/Autofil/DinSide, der Elbilforeningen var representert i juryen for tredje gang.

Utviklingen de siste fem årene

På tampen av 2016 feiret vi at det da var mer enn 100.000 elbiler på norske veier. Nå har vi passert 140.000. Mer eksakte bestandstall kommer vi tilbake til i en egen analyse senere. Vi vil dessuten se nærmere på utviklingen for elvarebiler.

Ved inngangen til 2018 sikter vi mot 400.000 elbiler i 2020. Det er viktig for å nå ambisiøse klimamål, og med dagens utvikling er det også fullt mulig.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Slik har utviklingen i markedsandel og nyregistreringer (i parentes) vært siden året elbilene tok av for alvor, nemlig 2013:

2017: 20,8 prosent (33.025)
2016: 15,7 prosent (24.222)
2015: 17,1 prosent (25.779)
2014: 12,5 prosent (18.090)
2013: 5,5 prosent (7.882)

PS. Statistikken fra OFV viser forøvrig at gjennomsnittlig oppgitt utslipp fra nye biker har gått ned til 82 gram CO2 per kilometer (ned fra 93 i 2016,100 i 2015 og 110 i 2014), primært på grunn av andelen elbiler – sekundært de ladbare hybridene. Men: Det er fortsatt kun elbilene som er garantert utslippsfrie i bruk.