Hopp til innhold

Rekkeviddekongen Lucid Air Grand Touring: Første sniktitt i Norge – koster fra 1 til 2,2 millioner

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LUCID I OSLO: Se videoen fra da vi fikk en sniktitt inne i Lucid Norges utstillingslokale på Karl Johan i Oslo, som åpner lørdag 4. mars. Video: Rune Nesheim / elbil.no

Lucid Air ruller både i USA og nedover i Europa allerede. Nå har elbilen kommet til Norge. Vi besøkte Lucids «studio» på Karl Johan dagen før åpningsdagen.

Lucid Motors frister med en rekkevidde av en annen verden, sammenlignet med de aller fleste elbiler der ute i dag.

Og fra i morgen av er det mulig for mannen i gata å se og føle litt på hva Lucid har å by på i Norge. I hvert fall hvis du befinner deg i hovedstaden.

Som vi skrev i går, åpner Lucid Motors sitt utstillingslokale/butikk på selveste paradegaten Karl Johan lørdag fjerde mars:

Bilprodusenten Lucid Motors med utstillingslokale på Karl Johan:

Elbil-fenomenet Lucid åpner butikk i Oslo på lørdag

Fire modeller

Lucid tilbyr de fire Lucid Air-modellene Pure, Touring, Grand Touring og Dream Edition.

Det er de to sistnevnte som kommer til Europa i første omgang.

NY LUKSUS TIL NORGE: Si god dag til elbilmerket Lucid.

Lucid vil satse tungt på mobile verkstedtjenester som en del av sitt servicemarkedsprogram, etter noenlunde samme lest som Tesla.

Bilen kan bestilles på Lucid Motors’ norske hjemmeside og kan testkjøres fra eget showrom i Oslo Sentrum, i likhet med flere andre nye elbilmerker (Polestar, NioXpeng, Lotus og Voyah).

Dette blir det fjerde butikklokalet den amerikanske elbilprodusenten åpner i Europa.

Stedet åpner for publikum lørdag 4. mars klokka 10.30, adressen er Karl Johans gate 16, like ved puben Scotsman på Egertorget.

Studioåpningen skjer med den nyutnevnte administrerende direktøren for Lucid Europe, Michael van de Sande, til stede.

NØKTERNT: Lucid har ikke gått for å vinne VM i skjerm, men heller sjarm.

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Grand Touring

Prismessig vil den stå seg godt mot luksusbilene BMW i7 og Mercedes-EQ EQS 580, men blir noe dyrere enn nylig nylanserte Tesla Model S.

Prisen starter på 1.650.000 kroner med vektavgift og moms.

For å feire lanseringen i Norge vil de første bilene være fullspekkede versjoner.

Disse inkluderer Lucids Surreal Sound Pro Audiosystem med 21 høyttalere, deres visstnok avanserte assistansesystem DreamDrive Pro, som er utstyrt med 32 sensorer.

Deriblant radar, kamera, ultralydenheter og en langdistanse LIDAR som måler avstanden med laserstråler og leverer allværsfunksjonalitet – samtidig som sjåføren alltid holder seg oppdatert på all informasjon.

REKORD: Ingen elbil skal gå lenger enn denne. Den har et utseende som skiller seg i mengden.

Videre har den 21 tommers Blade-hjul. Da blir prisen 1.818.000 kroner.

Campingvogn med batteripakke:

Med denne kan du lade opp bilen mens du camper

Rekordrekkevidde

Batteriet er på hele 112 kWt og får rekordlang rekkevidde WLTP-rekkevidde, med opptil 839 kilometer.

Det skal ta 20 minutter å lade 50 mil via deres 900 volt+ elektriske arkitektur som skal klare å ta imot opp til 300 kW via CCS kabel.

Hjemme kan du lade opp til 22 kW, og du kan lade andre kjøretøy eller hente ut strøm fra batteriet, såkalt V2X.

De har forsøkt å gjøre bilen så liten som mulig utvendig og så stor som mulig innvendig. Den er er 4,97 cm lang, 1,93 bred og 1,41 høy.

Akselavstanden er ikke blant de lengste, 2,96 meter, men bilen er enorm inni.

Hele 950 liter med setene nede, takket være en frunk som bare slås av Ford F-150 Lightning. Hos Lucid er den på 280 liter

Var med på «fødselen» til elbilen som har fulgt ham siden:

Buddies til reisens slutt

Minimal luftmotstand

Selvsagt har den konstant firehjulstrekk og aktivt luftunderstell, men billigste variant Pure, kan bestilles med bakhjulsdrift. Da får du fortsatt 670 hk å rutte med.

Luftmotstanden er best i verden 0,97 cW. Forbruket på det store bilen er også smått utrolig. 1,49 kWt på mila.

Porsche og Mercedes har vært målestokken på kjøreegenskaper og komfort, og Tesla har selvsagt vært målestokken når det gjelder effektivitet.

Og her skal Lucid, hvert fall på papiret, slå dem ned i støvlene.

GRAVITY: Neste år skal en svær, praktisk SUV settes i produksjon.

SUV neste år

Men det bare de som ønsker lengst rekkevidde som går for sedaner i dag.

Derfor kommer det også en SUV. Og siden Lucid sikter mot premium-segmentet, er den en skikkelig sværing.

Air er faktisk bare 4,96, langt mindre enn Mercedes EQS og BMW i7, men den nye Gravity vil trolig strekke seg godt over fem meter.

Les mer om den i lenka under:

Snart norgesaktuelle Lucid Gravity:

Ultraluksus-SUV med verdens beste rekkevidde

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også