Rekkeviddekongen Lucid Air Grand Touring: Første sniktitt i Norge – koster fra 1 til 2,2 millioner
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lucid Air ruller både i USA og nedover i Europa allerede. Nå har elbilen kommet til Norge. Vi besøkte Lucids «studio» på Karl Johan dagen før åpningsdagen.
Lucid Motors frister med en rekkevidde av en annen verden, sammenlignet med de aller fleste elbiler der ute i dag.
Og fra i morgen av er det mulig for mannen i gata å se og føle litt på hva Lucid har å by på i Norge. I hvert fall hvis du befinner deg i hovedstaden.
Som vi skrev i går, åpner Lucid Motors sitt utstillingslokale/butikk på selveste paradegaten Karl Johan lørdag fjerde mars:
Fire modeller
Lucid tilbyr de fire Lucid Air-modellene Pure, Touring, Grand Touring og Dream Edition.
Det er de to sistnevnte som kommer til Europa i første omgang.
Lucid vil satse tungt på mobile verkstedtjenester som en del av sitt servicemarkedsprogram, etter noenlunde samme lest som Tesla.
Bilen kan bestilles på Lucid Motors’ norske hjemmeside og kan testkjøres fra eget showrom i Oslo Sentrum, i likhet med flere andre nye elbilmerker (Polestar, Nio, Xpeng, Lotus og Voyah).
Dette blir det fjerde butikklokalet den amerikanske elbilprodusenten åpner i Europa.
Stedet åpner for publikum lørdag 4. mars klokka 10.30, adressen er Karl Johans gate 16, like ved puben Scotsman på Egertorget.
Studioåpningen skjer med den nyutnevnte administrerende direktøren for Lucid Europe, Michael van de Sande, til stede.
Grand Touring
Prismessig vil den stå seg godt mot luksusbilene BMW i7 og Mercedes-EQ EQS 580, men blir noe dyrere enn nylig nylanserte Tesla Model S.
Prisen starter på 1.650.000 kroner med vektavgift og moms.
For å feire lanseringen i Norge vil de første bilene være fullspekkede versjoner.
Disse inkluderer Lucids Surreal Sound Pro Audiosystem med 21 høyttalere, deres visstnok avanserte assistansesystem DreamDrive Pro, som er utstyrt med 32 sensorer.
Deriblant radar, kamera, ultralydenheter og en langdistanse LIDAR som måler avstanden med laserstråler og leverer allværsfunksjonalitet – samtidig som sjåføren alltid holder seg oppdatert på all informasjon.
Videre har den 21 tommers Blade-hjul. Da blir prisen 1.818.000 kroner.
Rekordrekkevidde
Batteriet er på hele 112 kWt og får rekordlang rekkevidde WLTP-rekkevidde, med opptil 839 kilometer.
Det skal ta 20 minutter å lade 50 mil via deres 900 volt+ elektriske arkitektur som skal klare å ta imot opp til 300 kW via CCS kabel.
Hjemme kan du lade opp til 22 kW, og du kan lade andre kjøretøy eller hente ut strøm fra batteriet, såkalt V2X.
De har forsøkt å gjøre bilen så liten som mulig utvendig og så stor som mulig innvendig. Den er er 4,97 cm lang, 1,93 bred og 1,41 høy.
Akselavstanden er ikke blant de lengste, 2,96 meter, men bilen er enorm inni.
Hele 950 liter med setene nede, takket være en frunk som bare slås av Ford F-150 Lightning. Hos Lucid er den på 280 liter
Minimal luftmotstand
Selvsagt har den konstant firehjulstrekk og aktivt luftunderstell, men billigste variant Pure, kan bestilles med bakhjulsdrift. Da får du fortsatt 670 hk å rutte med.
Luftmotstanden er best i verden 0,97 cW. Forbruket på det store bilen er også smått utrolig. 1,49 kWt på mila.
Porsche og Mercedes har vært målestokken på kjøreegenskaper og komfort, og Tesla har selvsagt vært målestokken når det gjelder effektivitet.
Og her skal Lucid, hvert fall på papiret, slå dem ned i støvlene.
SUV neste år
Men det bare de som ønsker lengst rekkevidde som går for sedaner i dag.
Derfor kommer det også en SUV. Og siden Lucid sikter mot premium-segmentet, er den en skikkelig sværing.
Air er faktisk bare 4,96, langt mindre enn Mercedes EQS og BMW i7, men den nye Gravity vil trolig strekke seg godt over fem meter.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!